Bowens Gemini 500R of toch Elinchrom BRXi 500
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Bowens Gemini 500R of toch Elinchrom BRXi 500
Ik ben op zoek naar een nieuwe flitsset.
De keuze gaat nu tussen de Bowens Gemini 500R en de Elinchrom BXRi 500.
Het prijsverschil is te verwaarlozen.
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Bowens, en wel om de volgende punten:
- Robuuster
- 5 stops dus tot 1/32 te knijpen, ipv 4 stops (1/16) bij Elinchrom, wat in een wat kleinere ruimte wel handig is.
- Iets Robuuster filter/softbox montage systeem.
- Accesoires schijnen iets goedkoper te zijn.
Heeft er iemand argumenten om toch voor de Elinchrom te gaan.
De keuze gaat nu tussen de Bowens Gemini 500R en de Elinchrom BXRi 500.
Het prijsverschil is te verwaarlozen.
Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Bowens, en wel om de volgende punten:
- Robuuster
- 5 stops dus tot 1/32 te knijpen, ipv 4 stops (1/16) bij Elinchrom, wat in een wat kleinere ruimte wel handig is.
- Iets Robuuster filter/softbox montage systeem.
- Accesoires schijnen iets goedkoper te zijn.
Heeft er iemand argumenten om toch voor de Elinchrom te gaan.
Re: Bowens Gemini 500R of toch Elinchrom BRXi 500
Vraag jezelf waar je de set wil gebruiken en welke set daar het meest geschikt voor is kwa watt seconden. Daar kan nog een aanzienlijk verschil in zitten tussen de 2 sets. Ik zou dat dus eerst uitzoeken en in mijn overweging meenemen. Beide zijn kwalitatief goede merken.
Accesoires kun je eventueel ook van falcon eyes kopen met een adapter ring. Je kunt falcon eyes als particulier of zakelijke klant rechtstreeks van de importeur kopen. Die laat het dan bij een van hun afleverpunten bezorgen. Het is het overwegen waard als je alternatieven zoekt. Of Falcon Eyes beter of slechter is voor de opbrengst van je flitser is ook iets wat het uitzoeken waard is.
Accesoires kun je eventueel ook van falcon eyes kopen met een adapter ring. Je kunt falcon eyes als particulier of zakelijke klant rechtstreeks van de importeur kopen. Die laat het dan bij een van hun afleverpunten bezorgen. Het is het overwegen waard als je alternatieven zoekt. Of Falcon Eyes beter of slechter is voor de opbrengst van je flitser is ook iets wat het uitzoeken waard is.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wel handig of noodzaak? Als je regelmatig in kleinere ruimtes fotografeert zou ik hier prioriteit nummer 1 van maken in je beslissing.yzf1kr schreef:- 5 stops dus tot 1/32 te knijpen, ipv 4 stops (1/16) bij Elinchrom, wat in een wat kleinere ruimte wel handig is.
Ik heb wel eens gelezen in een blog post van Arend Spaans (http://www.belicht-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) dat meer wattage vanwege dit aspect niet per sé beter is.
Je zou hem kunnen bellen voor advies, hij is zeer deskundig en kan diverse flitsspullen ook leveren.
Hier een filmpje over de watt seconden. Zo zie je dat de opbrengst licht van een 500Watt strobe hoger of eender kan zijn dan een 1000Watt strobe.
-
- Forumlid
Je hebt gelijk, de 250Ws versies spelen ook nog steeds door mijn achterhoofd.Skippy schreef:Wel handig of noodzaak? Als je regelmatig in kleinere ruimtes fotografeert zou ik hier prioriteit nummer 1 van maken in je beslissing.yzf1kr schreef:- 5 stops dus tot 1/32 te knijpen, ipv 4 stops (1/16) bij Elinchrom, wat in een wat kleinere ruimte wel handig is.
Ik heb wel eens gelezen in een blog post van Arend Spaans (http://www.belicht-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) dat meer wattage vanwege dit aspect niet per sé beter is.
Je zou hem kunnen bellen voor advies, hij is zeer deskundig en kan diverse flitsspullen ook leveren.
Ik heb redelijk wat ervaring met 500Ws Elinchroms, maar die dingen staan continu op de laagste stand omdat ze te veel licht geven.
En dan nog moet ik minimaal naar f/8 vaak nog hoger,om te zorgen dat de boel niet overbelicht raakt.
Wat dat betreft zijn de 250Ws versies waarschijnlijk in veel gevallen handiger.
Nadeel is weer dat wanneer je eens een grote sofbox of paraplu wil gebruiken, dat je weer vermogen te kort komt.
Ik heb zelf 2 D-lite 4 it's (400 watt) van Elinchrom. Goed werkzaam in mijn huis.
-
- Moderator
- Contacteer:
Hoe groot is de ruimte en kun je deze voldoende knijpen om ook op grotere diafragma's te kunnen fotograferen? Volgens mij is dat de essentie van de vraag van TS.Steven schreef:Ik heb zelf 2 D-lite 4 it's (400 watt) van Elinchrom. Goed werkzaam in mijn huis.
Ja hoor goed belichten mogelijk in ruimte van 4,5 bij 5. En op afstand binnen 2 meter tot object/model indirect via een paraplu bij f/2.8 ook goede resultaten. Eventueel zou een D-lite 2 it (200 Watt) icm de 4 ook kunnen.
Even 1 flitser op een bos verwelkte tulpen geplant ter illustratie. Gordijnen dicht gedaan.
1] op 1.60 mtr afstand tot tulpen met paraplu op minimaal vermogen bij een diafragma van f2.8

2] op 6.10 mtr afstand tot tulpen met lightbox op maximaal vermogen bij een diafragma van f/7.1

Grotere en kortere afstand is dus ook nog mogelijk via diafragma aanpassing binnen een goed werkzaam bereik van f2.8 t/m f/14 zelfs en kleiner binnen de muren van je huis of kleine studio. Uiteraard is de D-Lite 4 serie een prijsklasse lager dan hetgeen de TS overweegt dus wellicht is deze informatie geheel niet van toepassing voor hem omdat hij geen interesse heeft in deze set
Voor anderen wellicht een toegevoegde waarde aan dit draadje.
Even 1 flitser op een bos verwelkte tulpen geplant ter illustratie. Gordijnen dicht gedaan.
1] op 1.60 mtr afstand tot tulpen met paraplu op minimaal vermogen bij een diafragma van f2.8

2] op 6.10 mtr afstand tot tulpen met lightbox op maximaal vermogen bij een diafragma van f/7.1

Grotere en kortere afstand is dus ook nog mogelijk via diafragma aanpassing binnen een goed werkzaam bereik van f2.8 t/m f/14 zelfs en kleiner binnen de muren van je huis of kleine studio. Uiteraard is de D-Lite 4 serie een prijsklasse lager dan hetgeen de TS overweegt dus wellicht is deze informatie geheel niet van toepassing voor hem omdat hij geen interesse heeft in deze set

-
- Forumlid
Het zijn toch de Bowens geworden (Slechte GSM foto):

Hier kreeg er iemand een hard infarct, maar dat moet ik zondag maar goed maken.

Hier kreeg er iemand een hard infarct, maar dat moet ik zondag maar goed maken.
Nice! Heel veel plezier ermee, vette set! En morgen dus ontbijt op bed verzorgen 

-
- Moderator
- Contacteer:
yzf1kr schreef:Hier kreeg er iemand een hard infarct, maar dat moet ik zondag maar goed maken.