vraagjes mbt d3100

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
nikon-robert

vraagjes mbt d3100

Bericht door nikon-robert » zo apr 29 2012 11:49 am

hallo,

heb mij zojuist voorgesteld, en daarvoor al wat rondgekeken op het forum.
zal er niet omheen draaien, ik zie zoveel aan informatie, moeilijke woorden, etc etc. daar snap ik nog niet zoveel van.

zal eerst even zeggen wat ik heb:

-nikon d3100 met de standaard mee geleverde objectief/lens (zit daar eigenlijk verschil in?? :?:

ik maak 90% van de foto's buiten, waarvan 80% van auto's.
Zoals op meetings, evenementen op tt assen, zandvoort etc etc.

heb een paar vragen/problemen.

-op een goeie zonnige dag, is het vrij lastig foto's te maken van auto's die goed glimmen in de zon. kleur echtheid is dan niet optimaal.
Nu heb ik gezien dat er van die kappen zijn die je op de lens kan schuiven,
Hoe werkt dit? en is dit een must have voor het fotograferen buiten?
of te wel, zou dit mijn probleem verhelpen?

-zoomen, als ik op de tribune zit, zou ik ook foto's willen schieten van de auto's die op het circuit rijden.
met de standaard objectief/lens wilt dit niet echt lukken, ik moet zo ver inzoomen dat het bijna niet mogelijk is hem optijd scherp te laten stellen (auto's rijden toch best snel voorbij)
ik heb het idee, dat wanneer ik een objectief/lens heb die veel verder kan inzoomen, dat de foto's dan ook beter worden.
wat is jullie gedachten hiervan?

-detail foto's. op de mooi getunde auto's zitten vreselijk veel leuke details. denk aan een speciale lak, bijzondere velgen, ventieldopjes, snelle moteren, etc etc etc. ik heb niet altijd de mogelijkheid om dicht bij een auto te komen. vaak staan er veel mensen voor,
Zou er een betere lens zijn om echt kleine dingen te fotograferen? met name de lak, kleurechtheid zijn belangrijk.

-kortom wat ik zou willen:
1 objectief die zowel ver kan inzoomen, als van heel dichtbij scherpe foto's kan maken (mits mogelijk)
-goeie kleur echtheid
-foto's vol in de zon maken zonder dat de foto overbelicht wordt.

aangezien het seisoen net weer begonnen is, lijkt het mij een goed moment om eens wat betere spullen aan te schaffen

tevens ga ik 9 juli op ''vakantie'' door 8 landen in 5 dagen tijd, allemaal de mooie routes, dus ook hier zal de d3100 flink gebruikt gaan worden.
o.a. duitsland, oosterijk, slovenie, kroatie, polen etc

tuningphotographer

Re: vraagjes mbt d3100

Bericht door tuningphotographer » zo apr 29 2012 11:56 am

Voor reflectie in auto's kun je een polarisatiefilter aanschaffen dan heb je ook betere kleuren dacht ik.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo apr 29 2012 12:05 pm

Welke standaard lens heb je.
Zie net dat je de18-55 hebt als standaard kijk eens naar de 55-200mm of de55-300mm.
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/n ... _523_6312/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/n ... 23_118614/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een mooie aan vulling op de 18-55mm.
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo apr 29 2012 12:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

EdwinKort
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door EdwinKort » zo apr 29 2012 12:08 pm

In kennismakings post las ik de 18-55vr.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » zo apr 29 2012 12:14 pm

Hallo nikon-robert,

Welkom op dit forum. Wanneer ik al je vragen zo lees zou je er beter aan doen om ergens een beginnerscursus te gaan volgen omdat je daar al snel leert om om te gaan met alle variabelen van de fotografie. Zeker met het punt belichting,en waar jij mee hebt te maken is overbelichting, wellicht omdat je nu (nog) fotografeert in de auto stand. Wanneer je naar de "M-stand" gaat dan zul je ontdekken dat je de variabelen onder controle krijgt.
Kijk voor tips ook eens op de volgende sites:
http://www.prosults.nl/index.php/kennis ... ehoek.html
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... lexcamera/

Het gaat iets te ver om dit alles in een notendop te beschrijven. Nikon heeft hier ook aan gedacht en hebben iets ontwikkeld hiervoor lijkt mij zeker een aanrader voor je.
http://www.nikon-quick-start.nl/

Voor wat betreft de lens bedenk wel dat een lens met een bereik van bijv. 18-250mm een compromis is. Je zult nooit de beste resultaten hiermee halen. Maar goed ik ken je budget niet maar dit speelt wel mee met de keuzes die je maakt. Kijk je kunt kijken naar een bijvoorbeeld Nikon 70-200mm of naar een 300mm of 400mm en dan een diafragma f/2.8. Maar goed zo'n lens begint bij ca. € 1.800,=. Maar bijvoorbeedl een Nikon 70-300mm wordt al betaalbaarder of een 55-300mm. Maar wanneer het licht iets slechter wordt dan kom je op een uiterste bereik al snel licht te kort waardoor je sluitertijd naar beneden moet. Of je moet de iso opschroeven maar dat geeft weer extra ruis vanaf een bepaalde waarde.
Om een gevoel te krijgen bij de verschillende bereiken kijk eens op:
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... /simulator

Daarnaast zou je nog kunnen kijken naar evt. filters

Succes en plezier met de camera en we zijn benieuwd naar de resulaten
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 29 2012 12:50 pm

Direct beginnen over objectief van een kleine 2000 Euro lijkt me niet echt optimaal. Past ook niet bij het profiel van iemand die een D3100 heeft met een 18-55 kitlens.

Er wordt gesproken van niet correcte kleuren. Kan je wat onbewerkte voorbeelden tonen?

En ja, er zit enorm veel verschil in objectieven. Nu is het niet zo dat je met een duurder objectief perse betere resultaten haalt. Je moet met name weten wat je doet, ander doe je de meerwaarde van een beter objectief al snel teniet.

Een 18-55 heeft trouwens niet het bereik wat ik direct aan autosport zou verbinden. Ik zou eens kijken of je iets als een Tamron 70-300 VC kan/wil betalen. Mooi bereik voor je hobby en erg veel klasse voor de vraagprijs!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

nikon-robert

Bericht door nikon-robert » zo apr 29 2012 4:00 pm

hier enkele voorbeelden, dan wordt het redelijk duidelijk wat ik bedoel.
moet er wel bij zeggen, hier had ik de camera pas, inmiddels ben ik bekend met alle standjes en instellingen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

deze foto is nog een goed voorbeeld van beginners fouten (automaat stand)
hier komt de kleur helemaal niet tot zijn recht
Afbeelding

Afbeelding

nikon coolpix. kon je best wat leuks mee doen

zo moest het eigenlijk:

Afbeelding
Afbeelding

deze 2 zijn genomen op een fotomeeting van onze club. hier kwam de kleur er echt perfect uit.
Was namelijk een hele unieke kleur. de meeste astra's zijn donker blauw, en dieper blauw dan mijn astra. ik had een soort parelmoer lak. met een laag staande zon (ochtend of avond) kwam de kleur er het mooist uit.

ik zal zo snel mogelijk wat foto's schieten van mijn ''nieuwe'' auto

wat betreft die standjes: instelling ''landschap'' geeft het mooiste resultaat.
ik gebruik trouwens bijna altijd een statief. als ik het zo goed schrijf.

maar een cursus zou niet verkeerd zijn idd.
alleen zoals aangegeven heb ik niet altijd de mogelijkheid om rekening te houden met licht. dat maakt het soms ook erg lastig.

en een lens van 2000 euro is wat aan de hoge kant. heb voor een goeie wel 1000 over, dus heb een redelijk buget. alleen geef ik liever mijn geld in 1 keer goed uit. vandaar dat de keuze op een nikon gevallen was. kwam goed uit de test, vind het zelf een fijn toestel. redelijk eenvoudige bediening etc.
heb 1 week een canon gehad. die vond ik zelf te omslachtig. voor een beginner is de d3100 perfect volgens mij.
heb hem inmiddels een klein jaartje

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo apr 29 2012 4:05 pm

De eerste met die "rare kleuren" zijn enigszins overbelicht volgens mij.

Bewerk je wel eens na? Schiet een in de NEF stand. Installeer Nikon View NX (kan je gratis downloaden en gebruiken). Dan kan je heel veel instellingen achteraf nog corrigeren. Je kan de belichting bijvoorbeeld (binnen grenzen) corrigeren, de witbalans bepalen, het contrast en dergelijke aanpassen, etc. Ze zal versteld staan wat er nog allemaal kan! Als je dat niet al deed natuurlijk. Als je wel al nabewerkt moet je daar nog wat meer in oefenen... :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

nikon-robert

Bericht door nikon-robert » zo apr 29 2012 7:22 pm

ik bewerk niets. maar zal het zeker eens proberen

Goodje

Bericht door Goodje » ma apr 30 2012 7:49 pm

In het menu bij picture Control instel. Op levendig zetten en daar kan je ook nog dingen instellen naar jou voorkeur!

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”