D5100 foto's triatlon tips

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
jennywhere

D5100 foto's triatlon tips

Bericht door jennywhere » ma mei 07 2012 4:37 pm

Hoi allemaal,

komende zomer doet een vriend van me mee aan een triathlon. Ik zou graag mooie foto's maken met mijn D5100, waarbij de beweging duidelijk wordt vastgelegd.
Ik vroeg me af of iemand nog tips heeft m.b.t. instellingen! Het liefst maak ik de foto's uit de vrije hand.

Alvast bedankt voor de input!!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D5100 foto's triatlon tips

Bericht door Patrick » ma mei 07 2012 5:12 pm

Fotograferen is inspelen op de situatie. Er is geen eenvoudige instelling die altijd werkt.

Heel algemeen: gooi je diafragma open (een kleine waarde kiezen!). Dat zorgt voor snelle sluitertijden en beperkte scherptediepte. Dat is meestal wel voor bruikbare sportfoto's.

Welke objectieven heb je tot je beschikking?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

charles

Bericht door charles » ma mei 07 2012 8:02 pm

Ik zou me juist kunnen voorstellen dat TS door een langzamere sluitersnelheid de beweging van de sporters zichtbaar kan maken. Dat zou dan juist weer pleiten voor het knijpen van de het diafragma.
Of het verlagen van de ISO waarde.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 07 2012 8:40 pm

Wil je echt beweging zien dan moet je er vrij dichtbij komen en je diafragma enorm knijpen. Zo snel is de sport nu ook weer niet. Bij het fietsen heb je wellicht een kans...

Maar dan nog; een goede bewogen foto is niet zo makkelijk te maken! Maar meestal wil men juist onbewogen hebben.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”