Heb een D40 maar welke body zal een mooi vervolg zijn.
Heb een D40 maar welke body zal een mooi vervolg zijn.
Heb nu een D40 maar wil mijn interesse in het fotograferen graag uitbreiden.
Daarom wil ik naar een andere camera kijken maar zie door de bomen het bos niet meer.
Heb wel de volgende op het oog de D5100 nieuw model en de D90 oud model maar wel 1 met motor in de body.
Kunnen jullie mij raad of advies geven.
B.v.d.
Daarom wil ik naar een andere camera kijken maar zie door de bomen het bos niet meer.
Heb wel de volgende op het oog de D5100 nieuw model en de D90 oud model maar wel 1 met motor in de body.
Kunnen jullie mij raad of advies geven.
B.v.d.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Heb een D40 maar welke body zal een mooi vervolg zijn.
Kijk eens op de site van Hans Braakhuis http://home.planet.nl/~braak117/ Rechtsbovenin "Een Excel overzicht van alle Digitale reflex camera's.
alle Nikon D camera's".
Kun je beoordelen wat je zelf belangrijk vindt.
De D5100 heeft geen AF-motor in de body, de D90 wel.
De D5100 heeft een betere sensor en kan beter overweg met een hoge iso.
De D5100 heeft een uitklapscherm de D90 niet.
Dus wat vindt je zelf belangrijk. Ga eens naar een winkel en neem beide ter hand. Ook niet onbelangrijk.
Lees in het voorstel draadje:
Zelf heb ik een D40 met 18-105 mm vr nikkor en wil gaan kijken of het handig is om verder uit te breiden.
De onderwerpen die ik leuk vind is landschappen, dieren en portretten.
In principe voldoen beide zowel de D90/D5100. Zou je bijvoorbeeld aan objectief zijde verder willen uitbreiden richting tele dan zou de D5100 in het voordeel kunnen zijn omdat de iso hier makkelijker hoger kan zodat je snellere sluitertijden kunt halen.
Goed het zijn allemaal keuzes die je moet maken. In ieder geval veel plezier met de fotografie en hier op het forum.
alle Nikon D camera's".
Kun je beoordelen wat je zelf belangrijk vindt.
De D5100 heeft geen AF-motor in de body, de D90 wel.
De D5100 heeft een betere sensor en kan beter overweg met een hoge iso.
De D5100 heeft een uitklapscherm de D90 niet.
Dus wat vindt je zelf belangrijk. Ga eens naar een winkel en neem beide ter hand. Ook niet onbelangrijk.
Lees in het voorstel draadje:
Zelf heb ik een D40 met 18-105 mm vr nikkor en wil gaan kijken of het handig is om verder uit te breiden.
De onderwerpen die ik leuk vind is landschappen, dieren en portretten.
In principe voldoen beide zowel de D90/D5100. Zou je bijvoorbeeld aan objectief zijde verder willen uitbreiden richting tele dan zou de D5100 in het voordeel kunnen zijn omdat de iso hier makkelijker hoger kan zodat je snellere sluitertijden kunt halen.
Goed het zijn allemaal keuzes die je moet maken. In ieder geval veel plezier met de fotografie en hier op het forum.
Laatst gewijzigd door jan op vr mei 11 2012 10:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Er is maar een model D5100. En dat is in wezen een opvolger in de D40/D40x/D60 serie. De techniek heeft overigens niet stil gestaan, en Nikon stopt ook steeds meer in dit soort bodies. Je mist eigenlijk maar weinig afgezien van de scherpstelmotor. Gelukkig zijn er ook genoeg objectieven met motortjes ingebouwd tegenwoordig. Hoe belangrijk dat voor je is moet je voor jezelf bepalen. De D5100 is in ieder geval een prima keuze.
Wil je de sensor van de D5100 maar dan in een body met motor en meer gebruiksgemak, dan is de D7000 de keuze. De D90 is ook prima, maar van een duidelijk oudere generatie. Die biedt dus in feite het gemak van de D7000 met oude sensortechniek. Nog steeds een paar stappen beter dan je D40 overigens, dus ook dat zou een keuze kunnen zijn.
De D3200 weet ik nog niet genoeg van om daar wat over te zeggen...
Wil je de sensor van de D5100 maar dan in een body met motor en meer gebruiksgemak, dan is de D7000 de keuze. De D90 is ook prima, maar van een duidelijk oudere generatie. Die biedt dus in feite het gemak van de D7000 met oude sensortechniek. Nog steeds een paar stappen beter dan je D40 overigens, dus ook dat zou een keuze kunnen zijn.
De D3200 weet ik nog niet genoeg van om daar wat over te zeggen...
D90 is redelijk goedkoop nu en ik moet zeggen heb er alleen maar goede ervaringen mee. Degelijk body die eigenlijk voor iedereen wel geschikt is.
Succes met je keuze!
Succes met je keuze!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
een lastige vraag.
ik heb de d90 is m.i. een prima camera.
en niet alleen vanwege de ingeboude scherpstel motor.
extra lcd scherm, mogenlijkheid flitsen op afstand, twee regelwieltjes.
bij de d5100 zul je soms via het menu moeten werken.
kijk in de catalogus van hans en bepaal wat voor jou belangrijk is.
klap lcd scherm? sensor? film mogenlijkheid, dan gaat de balans richting de d5100.
ik heb naast mijn d90 een externe flitser met richtgetal van 53.
daardoor kan ik indirect flitsen als het moet , waardoor ik veel minder snel naar hoge iso waarden hoef te gaan.
maar dat geld voor mij.
de d90 bied voor het geen je er voor betaald zeer veel camera.
de d5100 zal goedkoper worden.
de d3200 lijkt me wat mp betreft sterk overtrokken, en niet nodig voor de echte amateur fotograaf, dat zou mijn keus niet zijn denk ik.
sucses met je keus.
bert harry
ik heb de d90 is m.i. een prima camera.
en niet alleen vanwege de ingeboude scherpstel motor.

extra lcd scherm, mogenlijkheid flitsen op afstand, twee regelwieltjes.
bij de d5100 zul je soms via het menu moeten werken.
kijk in de catalogus van hans en bepaal wat voor jou belangrijk is.
klap lcd scherm? sensor? film mogenlijkheid, dan gaat de balans richting de d5100.

ik heb naast mijn d90 een externe flitser met richtgetal van 53.
daardoor kan ik indirect flitsen als het moet , waardoor ik veel minder snel naar hoge iso waarden hoef te gaan.
maar dat geld voor mij.
de d90 bied voor het geen je er voor betaald zeer veel camera.
de d5100 zal goedkoper worden.
de d3200 lijkt me wat mp betreft sterk overtrokken, en niet nodig voor de echte amateur fotograaf, dat zou mijn keus niet zijn denk ik.
sucses met je keus.
bert harry
Zo dat zijn alle snelle en mooie reacties.
Mijn gevoel gaat toch wat meer naar de D90.
Waarom, omdat deze wat beter in de hand lig en groter en zwaarder dat je het gevoel van een degelijke camera.
Ook dat schermpje bovenop en een tweede wieltje en ook omdat je meer lens keuze heb.
Ja en het aantal pixels is dat genoeg?....
Moeilijk, moeilijk de D7000 is voor mij toch nog te duur of ik zal door moeten sparen....
Mijn gevoel gaat toch wat meer naar de D90.
Waarom, omdat deze wat beter in de hand lig en groter en zwaarder dat je het gevoel van een degelijke camera.
Ook dat schermpje bovenop en een tweede wieltje en ook omdat je meer lens keuze heb.
Ja en het aantal pixels is dat genoeg?....
Moeilijk, moeilijk de D7000 is voor mij toch nog te duur of ik zal door moeten sparen....
-
- Forumlid
- Contacteer:
Pixels zeggen me persoonlijk niet zoveel, maar ik lees tot nog toe altijd dat echt veel pixels pas interessant gaan worden als je billboard formaten gaat afdrukken. Ik dacht ook dat fotografie opleidingen een minimum hanteren aan 10 pixels die je op je camera moet hebben, waar ik dan vanuit ga dat je v.a 10 mp een heel end moet komen.
Mits je geen mega afdrukken gaat doen, lijkt me 12.3 pixels dan ook meer dan voldoende.
Sowieso is, als je het mij vraagt, tegenwoordig elke specificatie op een nieuwe Dslr genoeg wanneer jij er genoegen mee neemt. De camera's zijn zo goed ontwikkeld nu, dat je naar mijn mening echt geen slechte of te weinig op een camera kan vinden, tenzij je eisen hoog liggen.
De D90 vind ik een hele fijne camera, ik ben om en nabij een half jaartje geleden van D60 (opvolger van de D40) naar de D90 overgestapt. Met name om van die handigheidjes als dat je met de D90 minder je menu in hoeft om instellingen te veranderen en zoals flitsers aansturen zonder een trigger en omdat ik eigenlijk vanaf het begin al de D90 wilde, alleen het budget niet had en eerlijk gezegd ook geen 1200 euro wat het destijds voor gevraagd werd, voor een camerabody over heb.
Heb jij er wel wat voor over, op iso gebied kan de D7000 veel verder dan de D90, wat verder de doorontwikkelde voordelen zijn van de D7000 weet ik dan weer niet, (zal wel in snelheid, af punten etc ook een stuk hoger liggen inmiddels) maar dat zou je nog rond kunnen vragen aan betreffende gebruikers.
Vooral afwegen wat jij het belangrijkst vind en bedenken wat de D40 je nu niet meer bied en wel graag zou willen en daar je keuze op baseren denk ik.
Succes!
Mits je geen mega afdrukken gaat doen, lijkt me 12.3 pixels dan ook meer dan voldoende.
Sowieso is, als je het mij vraagt, tegenwoordig elke specificatie op een nieuwe Dslr genoeg wanneer jij er genoegen mee neemt. De camera's zijn zo goed ontwikkeld nu, dat je naar mijn mening echt geen slechte of te weinig op een camera kan vinden, tenzij je eisen hoog liggen.
De D90 vind ik een hele fijne camera, ik ben om en nabij een half jaartje geleden van D60 (opvolger van de D40) naar de D90 overgestapt. Met name om van die handigheidjes als dat je met de D90 minder je menu in hoeft om instellingen te veranderen en zoals flitsers aansturen zonder een trigger en omdat ik eigenlijk vanaf het begin al de D90 wilde, alleen het budget niet had en eerlijk gezegd ook geen 1200 euro wat het destijds voor gevraagd werd, voor een camerabody over heb.
Heb jij er wel wat voor over, op iso gebied kan de D7000 veel verder dan de D90, wat verder de doorontwikkelde voordelen zijn van de D7000 weet ik dan weer niet, (zal wel in snelheid, af punten etc ook een stuk hoger liggen inmiddels) maar dat zou je nog rond kunnen vragen aan betreffende gebruikers.
Vooral afwegen wat jij het belangrijkst vind en bedenken wat de D40 je nu niet meer bied en wel graag zou willen en daar je keuze op baseren denk ik.
Succes!
Een beetje van mezelf...en een beetje van nikon
ik ging voor de d90 heb hemm zelf gehad
veel meer instelmogelijk heden dan de d5100
maar het is maar net wat je er mee wil
d90 heeft ook 4.5 beelden per seconde
het werkt sneller betere menu
en mootor in de body
mvg wim
veel meer instelmogelijk heden dan de d5100
maar het is maar net wat je er mee wil
d90 heeft ook 4.5 beelden per seconde
het werkt sneller betere menu
en mootor in de body
mvg wim
Weet niet of je al een keuze gemaakt hebt. Maar dit is bijvoorbeeld een plaat van de Nikon D90 met de standaard kit lens 18-105mm VR op ISO 3200

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Echt veel zegt een foto als deze volgens mij niet Gideon...
Ik zou niet zozeer kijken naar wat de camera's die je noemt kunnen, maar meer naar wat je mist op de camera die je nu hebt, en daar je keuze op baseren. Misschien kom je dan wel uit op een ander objectief, en niet op een andere body. 

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Er komen steeds meer keuzes bij Nikon.
Van belang is
- of je meerdere objectieven wilt gebruiken: kies dan voor een camera met een ingebouwde AF motor: D90 en hoger.
- wil je manuele AI en AIS objectieven gebruiken met lichtmeter automatiek: D7000, D100 en hoger
- ga je leuke dingen doen met flitsen: geen D3100, D3200 of een D5100
Meer lezen: http://home.planet.nl/~braak117/Keuze%2 ... camera.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Van belang is
- of je meerdere objectieven wilt gebruiken: kies dan voor een camera met een ingebouwde AF motor: D90 en hoger.
- wil je manuele AI en AIS objectieven gebruiken met lichtmeter automatiek: D7000, D100 en hoger
- ga je leuke dingen doen met flitsen: geen D3100, D3200 of een D5100
Meer lezen: http://home.planet.nl/~braak117/Keuze%2 ... camera.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;