Camara op zwart
Camara op zwart
Sinds enige tijd ben ik nu in het bezit van de Nikon D40 en altijd naar volle tevredenheid gebruikt.
Echter ging er tijdens ons laatste (gezins)uitje iets niet goed want ik kon geen (goede) foto maken.
Als ik de camera aanzet geeft het scherm aan dat het ONDERWERP TE DONKER is. Ik kan dan vervolgens niet scherpstellen ook niet op een zeer verlicht object dus foto's maken gaat al helemaal niet.
Nou heb ik er geen verstand van dus vandaar mijn vraag hier maar gesteld......zou het iets met de spiegel kunnen zijn en wat kost reparatie/vervanging hiervan?
Alvast jullie dank!
Echter ging er tijdens ons laatste (gezins)uitje iets niet goed want ik kon geen (goede) foto maken.
Als ik de camera aanzet geeft het scherm aan dat het ONDERWERP TE DONKER is. Ik kan dan vervolgens niet scherpstellen ook niet op een zeer verlicht object dus foto's maken gaat al helemaal niet.
Nou heb ik er geen verstand van dus vandaar mijn vraag hier maar gesteld......zou het iets met de spiegel kunnen zijn en wat kost reparatie/vervanging hiervan?
Alvast jullie dank!
- pveenstra
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Camara op zwart
Wat zie je in de zoeker?
als die ook zwart is, kan de spiegel van een D40 opgeklapt worden via het menu, zodat je dat nu weer even moet resetten?
als die ook zwart is, kan de spiegel van een D40 opgeklapt worden via het menu, zodat je dat nu weer even moet resetten?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- Cookie1397
- Clublid
Dat kan voorkomen onder slechte lichtomstandigheden. Als object niet al te ver weg is zou je de autafocus hulpverlichting kunnen gebruiken. Dan gaat het lampje voor op de camera aan om het object te verlichten. Weet niet waar in het menu die mogelijkheid zit maar de D40 heeft die mogelijkheid wel.
Nikon Z Z & de maskers
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zitten er op de D40 ook twee knoppen waar een groene stip bij staat? Zo ja dan deze tegelijkertijd ingedrukt houden. Hiermee reset je een heleboel instellingen die je in de weg kunnen zitten.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Contactjes van het objectief even schoonmaken. En natuurlijk een reset van je instellingen.
Of je accu is bijna leeg.........
Of je accu is bijna leeg.........
@pveenstra in de zoeker kan ik het object dat ik wil fotograferen gewoon zien. Alleen het raster waarop die scherp stelt (centraal in het midden) reageert niet ( in auto focus) en in manuele stand knippert die eenmalig rood.
Alleen in de Manuele stand kan ik een foto maken: van dichtbij van een object dat goed verlicht is maar de foto oogt dan wel heel donker.
@Ed Schouten: Ik probeer binnen, buiten, met flits, zonder flits maar probleem blijft bestaan. Ik kan niet afdrukken.
@mqaa: bovenop de camera (bij de aan/uit knop) zit een knop [INFO] daarboven staat een groene stip. Naast het scherm aan de achterzijde zit ook een groene stip. Beide ingedrukt (gehouden) maar geen verbetering.
@wolf Die contactjes zal ik nogmaals maar nu grondiger schoonmaken. Dat resetten van de instellingen had ik volgens mij al geprobeerd.
Dank allemaal tot nu toe!
Alleen in de Manuele stand kan ik een foto maken: van dichtbij van een object dat goed verlicht is maar de foto oogt dan wel heel donker.
@Ed Schouten: Ik probeer binnen, buiten, met flits, zonder flits maar probleem blijft bestaan. Ik kan niet afdrukken.
@mqaa: bovenop de camera (bij de aan/uit knop) zit een knop [INFO] daarboven staat een groene stip. Naast het scherm aan de achterzijde zit ook een groene stip. Beide ingedrukt (gehouden) maar geen verbetering.
@wolf Die contactjes zal ik nogmaals maar nu grondiger schoonmaken. Dat resetten van de instellingen had ik volgens mij al geprobeerd.
Dank allemaal tot nu toe!
- DMiller
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
welk objectief zit er op de camera? Staat deze toevallig op M ipv AF? Heb je al een ander objectief geprobeerd?
Als je handmatig schiet, is de foto dan wel goed? Dan is er namelijk niets mis met je spiegel...
Als je handmatig schiet, is de foto dan wel goed? Dan is er namelijk niets mis met je spiegel...
Z8 | 24-120 f/4 S
D800 | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
D7000 | AF-S DX 17-55mm f/2.8
flickr
D800 | AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR | AF-S 50mm f/1.8D | Micro AF-S 60mm f2.8G | AF-D 105mm 2.0 DC | Helios 44M-5 | Speedlight SB-800
D7000 | AF-S DX 17-55mm f/2.8
flickr
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Een bekende van mij kwam deze week ook bij mij dat zijn camera niet scherpstelde. Hij kon geen foto's meer maken.
Had al van alles geprobeerd. Hij dacht dat het aan de lens lag (had net een nieuwe gekocht namelijk)
Bleek dat hij in het menu de camera op MF (manueel focussen) gezet had ipv. AF-A.
Kijk eens goed je instellingen na die je ziet op het LCD display als je op de i (Info) knop drukt. Hier moet rechts AF-A staan en geen MF.
Ik ga ervan uit dat je de standen Auto,P,A,S,M allemaal wel geprobeerd heb.
Welke lens gebruik je? AF-S 18-55?
Een andere mogelijkheid is een defecte lens. Misschien kan die niet meer scherp stellen, kapotte autofocus motor.
Want inderdaad als de camera van mening is dat iets niet scherp is "behoedt" hij je voor het maken van een foto, ook dat is een instelling in het menu.
Al een andere lens geprobeerd?
Had al van alles geprobeerd. Hij dacht dat het aan de lens lag (had net een nieuwe gekocht namelijk)
Bleek dat hij in het menu de camera op MF (manueel focussen) gezet had ipv. AF-A.
Kijk eens goed je instellingen na die je ziet op het LCD display als je op de i (Info) knop drukt. Hier moet rechts AF-A staan en geen MF.
Ik ga ervan uit dat je de standen Auto,P,A,S,M allemaal wel geprobeerd heb.
Welke lens gebruik je? AF-S 18-55?
Een andere mogelijkheid is een defecte lens. Misschien kan die niet meer scherp stellen, kapotte autofocus motor.
Want inderdaad als de camera van mening is dat iets niet scherp is "behoedt" hij je voor het maken van een foto, ook dat is een instelling in het menu.
Al een andere lens geprobeerd?
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- Cookie1397
- Clublid
Misschien zit je wel te dicht op het voorwerp. Elk objectief heeft een minimale afstand waarop nog scherpgesteld kan worden, kom je dichterbij dan kan er niet meer scherpgesteld worden
Nikon Z Z & de maskers
@dmiller: instelling van het objectief staat (standaard bij mij) op AF. Met een ander objectief (AF-S 18-55) maak ik wel foto's maar juist met m'n AF-S 55-200 objectief doet 'ie raar.
@SharkeyInstellingen nagekeken. Menu staat op op AF-A. Denk dat de motor van de 55-200 het niet meer doet dan....helaas. Betekent het dan dat deze overleden is?
@Ed Schouten Nee hoor...object dat ik wil schieten heb ik van diverse afstanden geprobeerd.
@SharkeyInstellingen nagekeken. Menu staat op op AF-A. Denk dat de motor van de 55-200 het niet meer doet dan....helaas. Betekent het dan dat deze overleden is?
@Ed Schouten Nee hoor...object dat ik wil schieten heb ik van diverse afstanden geprobeerd.
-
- Clublid
Als het de motor is zou je nog wel met de hand scherp kunnen stellen. Heb je dat geprobeerd?robkamminga schreef: Denk dat de motor van de 55-200 het niet meer doet dan....helaas. Betekent het dan dat deze overleden is?
Marc