Heel hard blazen
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heel hard blazen
Op een paar foto's die ik wat nader zat te bekijken viel het mij op dat er op dezelfde plek telkens een ongerechtigheid zat.
Camera gegrepen, balgje gepakt, visible dust gemotoriseerd kwastje, handleiding (hoe doe ik die spiegel omhoog)
Maar 't gemotoriseerde kwastje was helemaal niet nodig, blazen met 't balgje was afdoende. Enerzijds was ik daar blij van, anderzijds speet het me wel dat ik die nog niet uit kon proberen.
Afgelopen zondag in Zwillbrock kwam ik een Duitse fotograaf tegen, die zijn 1,7 teleconverter eerst schoonblies met zijn balgje voor hij die tussen lens en camera zette.
Doen jullie dat ook? Glas schoonblazen voor gebruik?
Camera gegrepen, balgje gepakt, visible dust gemotoriseerd kwastje, handleiding (hoe doe ik die spiegel omhoog)
Maar 't gemotoriseerde kwastje was helemaal niet nodig, blazen met 't balgje was afdoende. Enerzijds was ik daar blij van, anderzijds speet het me wel dat ik die nog niet uit kon proberen.
Afgelopen zondag in Zwillbrock kwam ik een Duitse fotograaf tegen, die zijn 1,7 teleconverter eerst schoonblies met zijn balgje voor hij die tussen lens en camera zette.
Doen jullie dat ook? Glas schoonblazen voor gebruik?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
ook nog nooit gedaan.
Als ik toevallig iets zie zitten blaas ik even.
Meesal gaat dat gepaard met een druppel spuug.
Dit is dan een mooie gelegenheid om mijn overhemd of t-shirt er even overheen te draaien.
Mensen, het is niet je moeder, het is maar een lens met een stuk glas en een coatinglaag die vele malen harder is dan je denkt.
Als ik toevallig iets zie zitten blaas ik even.
Meesal gaat dat gepaard met een druppel spuug.
Dit is dan een mooie gelegenheid om mijn overhemd of t-shirt er even overheen te draaien.
Mensen, het is niet je moeder, het is maar een lens met een stuk glas en een coatinglaag die vele malen harder is dan je denkt.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Jep,
In het veld even kijken of er wat zit op de objectieven en dan gewoon een blaasstootje met een droge mond.
Thuis met de Giottos, indien nodig.
Geldt ook voor de lensdoppen.
Voor wat betreft de sensor. Die heb ik nog nooit schoon gemaakt. Als er al wat zat dan gewoon even de body met de vatting naar beneden, even blazen in het spiegelhuis met de Giottos en dan de spiegel omhoog en nog een paar keer blazen met de Giottos. En klaar is klara.
In het veld even kijken of er wat zit op de objectieven en dan gewoon een blaasstootje met een droge mond.
Thuis met de Giottos, indien nodig.
Geldt ook voor de lensdoppen.
Voor wat betreft de sensor. Die heb ik nog nooit schoon gemaakt. Als er al wat zat dan gewoon even de body met de vatting naar beneden, even blazen in het spiegelhuis met de Giottos en dan de spiegel omhoog en nog een paar keer blazen met de Giottos. En klaar is klara.
Laatst gewijzigd door yoyo op do jun 21 2007 1:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fera Albi
- Clublid
Heb altijd een balgje bij de spullie in de tas. Blazen met de mond alleen op het voorste glaselement, dat kan idd best wel wat hebben. In de body alleen met de balg! Spuugjes van enkele tienden van millimeters, zijn op je sensor ineens klodders van jewelste en niet makkelijk te verwijderen
(en zonder consumpie oraal blazen is een utopie)
Groet,
Hans

Groet,
Hans
Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
blazen
Sinds ik de demo bij broer Konijn heb gezien, doe ik dat altijd.
De stof die je op de achterkant van het objectief heb zitten wordt als je een foto maakt naar de sensor toe getrokken omdat die statisch is.
Ik zorg er voor dat ik eerst alle stof verwijder op de body in de omgeving van de objectiefaansluiting, ik maak de achterkant van de lens/converter schoon en ga dan pas het objectief plaatsen.
En zelfs dat heb je nog kans dat er stof op de sensor komt.
Maar dat schoonblazen doe ik altijd met mijn blaasbalg, met de mond blazen komt er altijd wat vocht mee.
Groetjes George
De stof die je op de achterkant van het objectief heb zitten wordt als je een foto maakt naar de sensor toe getrokken omdat die statisch is.
Ik zorg er voor dat ik eerst alle stof verwijder op de body in de omgeving van de objectiefaansluiting, ik maak de achterkant van de lens/converter schoon en ga dan pas het objectief plaatsen.
En zelfs dat heb je nog kans dat er stof op de sensor komt.
Maar dat schoonblazen doe ik altijd met mijn blaasbalg, met de mond blazen komt er altijd wat vocht mee.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Nee, nooit. Daar heb ik tijdens het lens wisselen gewoon geen tijd voor. Heb een keer een stofje van mijn matglas af geblazen met balgje en verder niet. Zo een keer in de maand pak ik een uurtje de tas en blaas/poest de objectieven van voor en achter en blaas even door de doppen. Camere met de balg blazen en deze jongen kan er weer tegen. Voor het voorste element (Nikon NC filter) gewoon een beetje adem en dan met het lensdoekje wegvegen. Voor echte aanslag beetje reiniger op het doekje en alles glimt weer als een zonnetje.
Groeten,
Marnix
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bij thuiskomst maak ik alles schoon. Body, lenzen, lensdoppen voor en achter, de hele rataplan. Kost hooguit 5 minuten als je het bijhoudt.
Lenzen eerst blazen met de Giotto, daarna met lensdoekje. Lensglas nooit met borsteltje, kan vet/vuil op zitten. Body met blazer+borsteltje.
Ik fotografeer nu 2,5 jaar met mijn D70s, ondanks regelmatig lenzen wisselen zie ik nog geen stofjes op de foto's. Ik ga er ook niet naar zoeken, volgens mij maak je jezelf dan snel gek
Groet
Skippy
Lenzen eerst blazen met de Giotto, daarna met lensdoekje. Lensglas nooit met borsteltje, kan vet/vuil op zitten. Body met blazer+borsteltje.
Ik fotografeer nu 2,5 jaar met mijn D70s, ondanks regelmatig lenzen wisselen zie ik nog geen stofjes op de foto's. Ik ga er ook niet naar zoeken, volgens mij maak je jezelf dan snel gek

Groet
Skippy
Ik doe vaak de lenzen mbv een zacht pluisvrij borsteltje en de stofzuigermond [op gepaste afstand] het spul schoonmaken.
Het stof dat opwaait zuig je dus op.
Lijkt me veiliger dan het er in blazen.
Ook de Fototas maak ik regelmatig schoon, aangezien dat deze erg statisch is en dus stof aantrekt.
Het stof dat opwaait zuig je dus op.
Lijkt me veiliger dan het er in blazen.
Ook de Fototas maak ik regelmatig schoon, aangezien dat deze erg statisch is en dus stof aantrekt.

boekie