Compressie zonder verlies

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
rberkers
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Compressie zonder verlies

Bericht door rberkers » do mei 17 2012 12:49 pm

Voor het opslaan van RAW-bestanden kan ik op mijn D300s voor 3 standen kiezen: Gecomprimeerd, gecomprimeerd zonder verlies en ongecomprimeerd.

Gecomprimeerd begrijp ik. Dat betekent verlies. Misschien weinig, maar toch verlies. Dat wil ik niet, dus dat is geen optie voor mij.
Ongecomprimeerd begrijp ik ook. Totaal geen verlies, Het bestand wordt opgeslagen zoals het was op moment van opname.

Maar "Gecomprimeerd zonder verlies" doet mij fronzen. Als eerste was ik er altijd van overtuigd dat compressie altijd kwaliteitsverlies betekende. Schijnbaar dus niet. Maar als er geen verlies plaats vind, waarom is de optie "ongecomprimeerd" er dan nog? Niemand slaat toch alleen voor het plezier grotere bestanden op? Of is dit misschien voor professionele verwerking van foto's? Zo ja, dan is dus toch een verschil... Zoals je ziet maalt dit een beetje met vreemde bochten door mijn hoofd :cry:

Op dit moment sla ik de bestanden ongecomprimeerd op. Ik wil namelijk niets in mijn foto's verliezen.

Dus de grote vraag is: Is "compressie zonder verlies" werkelijk zonder verlies? Dat zou namelijk betekenen dat ik mijn RAW-bestanden zo kan op slaan en veel schijfruimte besparen....

Alvast bedankt voor enige duidelijkheid :D

Groet,
Rob.
Photography is the skill to steal a moment from time...
http://www.rberkers.nl

NCN-lid

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Compressie zonder verlies

Bericht door Jur » do mei 17 2012 12:56 pm

Rob,

Lees DEZE informatie van Nikon eens.

Groet,
Jur
Jur

rberkers
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door rberkers » do mei 17 2012 1:08 pm

Ah, dat maakt het allemaal duidelijk. Nu begrijp ik het verschil. En aangezien ik ook ViewNX2 gebruik, kan hier ik gebruik van maken :)

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie.

Groet,
Rob,
Photography is the skill to steal a moment from time...
http://www.rberkers.nl

NCN-lid

Suno82

Bericht door Suno82 » do mei 17 2012 1:12 pm

+++
Laatst gewijzigd door Suno82 op vr jul 13 2012 1:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do mei 17 2012 1:20 pm

Suno82 schreef: Houdt dit dan in dat wanneer ik lossless compressed RAW (beste mogelijkheid op de D7000) bestanden open in Adobe Camera Raw die compressie niet omkeerbaar is?
Sunny,

Ik werk voornamelijk met NX2, maar ik zie geen problemen als ik mijn in lossless compressed opgeslagen NEF's probeer te openen in Adobe Bridge of Capture One 6.
Jur

Suno82

Bericht door Suno82 » do mei 17 2012 1:36 pm

+++
Laatst gewijzigd door Suno82 op vr jul 13 2012 1:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mei 17 2012 1:46 pm

Suno82 schreef:maar vroeg me af door de info op de Nikon site of er mogelijk toch kwaliteitsverlies optreed in mijn workflow.
Nee.
Als je verder leest kan het voorkomen dat lossless gecomprimeerde bestanden niet in externe software ingeladen kan worden, vandaar ook een volledig ongecomprimeerde bestandsversie mogelijkheid.

Vergelijk het met het inpakken van bestanden met de ZIP-standaard. Gecomprimeerde ZIP-bestanden hebben geen verlies van data, maar kan als ZIP-bestand in de meeste software niet rechtstreeks ingeladen worden. Moet het eerst worden uitgepakt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”