Sigma 105mm 1:2.8

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
fotofien
Forumlid
Forumlid

Sigma 105mm 1:2.8

Bericht door fotofien » vr mei 18 2012 8:49 pm

Sinds een paar maanden heb ik een D7000. Er was al (van de vorige Nikon) een Sigma 105 mm macro lens. Er is ook een statief trouwens.
Ik ben een beginnende fotograaf dus heb nog veel vragen. O.a. moet je de lens op M zetten of AF en waarom en wanneer?
Deze vraag zal wellicht irritatie opwekken bij de ervarenen op dit forum maar ik kan eigenlijk nergens op internet de juiste info vinden.
Als ik de lens gebruik voor het fotograferen van bloemen of insecten (vanmiddag een teek op de hond) dan blijft hij op en neer schuiven.
Ik heb geprobeerd om de betreffende foto hier te produceren maar dat lukt niet. O o wat een gehannes!!! Help!

willemr
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Sigma 105mm 1:2.8

Bericht door willemr » vr mei 18 2012 8:59 pm

Hoi,

ik heb de Sigma 105mm ook en dat 'hunten' (geen focus krijgen, waardoor hij heen en weer blijft gaan) is een bekend verschijnsel bij die lens. Ik stel daarom ook scherp met de hand (op M). Zeker als je van statief fotografeer is dat geen probleem. Je kan de lens ook limiteren qua focusbereik. Dat kan schelen wanneer je onderwerp wat verder weg is.
Het is geen slecht objectief, maar je moet de (focus) nukken een beetje kennen :)
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX

Ralph
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Sigma 105mm 1:2.8

Bericht door Ralph » vr mei 18 2012 9:37 pm

Vaak kun je het beste manueel scherpstellen met macro, dit omdat je dan precies de scherpte kunt leggen waar je wilt. De autofocus wil er nml regelmatig nog wel eens naast zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”