Flexibele P-stand van de D40
Flexibele P-stand van de D40
Bij gebruik van de P-mode is er nog wel eens sprake van onscherpte in de achtergrond (of voorgrond) die ik niet telkens wil.
Nu kan ik als ik snel wil zijn dit aanpassen volgens boekje en digitutor door met het wieltje gebruik te maken van het flexibele programma. Heb al veel uitgedokterd, maar krijg hier maar geen vat op:
Ik zie geen info-verandering in de zoeker (en ook niet op het display) als ik draai. Ik kan eerlijk gezegd draaien wat ik wil, maar er gebeurt niets. De foto's zelf laten ook geen verandering zien wat dat betreft. Jammer, want dit leek me nu juist zo handig als je snel wilt/moet zijn.
Doe ik iets verkeerd? kan iemand me hier mee op weg helpen?
Alvast bedankt. Groet, Johanna
Nu kan ik als ik snel wil zijn dit aanpassen volgens boekje en digitutor door met het wieltje gebruik te maken van het flexibele programma. Heb al veel uitgedokterd, maar krijg hier maar geen vat op:
Ik zie geen info-verandering in de zoeker (en ook niet op het display) als ik draai. Ik kan eerlijk gezegd draaien wat ik wil, maar er gebeurt niets. De foto's zelf laten ook geen verandering zien wat dat betreft. Jammer, want dit leek me nu juist zo handig als je snel wilt/moet zijn.
Doe ik iets verkeerd? kan iemand me hier mee op weg helpen?
Alvast bedankt. Groet, Johanna
Ik weet niet precies hoe de d40 werkt, maar bij de d80 kun je in de p-stand aan je 'duimwieltje' draaien, waardoor de sluitertijd en het diafragma veranderen terwijl de foto als resultaat 'hetzelfde' blijft. Dit kan dus betekenen dat je een kleiner diafragma krijgt en een grotere sluitertijd, of andersom (groter f-getal, lagere sluitertijd). Dit is weer van invloed op scherpt (diepte). In mijn display komt dan een 'P' met een sterretje te staan. Leuk om mee te spelen (scherptedieptefoto's, snelheidfoto's) en je hoeft niet telkens op je display of menudraaiwiel te kijken.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Johanna,
Je heb pg 40 van het handboek natuurlijk al gelezen...
De beste manier om eea. te zien gebeuren is de volgende:
-zet de kamera op een statief (of anderszins stevig)
-kies P-mode (of groen)
-kijk op de LCD monitor
stel vast dat de kamera een diafragma kleiner dan de grootste opening kiest.
-draai aan de knop achterop de kamera
-zie hoe P* en aangepaste diafragma/sluitertijd op de display verschijnt.
Groeten, Gijs Sandberg
PS bij het uitschakelen van de kamdera of een tweeknops-reset gaat de P* instelling teniet.
Je heb pg 40 van het handboek natuurlijk al gelezen...
De beste manier om eea. te zien gebeuren is de volgende:
-zet de kamera op een statief (of anderszins stevig)
-kies P-mode (of groen)
-kijk op de LCD monitor
stel vast dat de kamera een diafragma kleiner dan de grootste opening kiest.
-draai aan de knop achterop de kamera
-zie hoe P* en aangepaste diafragma/sluitertijd op de display verschijnt.
Groeten, Gijs Sandberg
PS bij het uitschakelen van de kamdera of een tweeknops-reset gaat de P* instelling teniet.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ha antwoord. Nou, afijn: k heb dus al eea uitgezocht ja, en dus op de hoogte van draaiwieltje etc. Wat wel gebeurde was dat bij op tafel zetten ik wel de verandering zag.
Uit de hand fotograferen werkt dit dus niet zo goed bij? Dat zijn nu net de situaties dat je denkt: wacht.. even iets meer scherpte oid.
Of is dit nog onervarenheid.
Wat hieruit volgt is: gaat hij niet verder als een paar stops meer of minder? Ging bij mij tot F8. Was bij de beginsituatie F4.
Volgen jullie mij nog?
Uit de hand fotograferen werkt dit dus niet zo goed bij? Dat zijn nu net de situaties dat je denkt: wacht.. even iets meer scherpte oid.
Of is dit nog onervarenheid.
Wat hieruit volgt is: gaat hij niet verder als een paar stops meer of minder? Ging bij mij tot F8. Was bij de beginsituatie F4.
Volgen jullie mij nog?

Hier (ook D40) werkt het wel, maar ik vind het nogal onvoorspelbaar en gebruik het dus niet. Wat ik doe, is in het algemeen met diafragmavoorkeuze (A) fotograferen, dan kan je heel snel kleiner of groter zetten, en daarmee veel beter de scherpte-diepte beïnvloeden. Je ziet de grenzen ook, als je een te klein diafragma kiest, zie je dat de sluitertijd langer wordt dan mogelijk is om uit de hand te fotograferen.
Alleen bij onderwerpen waarbij het van belang is dat je snelle sluitertijd hebt, gebruik ik de sluitertijdvoorkeuze. De P stand heb ik een maand mee gewerkt, maar geeft me toch te weinig controle, dus ben ik mezelf aan het bijleren.
Alleen bij onderwerpen waarbij het van belang is dat je snelle sluitertijd hebt, gebruik ik de sluitertijdvoorkeuze. De P stand heb ik een maand mee gewerkt, maar geeft me toch te weinig controle, dus ben ik mezelf aan het bijleren.
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
geloof me..in de P stand kan je prachtige foto's maken!! dus weer terug naar de originele vraag...waarom gebeurt er niets als ik in de P-stand aan het wieltje draai? Mogelijke oplossing: druk eerst de ontspanknop even half in...
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
Beste..,
Er gebeurde wel iets na de tip van G Sandberg om op tafel (was even mijn try-out statief) te proberen en met succes. Maar, niet uit de hand, of als ik nu heel goed mijn best doe soms wel. Onvoorspelbaar dus. Jammer.
Klopt het verhaal van Polling wel grotendeels bij mijn ervaring.
Wanneer wordt de sluitertijd te hoog om nog goed uit de hand te fotograferen?
Ik ga met Iso liever ook niet te hoog.
Oh ja, ontspanknop indrukken was niet nodig bij mijn 'test'.
Fotografeer meestal in de P-mode met mijn eigen instellingen, maar sluitertijd is dus aan te raden in dit soort snelle situaties, en je wilt van de scherptediepte zeker zijn.
Werkt dit flexibele voor mij dus (nog) niet goed helaas.
Voor wie werkt dit wel naar tevredenheid? en dan bedoel ik uit de losse hand.
Er gebeurde wel iets na de tip van G Sandberg om op tafel (was even mijn try-out statief) te proberen en met succes. Maar, niet uit de hand, of als ik nu heel goed mijn best doe soms wel. Onvoorspelbaar dus. Jammer.
Klopt het verhaal van Polling wel grotendeels bij mijn ervaring.
Ik ga met Iso liever ook niet te hoog.
Oh ja, ontspanknop indrukken was niet nodig bij mijn 'test'.
Fotografeer meestal in de P-mode met mijn eigen instellingen, maar sluitertijd is dus aan te raden in dit soort snelle situaties, en je wilt van de scherptediepte zeker zijn.
Werkt dit flexibele voor mij dus (nog) niet goed helaas.
Voor wie werkt dit wel naar tevredenheid? en dan bedoel ik uit de losse hand.
iso staat bij mij op auto met max 800, dat betekent dat ie normaal 200 pakt, en pas omhoog gaat als dat echt nodig is, met 800 als max.
Je kunt uit de hand fotograferen met (richtlijn) dezelfde sluitertijd als je brandpunt (houdt wel rekening met de verlengingsfactor) dus 1,5 keer: bij 100 mm max. 1/150 ste of sneller. Met een VR lens win je 2-3 stops (dus tijd 2-3 keer langer)
Je kunt uit de hand fotograferen met (richtlijn) dezelfde sluitertijd als je brandpunt (houdt wel rekening met de verlengingsfactor) dus 1,5 keer: bij 100 mm max. 1/150 ste of sneller. Met een VR lens win je 2-3 stops (dus tijd 2-3 keer langer)
- alfredo
- Forumlid
- Contacteer:
waarom zou je de Pstand niet uit de hand in kunnen stellen? Ik snap er niets van... en je schreef: " maar sluitertijd is dus aan te raden in dit soort snelle situaties, en je wilt van de scherptediepte zeker zijn. "
Als je van de scherptediepte zeker wilt zijn, zet je de camera dus in de A stand (diafragma)...
Als je van de scherptediepte zeker wilt zijn, zet je de camera dus in de A stand (diafragma)...
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
Bij de D40 in de P stand kan je door het wieltje te draaien de diafragnma een stap kleiner zetten, en dan gaat automatisch de sluitertijd een stap langer. Bijv. de P stand kiest voor 1/200 F5.6, na een daai aan het wiel de ene kant op wordt dat 1/100 F4.0, de andere kant op 1/400 F8.0 (ofzo, ik weet niet precies hoe groot een stapgrootte is, maar het principe is zo wel duidelijk denk ik)
Ik vind het onduidelijk en onvoorspelbaar, maar misschien kan een ander er wel wat mee.
Ik vind het onduidelijk en onvoorspelbaar, maar misschien kan een ander er wel wat mee.
Dom, dom,
Ik bedoelde diafragma. Ben soms nog aan het stoeien met die dingen. A=diafragma en S=sluitertijd; zou logisch moeten zijn, maar haal ik nu net door elkaar. Bij keuzewiel kom je ook eerst de sluitertijd tegen S en dan diafragma en in mijn hoofd is diafragma eerst aan de beurt. Zoiets zal het zijn....Ha.
Sowieso bedankt voor de reacties; fotografeer me suf tot ik haast pijn krijg van het samenknijpen van m'n linkeroog.
Groet, Johanna
Ik bedoelde diafragma. Ben soms nog aan het stoeien met die dingen. A=diafragma en S=sluitertijd; zou logisch moeten zijn, maar haal ik nu net door elkaar. Bij keuzewiel kom je ook eerst de sluitertijd tegen S en dan diafragma en in mijn hoofd is diafragma eerst aan de beurt. Zoiets zal het zijn....Ha.
Sowieso bedankt voor de reacties; fotografeer me suf tot ik haast pijn krijg van het samenknijpen van m'n linkeroog.
Groet, Johanna
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
sneller
Johanna schreef:
De richtlijn die Polling gaf is correct en verder als je een hogere dus kortere sluitertijd heb dan als Polling aangaf, zal het alleen maar makkelijker zijn om uit de hand te fotograferen.
Best wel ingewikkeld allemaal, maar aldoende leert men.
Groetjes George
Code: Selecteer alles
De richtlijn die Polling gaf is correct en verder als je een hogere dus kortere sluitertijd heb dan als Polling aangaf, zal het alleen maar makkelijker zijn om uit de hand te fotograferen.
Best wel ingewikkeld allemaal, maar aldoende leert men.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
Ik heb hem ook op iso 800. Maar als ik in Aperture stand de F waardes stap voor stap verhoog, geeft het display iso waarden van 900-1600. Weliswaar met rode cijfers maar toch...Polling schreef:iso staat bij mij op auto met max 800, dat betekent dat ie normaal 200 pakt, en pas omhoog gaat als dat echt nodig is, met 800 als max.
Gelukt!!
Vandaag al vroeg op pad om van alles te kunnen oefenen en, het lukte me nu wel. Binnen blijkbaar niet altijd even goede oefenomstandigheden.
Moet nog wennen aan de ontspanknop half-ingedrukt te houden en dan gelijk allerlei andere bewerkingen te doen. Heb de P-mode ook nog eens op brack.. staan, en dus er zijn al gelijk drie foto's gemaakt terwijl ik de nog met het draaiwieltje de meest ideale diafragma/sluitertijd aan het instellen ben.
Wel leuk zo midden op straat (fotografeerde een rotonde precies van voor) op de stille zondagochtend: een vloek, een kerkganger en het is weer stil. En weer verder met mijn oefensessie.
Jullie allen bedankt, en vast tot een vlg keer. Groet, Johanna
Vandaag al vroeg op pad om van alles te kunnen oefenen en, het lukte me nu wel. Binnen blijkbaar niet altijd even goede oefenomstandigheden.
Moet nog wennen aan de ontspanknop half-ingedrukt te houden en dan gelijk allerlei andere bewerkingen te doen. Heb de P-mode ook nog eens op brack.. staan, en dus er zijn al gelijk drie foto's gemaakt terwijl ik de nog met het draaiwieltje de meest ideale diafragma/sluitertijd aan het instellen ben.
Wel leuk zo midden op straat (fotografeerde een rotonde precies van voor) op de stille zondagochtend: een vloek, een kerkganger en het is weer stil. En weer verder met mijn oefensessie.
Jullie allen bedankt, en vast tot een vlg keer. Groet, Johanna
Polling schreef:
"Bijv. de P stand kiest voor 1/200 F5.6, na een daai aan het wiel de ene kant op wordt dat 1/100 F4.0, de andere kant op 1/400 F8.0"
Dat lijkt me pittig.
Stel dat P begint met 1/200 bij f=5,6, dan gaat het de ene kant op naar 1/100 bij f=8, de andere kant op wordt 1/400 bij f=4. De lichtwaarden blijven dus gelijk. Je kunt dus met het wieltje kiezen voor een snellere tijd, waarbij je diafragma automatisch verder opent, of je kiest voor meer of minder scherptediepte, dus je draait aan het wiel om je diafragma verder dicht dan wel open te zetten, en je camera kiest automatisch de bijpassende sluitertijd.
Ik denk dat een klik van het wiel één stop of lichtwaarde is, of Nikon moet halve stops zijn gaan gebruiken. Als niet-D40 bezitter weet ik dat niet, en ik heb de folder ook niet bij de hand.
Groet, E.M. de Klerk
"Bijv. de P stand kiest voor 1/200 F5.6, na een daai aan het wiel de ene kant op wordt dat 1/100 F4.0, de andere kant op 1/400 F8.0"
Dat lijkt me pittig.
Stel dat P begint met 1/200 bij f=5,6, dan gaat het de ene kant op naar 1/100 bij f=8, de andere kant op wordt 1/400 bij f=4. De lichtwaarden blijven dus gelijk. Je kunt dus met het wieltje kiezen voor een snellere tijd, waarbij je diafragma automatisch verder opent, of je kiest voor meer of minder scherptediepte, dus je draait aan het wiel om je diafragma verder dicht dan wel open te zetten, en je camera kiest automatisch de bijpassende sluitertijd.
Ik denk dat een klik van het wiel één stop of lichtwaarde is, of Nikon moet halve stops zijn gaan gebruiken. Als niet-D40 bezitter weet ik dat niet, en ik heb de folder ook niet bij de hand.
Groet, E.M. de Klerk