Bericht
door Hans Braakhuis » za jun 23 2007 9:38 am
De vraag is, hoe betrouwbaar is de tester, hoe betrouwbaar is de test zelf en hoe betrouwbaar zijn de fabrikanten.
Zelf ben ik ook begonnen met een goedkoper ander merk. In de winkel van Smits (Steenstraat) lagen er wel 5. Toen heb ik de beste er uit gezocht. (ik ga hier niet uit leggen hoe je een objectief test)
Het probleem van andere merken, die goedkoper zijn, is, dat ze alleen maar goedkoper kunnen zijn doordat ze een breder segment van kwaliteit pakken.
Neem 10 Nikkors en als je ze allemaal test krijgen ze met een marge van 2% allemaal de zelfde uitslag. Doe dat bij goedkopere merken en de marge zal, zo 50% zijn.
Je gaat naar de glasboer en je besteld "blanks". Nikon doet dat soms ook. Dan zeg je tgen de leverancier dat je alleen maar glas zonder "flare", zonder fouten en met de hoogste helderheid wilt hebben. Zeg een marge van 1%. Dan betaal je meer aan de glasboer, maar dan heb je ook wat. Na de productie van het objectief, ga je alle objectieven testen. En de objectieven met een foutmarge van meer dan 2%, gooi je weer weg.
Als je ruimere marges neemt, kun je veel goedkoper leveren. En als je dan even een goed objectief uitzoekt voor een test, haal je best een goede score bij die test. Dat is wat er gebeurd.
Nu zijn er ook wel testers, die van de goedkopere merken alleen een test willen doen als ze er zelf 10 gelijke objectieven mogen uitzoeken. Daar zijn er wel heel weinig van.
Nu ken ik het blad Chip niet, en de vraag is: staan de metingen bij de test, zijn die metingen reproduceerbaar, of is er gewoon door iemand wat verteld over een objectief.