Testverslag in Chip 04/2007

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
alfa156

Testverslag in Chip 04/2007

Bericht door alfa156 » vr jun 22 2007 4:24 pm

Hij is net in de bus gevallen en dus maar eens doorgebladerd. Er blijkt oa een test in te staan van de Nikon 17-55 2.8 en nog wat van Sigma en Tamron vergelijkbare brandpuntobjectieven. Eea is getest met de D80/D200. Als je het verslag zo leest komt de Nikon er niet best vanaf. Hun conclusie: "Nikon zal het niet graag lezen: wie de betere behuizing en de reputatie van de klinkende namen niet interessant vind, krijgt met een lens van Sigma of Tamron een alternatief dat voor een duidelijk lagere prijs dezelfde - of een betere - beeldkwaliteit biedt".
Als ik de testresultaten bekijk komen de Tamron 17-50 2.8, de Sigma 18-50 2.8 maar ook de Sigma 17-70 Macro 2.8-4.5 er beter uit. Wat in de test aan de orde is geweest waren vignettering op verschillende brandpuntafstanden, vertekening en ca (groothoek, normaal, tele) alsook oplossend vermogen bij verschillende diafragma's.
Dat wordt dan maar verkopen de net door mij aangeschafte Nikon :( :lol:.

MEMENTO

Bericht door MEMENTO » vr jun 22 2007 5:42 pm

Ja idd. Maar er staat tenminste wel nikon op.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

cognac

Bericht door George Fennes » vr jun 22 2007 6:12 pm

Bedankt Alfa 156,

Verkopen die zooi en koop een goede Tamron en een goede Sigma :wink:

Ik ga dat blad gelijk halen, want ik heb de Tamron 17-50mm 2.8 en de Sigma 17-70mm 2.8-4.5 Macro.

Altijd al geweten dat die beter zijn dan de Nikkors :lol: :lol: :lol:

Ik weet natuurlijk niet hoe reëel die testen zijn, maar wel interessant om te lezen.

Maar Alfa156 het gaat erom wat jij van de plaatjes vind die je schiet.

Al zegt de hele wereld het is een rotlens en jij maakt er mooie foto's mee en jij bent er tevreden mee, dan is het toch goed?

Sterkte er mee en haal een cognac in de koffie corner op mijn kosten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

MarcoB

Bericht door MarcoB » vr jun 22 2007 6:29 pm

Door wie wordt dat blad gesponsord?

George Fennes
Clublid
Clublid

nee niet grappig het is triest

Bericht door George Fennes » vr jun 22 2007 6:32 pm

Geen idee, ik moet hem wel kopen en vind het wel grappig (sorry Alfa 156 ik kon het even niet laten).

We zullen een nader onderzoek instellen Sherlock Holmes is er op gezet :twisted:

John Sentani

Bericht door John Sentani » vr jun 22 2007 10:17 pm

ik heb de Sigma 17-70 2.8-4.5 maar die kwam er vorige maand bij zoom.nl er weer slecht vanaf. Snap jij het nog??
Voor de duidelijkheid, ik ben heeeeeeel tevreden met mijn 17-70 Sigma lens

alfa156

Bericht door alfa156 » vr jun 22 2007 10:40 pm

Ik heb inmiddels een cognacie genomen, waar kan ik de rekening naar toe sturen :lol: ? Het is maar net wie die testen doen en tot nog toe ben ik tevreden met mijn 17-55. Maar ik was wel verbaasd toen ik het las.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr jun 22 2007 11:45 pm

Tja, eigenlijk zouden de 17-55 bezitters moeten huilen bij zo'n test, ik ook dus. Alleen ben ik zó tevreden met die lens. Snel, scherp, mooie contrasten en kleuren, goed gebouwd.

Ik heb vaak gelezen dat er veel verschil tussen verschillende exemplaren kan zitten, vooral bij de 17-55. Dat zou iets kunnen zeggen over de kwliteitscontrole bij Nikon.

Wellicht heb ik mazzel en heb gewoon een hele goede.

yoyo

Bericht door yoyo » vr jun 22 2007 11:46 pm

:D

Als je maar blij bent met je foto's...

Ik heb zowel de 17-55 gahad, als de 17-35. Heb de laaste gehouden. Maar niet specifiek vanwege de scherpte. Handling, gewicht en afmeting vind ik veel fijner. En FF...

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr jun 22 2007 11:56 pm

Ja de 17-35 is absoluut ook een geweldig mooie lens. Ik heb er geen ervaring mee, maar heb er wel hele mooie resultaten mee gezien.

George Fennes
Clublid
Clublid

niet slecht

Bericht door George Fennes » za jun 23 2007 4:29 am

Ik heb dan niet de dure Nikkor lens maar een eenvoudige Sigma 17-70mm 2.8-4.5 Macro, waar ik heel erg tevreden over ben, maar vanwege het verloop in lichtsterkte heb ik de Tamron 17-50mm 2.8 kado gekregen van mijn lieve vrouw en daar ben ik nog meer tevreden over :lol:

Maar zulk soort testen zet je wel aan het denken en vraag je jezelf af, wat is er nu betrouwbaar deze of die andere testen.

Maar ik weet zowel de Nikkor als de Sigma en Tamron zijn geen slechte objectieven.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za jun 23 2007 9:38 am

De vraag is, hoe betrouwbaar is de tester, hoe betrouwbaar is de test zelf en hoe betrouwbaar zijn de fabrikanten.

Zelf ben ik ook begonnen met een goedkoper ander merk. In de winkel van Smits (Steenstraat) lagen er wel 5. Toen heb ik de beste er uit gezocht. (ik ga hier niet uit leggen hoe je een objectief test)
Het probleem van andere merken, die goedkoper zijn, is, dat ze alleen maar goedkoper kunnen zijn doordat ze een breder segment van kwaliteit pakken.
Neem 10 Nikkors en als je ze allemaal test krijgen ze met een marge van 2% allemaal de zelfde uitslag. Doe dat bij goedkopere merken en de marge zal, zo 50% zijn.

Je gaat naar de glasboer en je besteld "blanks". Nikon doet dat soms ook. Dan zeg je tgen de leverancier dat je alleen maar glas zonder "flare", zonder fouten en met de hoogste helderheid wilt hebben. Zeg een marge van 1%. Dan betaal je meer aan de glasboer, maar dan heb je ook wat. Na de productie van het objectief, ga je alle objectieven testen. En de objectieven met een foutmarge van meer dan 2%, gooi je weer weg.

Als je ruimere marges neemt, kun je veel goedkoper leveren. En als je dan even een goed objectief uitzoekt voor een test, haal je best een goede score bij die test. Dat is wat er gebeurd.

Nu zijn er ook wel testers, die van de goedkopere merken alleen een test willen doen als ze er zelf 10 gelijke objectieven mogen uitzoeken. Daar zijn er wel heel weinig van.

Nu ken ik het blad Chip niet, en de vraag is: staan de metingen bij de test, zijn die metingen reproduceerbaar, of is er gewoon door iemand wat verteld over een objectief.

alfa156

Bericht door alfa156 » za jun 23 2007 9:41 am

Mijn ervaring is wel: alle waar naar zijn geld. En volgens mij gaat dit hier ook op. Het kan toch niet zo zijn dat alleen de degelijkheid en reputatie die € 1000,00 meerprijs rechtvaardigen. Het is wel zo dat voor een klein beetje meer kwaliteit de aanschafprijs dramatisch omhoog gaat. Dit staat vaak niet in verhouding tot de geleverde kwaliteitsverbetering.
Zelf heb ik de Tamron 28-75 gehad die uit deze test ook als erg goed naar voren komt. Mijn ervaring is dat op 2.8 de Nikon beter scoort wat voor mij belangrijk is en de kleuren zijn absoluut mooier.

alfa156

Bericht door alfa156 » za jun 23 2007 9:52 am

@ Hans
eea wordt niet in grafiekjes weergegeven maar met cijfers en een aantal stippen die de mate van kwaliteit aangeven, hoe meer stippen hoe beter. Zo staat er bv oplossend vermogen bij diafragma 2.8 (max. groothoekstand) bij de Nikon 1898 en bij de Sigma 17-70 2157 punten.
Ik ben het overigens wel met jouw verhaal eens.

yoyo

Bericht door yoyo » za jun 23 2007 11:03 am

Vergeet ook niet dat die 17-70 geen HSM (SWM) heeft. Dat scheelt enorm in de handling. Als je kijkt wat de meerprijs is van een SWM dan schrik je even, maar dat verklaard dus wel de meerprijs voor een groot deel.

Als je een auto met motor vergelijkt met een auto zonder motor dan kom je ook behoorlijke prijsverschillen tegen.

Je hebt met een Nikon ook meer (nooit 100%) garantie dat je spullen compatible zijn, ook in de toekomst. De waardevastheid is daardoor ook groter.

En nu body's wegwerpartikelen worden moeten ze deze voor een heel concurerende prijs wegzetten en vervolgens een positief bedrijfsresultaat scoren met de objectieven en accesoires. Iedereen kent de prijsverhoging van anderhalf jaar terug.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”