Accu met hoger mAh ge
Accu met hoger mAh ge
Hallo,
wij hebben een coolpix S230, de originele betterij heeft deze kenmerken 3.7v, 700mAh 2.6W.
We hebben een ander coolpix die "lensfout " aangeeft en waarvan de verkoper zei dat dat dan jammer is maar dat het "logical board" vervangen moet worden. De batterij van die camera is 3.7v, 740mAh 2.8W.
Mijn vraag is natuurlijk of ik die batterij veilig kan gebruiken in die camera.
Bij voorbaat dank, Frank.
wij hebben een coolpix S230, de originele betterij heeft deze kenmerken 3.7v, 700mAh 2.6W.
We hebben een ander coolpix die "lensfout " aangeeft en waarvan de verkoper zei dat dat dan jammer is maar dat het "logical board" vervangen moet worden. De batterij van die camera is 3.7v, 740mAh 2.8W.
Mijn vraag is natuurlijk of ik die batterij veilig kan gebruiken in die camera.
Bij voorbaat dank, Frank.
- Wiljo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Accu met hoger mAh ge
Als er een verschil is in het aantal volt (bij jou hetzelfde) of het aantal watt (bij jou verschillend) zou ik de gok niet wagen, kans is dat je dan met nog een kapot toestel komt te zitten. Dit is mijn gevoel, wellicht dat iemand dit ook nog technisch kan onderbouwen!
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat is het exacte typenummers van beide accu's?
En passen ze fysiek in de twee camera's?
De capaciteit is niet zo relevant, voltage wel.
Er worden juist vaak accu's aangeboden met een hogere capaciteit dan de oorspronkelijke, daar heb je alleen maar profijt van, omdat je een langere gebruiksduur hebt. (als tenminste de laadelectronica de accu correct oplaad)
En passen ze fysiek in de twee camera's?
De capaciteit is niet zo relevant, voltage wel.
Er worden juist vaak accu's aangeboden met een hogere capaciteit dan de oorspronkelijke, daar heb je alleen maar profijt van, omdat je een langere gebruiksduur hebt. (als tenminste de laadelectronica de accu correct oplaad)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik zou me niet teveel vastpinnen op wat die verkoper zegt. Die heeft helemaal geen kennis van zaken om te kunnen beoordelen of een of ander "board" vervangen zou moeten worden. Dat kunnen ze alleen bij Nikon Service vaststellen aan de hand van diagnose apparatuur en bepaalde test-procedures. Verder is de capaciteit van een accu (het aantal mAh) niet van belang in de werking van een camera. Alleen in de gebruiksduur dat je met een acculading toe kunt. Hoe hoger, hoe langer dat je ermee kunt werken met één enkele acculading.frankl schreef: We hebben een ander coolpix die "lensfout " aangeeft en waarvan de verkoper zei dat dat dan jammer is maar dat het "logical board" vervangen moet worden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- bjornc
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Er zit naar mijn weten een wettelijk toegestane tolerantie op de capaciteit van accu's.
Hoe groot deze tolerantie is weet ik niet, maar het kan zijn dat de 'nieuwe' accu in de praktijk zelfs minder uithoudingsvermogen heeft.
Zoals voorgaand reeds gezegd; MaH is niet relevant voor een veilige werking, voltage wel.
Hoe groot deze tolerantie is weet ik niet, maar het kan zijn dat de 'nieuwe' accu in de praktijk zelfs minder uithoudingsvermogen heeft.
Zoals voorgaand reeds gezegd; MaH is niet relevant voor een veilige werking, voltage wel.
Welkom op het forum.ebt schreef:heb in mijn nikon d5100 een 7,4V en-el14 1030mAh zitten. een tweede accu gekocht maar in plaats van 1030 mAh 1200.
net opgeladen maar de camera geeft aan: kan deze batterij niet gebruiken"kies batterij die geschikt is voor deze camera."camera doet het ook niet. zie wel in het beeld dat de batterij slechts beperkt is opgeladen.
wie herkent dit probleem??
dank
bart
Ik heb geen D5100.
In de gebruiksaanwijzing pag 224 staat deze foutmelding genoemd. Beetje zuur natuurlijk. Gaat het om een Nikon accu?
Groet Hans.
- ebt
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
nee hans,
probleem is helder. nikon rust accu's uit met chip;-(
dus geen chip is geen stroom; 10 euro kwijt maar dat weet ik dan ook weer
bart
probleem is helder. nikon rust accu's uit met chip;-(
dus geen chip is geen stroom; 10 euro kwijt maar dat weet ik dan ook weer
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik kan dit wel technisch onderbouwen. De capaciteit is aangegeven in mAH, of AH bij auto accu's. De hoeveelheid stroom die een accu kan leveren in de tijd, milli Ampere per uur (Hour). Net als bij je oplaadbare penlites in je flitser zal een accu van 1000 mAH minder flitsen kunnen maken op hetzelfde vermogen dan een accu van 2600 mAH. Als een 1000mAH penlite accu wordt belast met één milli-ampere (bijv in stand-by modus) dan kan deze dit 1000 uur volhouden. De 2600 mAH penlite kan dit zelfs 2600 uur volhouden.Als er een verschil is in het aantal volt (bij jou hetzelfde) of het aantal watt (bij jou verschillend) zou ik de gok niet wagen, kans is dat je dan met nog een kapot toestel komt te zitten. Dit is mijn gevoel, wellicht dat iemand dit ook nog technisch kan onderbouwen!
Marcel
Marcel
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
-
- Forumlid
Na een update voor de lensvertekening in mijn D5100 heb ik ook een aantal keren de foutmelding m.b.t. de batterij gekregen.
Ik gebruik de Meike handgreep met 2 originele Nikon EN-EL 14 batterijen al geruime tijd. Tot dusver geen problemen gehad. Ik ben geen echte electrotechnicus, maar het lijkt me logisch dat de batterijen parallel geschakeld zijn, niet in serie want dan zou het voltage verdubbelen. Als ze parallel geschakeld ijn lijkt het me logisch dat de capaciteit van de enkele batterij van 7,7 Watthour vergroot wordt. Het lijkt erop dat de camera hier nu op reageert.Ik heb de batterijen één voor één in het originele cameracompartiment gecontroleerd: beide zijn goed met volle lading. Bij het terugplaatsen in de Meike aanvankelijk weer foutmeldingen met de camera op OFF, daarna batterijen geplaatst met camera ON en de foutmeldingen waren over! Ik gebruik de Meike voorlopig en kijk hoe het gaat. Ik kan altijd t.z.t. de uitstulping met contacten afzagen, het originele batterijcompartiment weer in gebruik nemen en de Meike gewoon als houder voor 1 of 2 extra batterijen en als grotere handgreep gebruiken.
Ik ben wel benieuwd of meer van jullie dit verschijnsel zijn tegengekomen, reageer je dan even?
Groet, Nikoyama
Ik gebruik de Meike handgreep met 2 originele Nikon EN-EL 14 batterijen al geruime tijd. Tot dusver geen problemen gehad. Ik ben geen echte electrotechnicus, maar het lijkt me logisch dat de batterijen parallel geschakeld zijn, niet in serie want dan zou het voltage verdubbelen. Als ze parallel geschakeld ijn lijkt het me logisch dat de capaciteit van de enkele batterij van 7,7 Watthour vergroot wordt. Het lijkt erop dat de camera hier nu op reageert.Ik heb de batterijen één voor één in het originele cameracompartiment gecontroleerd: beide zijn goed met volle lading. Bij het terugplaatsen in de Meike aanvankelijk weer foutmeldingen met de camera op OFF, daarna batterijen geplaatst met camera ON en de foutmeldingen waren over! Ik gebruik de Meike voorlopig en kijk hoe het gaat. Ik kan altijd t.z.t. de uitstulping met contacten afzagen, het originele batterijcompartiment weer in gebruik nemen en de Meike gewoon als houder voor 1 of 2 extra batterijen en als grotere handgreep gebruiken.
Ik ben wel benieuwd of meer van jullie dit verschijnsel zijn tegengekomen, reageer je dan even?
Groet, Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.