Twijfel tussen prime en zoom - bruiloft

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Theemuts

Twijfel tussen prime en zoom - bruiloft

Bericht door Theemuts » vr jun 01 2012 6:33 pm

Door een vriendin (die het niet breed heeft) ben ik gevraagd om in Augustus hun bruiloft te fotograferen.
Dit houdt in; van het opmaken/aankleden van de bruid tot aan het diner en eventueel een gedeelte van het feest daarna. (inclusief reportage op locatie)
Ik werk met een D90 en wil graag voor de dag zelf een extra D90 erbij lenen of huren als backup.

Momenteel ben ik in het bezit van een kitlens (18-55mm), een Nikkor 50mm 1.8G en een Nikkor 35mm 1.8G.
Ik ben nu aan het sparen voor diverse doeleinden; nieuwe camera (waarschijnlijk zal ik voor een D800 gaan, maar twijfel nog) en 2 nieuwe objectieven, namelijk de 85mm 1.8G en de 24-70 2.8G.
Nu is de 85mm 1.8G mijn eerste doel, maar op dit moment begin ik enigszins te twijfelen wat nu het handigst is om als eerste te hebben met deze bruiloft in mijn achterhoofd.
Het wordt voor mij de eerste keer dat ik deze tak van fotografie mag ontdekken, maar het feit dat de verwachtingen niet al te hoog liggen haalt gelukkig wel wat druk van de ketel. Maar hoe dan ook wil ik het graag perfect doen die dag; althans, in mijn ogen en die van het bruidspaar perfect.

Nu ben ik erg aan het twijfelen waar mijn gespaarde geld als eerste naartoe zal gaan voor deze dag.
Ga ik alsnog voor een 85mm 1.8G en hoop ik tegen die tijd nog wat extra gespaard te kunnen hebben voor een zoomlens erbij?
Of kan ik beter eerst sparen voor een goede zoomlens (max. 500/600 euro) en zoja, welke zou dan uitermate geschikt zijn qua bereik?

Ik wil heel graag in de toekomst bruidsfotografie erbij gaan doen, dus het zullen sowieso geen loze aankopen zijn, maar ik wil natuurlijk wel goed voorbereid zijn deze eerste keer :D
In September mag ik van een andere vriendin een bruidsreportage maken van een uur (de rest van de dag + ook een uur besteden zij uit aan een professionele fotograaf) om zo wat meer te kunnen oefenen, dus ook dan wil ik goed voorbereid zijn ;)

Wie kan mij adviseren?

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Twijfel tussen prime en zoom - bruiloft

Bericht door Remco v/d Sanden » vr jun 01 2012 6:42 pm

Ik zou persoonlijk in dit geval gaan voor de 24-70. Hiermee ben je gewoon wat flexibeler. De 18-55 heb je en kan prima werken als groothoek, en de 24-70 op een D90 als korte tele, dan heb je een heel eind afgedekt. Met een 85mm zit je op crop op een behoorlijke werkafstand wat niet altijd makkelijk is. Zeker als het je eerste keer is en je nog niet helemaal weet wat je posities in een trouwerij zullen zijn zou ik niet kiezen voor een prime. Je hebt een 50mm, deze zal mooi dienst kunnen doen in slecht licht of als je niet mag flitsen, en als portretlens zit dat ook best aardig in de richting.

Hoe zit je verders in je spullen?
Zaken als reportageflitser en niet onbelangrijk, de kennis om deze goed te gebruiken
accu's
geheugenkaarten
back-up spullen voor als er iets defect gaat ( zag dat je een D90 wilde bijhuren, prima :) )
etc.etc.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » vr jun 01 2012 6:46 pm

Beste Theemuts (klinkt gezellig) ik zou voor een Tamron 17-50mm 2.8 gaan zonder VC en eventueel ook zonder motor.
Gebruikt misschien rond de 200 - 250 euro dan heb je een lichtsterke standaardzoom waar je vrijwel alles mee kan wat jij wilt.
De 85mm is een pracht objectief maar beperkt inzetbaar.
Heb je al een goede flitser?
Zo niet dan zou ik die er ook bij nemen.

Veel succes
Blijf het objectief bekijken

Theemuts

Bericht door Theemuts » vr jun 01 2012 7:22 pm

Bedankt voor de snelle reacties!

@Remco: Ik zou heel graag voor de 24-70 willen gaan al, maar op dit moment ligt deze nog "iets" te ver buiten mijn bereik financieel gezien.. ;)
Mijn doel is om deze begin volgend jaar te kunnen kopen, maar wellicht ga ik eerst voor een nieuwe body. We zullen zien wat de tijd mij brengt.

@George: Tamron 17-50mm dus.. Qua bereik weinig verschil met de kitlens die ik heb, maar wel lichtsterker EN een vast maximaal diafragma wat natuurlijk wel weer erg in zn voordeel spreekt.
Maar wat ik mij dan afvraag op dit moment; Kan ik dan niet beter voor een Tamron 28-75 f/2.8 gaan?
Deze "spookt" momenteel door mijn hoofd namelijk als mogelijke optie...

Wat betreft overige spullen ben ik in het bezit van een SB700, 2 accu's, extra geheugenkaartjes etc, dus ik ga er vanuit dat dit wel snor zit.
Of is het misschien slim om voor een 3e accu te gaan nog?
En wat ik hierboven al schreef zal ik voor de dag zelf nog een D90 erbij huren/lenen als backup. Nu kan ik natuurlijk ook een andere body erbij huren, maar ik ben zo vertrouwd met mijn D90 (ik heb deze nu 3 jaar in mijn bezit) dat ik niet wil gaan experimenteren op zo'n dag als deze :)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 01 2012 7:24 pm

Ik doe geen trouwrapportages, maar heb wel eens in kerken en bij recepties etc. gefotografeerd. Het eerste waar ik ook aan dacht is een flitser (en voldoende tijd om ermee om te leren gaan).
Spul waarmee je foto's maakt...

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr jun 01 2012 7:27 pm

Beste Theemuts, de 28-70 heeft op DX te weinig groothoek.
Vergeet niet dat je het aantal mm met 1,5 moet vermenigvuldigen.
28mm wordt dan 42mm en dat is voor een fotoreportage te weinig groothoek.
Je zal merken dat je die 17mm heel vaak gebruikt.
Je hebt niet altijd de ruimte die je nodig hebt om achteruit te stappen.
Zelf heb ik verschillende reportages gemaakt met de Tamron 17-50mm en ik moet zeggen dat dit een ideaal objectief is waar je zeker geen spijt van zal krijgen.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr jun 01 2012 7:28 pm

ReneG schreef:Ik doe geen trouwrapportages, maar heb wel eens in kerken en bij recepties etc. gefotografeerd. Het eerste waar ik ook aan dacht is een flitser (en voldoende tijd om ermee om te leren gaan).
Een D90 erbij als backup is een goed idee ik zou geen ander model erbij doen, dat is lastig met omschakelen.

Opa Ron
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Opa Ron » vr jun 01 2012 8:30 pm

Al eens aan de 16-85 gedacht ?, heb ik al twee keer ingezet bij een reportage.
Gr Ron.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr jun 01 2012 8:33 pm

Opa Ron schreef:Al eens aan de 16-85 gedacht ?, heb ik al twee keer ingezet bij een reportage.
Gr Ron.
Voor mij zal dat geen optie zijn niet lichtsterk genoeg en de lichtsterkte verloopt met uitzoomen.
Gewoon voor lichtsterk glas gaan is de beste keuze!

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr jun 01 2012 8:40 pm

16 - 85 is prima te doen heb ik jaren bruiloften mee gemaakt tot ik de D700 met de 24-120 f4 kocht
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 01 2012 8:50 pm

Waarom probeer je niet een goede tweedehands AFS 17-55 f2.8 DX te scoren. Een waardevaste investering waar je weer goed af komt als je overstapt naar FX.

En anders de Tamron die George al aangaf.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

renrij

Bericht door renrij » vr jun 01 2012 8:57 pm

Hoi Theemuts,

Ik woon zelf in Doetinchem (niet ver van Arnhem) en heb diverse Lichtsterke Nikon objectieven. Dus als je ze een keer wilt testen op je D90 ben je altijd welkom

Groetjes,

René

Niels Hintzen
Clublid
Clublid

Bericht door Niels Hintzen » vr jun 01 2012 8:58 pm

Hallo Theemuts,

In plaats van kopen, kan je natuurlijk ook gewoon huren! Zelf ga ik voor een belangrijke bruiloftsreportage wat apparatuur huren bij http://www.pixto-f.eu" onclick="window.open(this.href);return false; (ik ken ze niet, maar een collega van me heeft er veel goede ervaringen mee). Voor 1 a 2 dagen huur je heel wat moois, al ben je dan geen apparatuur rijker, maar het kan een mooie gelegenheid zijn om voor jezelf ook eens te bekijken waar je nu het liefste mee zou werken. De 24-70 of 85 prime! Ikzelf ga ook nog voor de 10.5 fisheye voor een verrassend effect!

Succes.

Groet, Niels

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » vr jun 01 2012 9:42 pm

Niels Hintzen schreef:Hallo Theemuts,

In plaats van kopen, kan je natuurlijk ook gewoon huren! Zelf ga ik voor een belangrijke bruiloftsreportage wat apparatuur huren bij http://www.pixto-f.eu" onclick="window.open(this.href);return false; (ik ken ze niet, maar een collega van me heeft er veel goede ervaringen mee). Voor 1 a 2 dagen huur je heel wat moois, al ben je dan geen apparatuur rijker, maar het kan een mooie gelegenheid zijn om voor jezelf ook eens te bekijken waar je nu het liefste mee zou werken. De 24-70 of 85 prime! Ikzelf ga ook nog voor de 10.5 fisheye voor een verrassend effect!

Succes.

Groet, Niels
Niels wil je met een trouwreportage een goede prestatie neerzetten, ga dan niet experimenteren met nieuwe objectieven.
Heeft twee nadelen, je moet elk objectief leren kennen en je hebt niet de tijd om tijdens een trouwreportage te experimenteren.
De 24-70 hoe mooi ie ook is heeft gewoon te weinig groothoek!!!
Dus ik wil Theemuts adviseren als je een nieuw objectief koopt, laat het een lichtsterk objectief zijn en zeker in de range van 17-50 mm.
Maar schaf dit objectief tijdig aan zodat je de mogelijkheden en onmogelijkheden kan leren kennen.
Je zal je dan ook zekerder voelen tijdens de reportage en dat is ook belangrijk!!!

Rick S.

Bericht door Rick S. » vr jun 01 2012 9:57 pm

Ik zou een camera huren (D700/D3(s)) met een 24-70 2.8, veel fijner werken omdat je veilig hoog in de ISO's kunt zitten.
Met een D90 is dit een stuk moeilijker en val je wel erg op als je alles moet gaan flitsen.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”