De standaard/automatische lenscorrectie in Lightroom 4 voor de combinatie D90 en Nikkor 18-200mm VR II geeft regelmatig eerder meer vertekende/vervormde beelden dan dat de beelden beter worden. Wellicht voorspelbaar (?) is dat vooral het geval bij de kortere brandpuntsafstanden.
Ik heb het idee dat dit met Lightroom 3 minder het geval was.
Zijn er anderen die deze ervaring ook hebben?
Zijn er eventueel betere/alternatieve lens correctie profielen te downloaden?
Groet
Richard Janssen
Lightroom 4 lenscorrectie problemen D90/Nikon 18-200mm
-
- Forumlid
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Lightroom 4 lenscorrectie problemen D90/Nikon 18-200mm
Ik vraag me ook al een tijdje af of er verschil gemaakt wordt tussen een DX of een FX camera met dezelfde lens. Op mijn D7000 is de vervorming van de 70-200 anders dan op bijvoorbeeld een D700. Heeft iemand een idee? Zou dit het verschijnsel van de TS mogelijk kunnen verklaren?
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Lightroom 4 lenscorrectie problemen D90/Nikon 18-200mm
De tool om correctiewaarden te gebruiken zouden verschil moeten kunnen "zien" of van een FX of DX camera gebruik wordt gemaakt (afleesbaar uit de EXIF-gegevens), en voor een overeenkomende kleinere crop van een DX camera dat op juiste wijze moeten kunnen interpreteren. (Voor zover het om FX-objectieven gaat).
Maar zoals ook bij andere lenscorrectietools uit ervaring naar voren komt waar een beroep wordt gedaan op de gebruikers zelf om data aan te leveren voor die lensprofielen, komt het aan op een correcte wijze van fotograferen van testobjecten. Dat gebeurd niet altijd goed genoeg, en kun je het treffen dat er alsnog afwijkingen aanwezig zijn. Ik heb dat bijv. ook bij gebruik van PTLens. De meeste lenzen worden daarin perfect gecorrigeerd, maar bij sommige objectieven zit een slecht profiel. (Bijv. voor de Sigma 10-20mm bij de kortste brandpunt).
Het gebruik van bijv. Nikon Capture NX2 zou beter moeten werken. Die maakt gebruik van de eigen "fabrieks" lensgegevens die Nikon zelf in de database gezet.
Maar zoals ook bij andere lenscorrectietools uit ervaring naar voren komt waar een beroep wordt gedaan op de gebruikers zelf om data aan te leveren voor die lensprofielen, komt het aan op een correcte wijze van fotograferen van testobjecten. Dat gebeurd niet altijd goed genoeg, en kun je het treffen dat er alsnog afwijkingen aanwezig zijn. Ik heb dat bijv. ook bij gebruik van PTLens. De meeste lenzen worden daarin perfect gecorrigeerd, maar bij sommige objectieven zit een slecht profiel. (Bijv. voor de Sigma 10-20mm bij de kortste brandpunt).
Het gebruik van bijv. Nikon Capture NX2 zou beter moeten werken. Die maakt gebruik van de eigen "fabrieks" lensgegevens die Nikon zelf in de database gezet.
Vriendelijke groet, Léon Obers