Keuze teleconverter
Keuze teleconverter
Ik ben in het bezit van een Nikon D 300 met een Tamronlens AF 18-270 mm F 3.5-6.3 Di II VC en zou mij daar een converter op zetten . Werkt dit wel en aan welk merk hadden jullie gedacht ? Het is maar voor sporadisch gebruik .
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Keuze teleconverter
Ik vermoed dat een teleconverter niet met die lens te combineren is (bij dat soort lenzen steekt het achterelement vaak te ver uit voor een teleconvertor). Het gaat in ieder geval niet werken met de originele Nikon teleconverters. Als er al een teleconverter is die werkt (ik denk het niet) dan raak je ook nog de AutoFocus kwijt, je lens is namelijk niet lichtsterk genoeg om met een teleconvertor nog te focussen. Tenslotte lever je onherroepelijk ook nog iets aan kwaliteit in, hoeveel hangt af van de converter.
Als ik eerlijk mag zijn, ik zou dat geld voor die converter eerder investeren in nieuwe/betere objectieven.
Als ik eerlijk mag zijn, ik zou dat geld voor die converter eerder investeren in nieuwe/betere objectieven.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Teleconverters zijn gemaakt voor gebruik op lichtsterke lenzen, meestal F 2.8. Je levert behalve beeldkwaliteit namelijk ook minimaal 1 lichtstop in bij een 1.4 converter. Dat brengt de maximale lichtsterkte op 270 mm ( waar je hem eigenlijk wilt gebruiken) op meer dan 8 en dan heb je geen AF meer.
Mijn advies: vergeet teleconverters voor deze lens.
Mijn advies: vergeet teleconverters voor deze lens.
Bedankt voor de reacties . Ik zal dit idee van teleconverter maar laten vallen . Het was maar omdat ik eind dit jaar naar Ethiopië reis en er de mogelijkheid was om vogels te spotten .
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dan zou ik, als je het betaalbaar wilt houden, gaan kijken voor een 55-300VR of (beter maar iets duurder) een 70-300VR. Dan krijg je maar weinig meer bereik, maar wel betere kwaliteit en kun je waarschijnlijk wat beter croppen. De VR zal je misshien ook nog wel wat helpen afhankelijk van de situatie.
Maar boven de 300mm wordt in het algemaan hoe dan ook een duur grapje...
Maar boven de 300mm wordt in het algemaan hoe dan ook een duur grapje...
Spul waarmee je foto's maakt...
Ik ben anders heel tevreden over mijn Tamronlens AF 18-270 mm F 3.5-6.3 Di II VC . Deze heeft verleden jaar de Eiza Award gekregen voor beste lens dus vind ik het te gek om mij nu een andere lens tekopen die ik heel waarschijnlijk maar eens om de zoveel jaar ga gebruiken .