Zonnekap

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
robkuh84

Zonnekap

Bericht door robkuh84 » zo jun 10 2012 7:08 pm

Hallo allemaal,

Ik ben nog vrij nieuw op het gebied van spiegelreflexcamera.
Daarom dat ik wel nieuwsgierig ben naar het gebruik van en zonnenkap.
Ik heb een extra objectief gekocht (Nikon AF-S VR 55-200mm f/4-5.6 DX ) voor mijn D3100 en hier zit standaard een zonnenkap bij.
Nu heb ik op diverse sites zitten kijken en kom daar verschillende soorten zonnenkappen tegen.

Nu heb ik de volgende vragen:
1.) Wanneer gebruik je wel en wanneer gebruik je geen zonnenkap?
2.) Is de standaard zonnenkap die ik erbij geleverd heb gekregen een goede zonnenkap? of kan ik beter voor een duurdere gaan?

Ik hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden!

Gr. Rob

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Zonnenkap

Bericht door yzf1kr » zo jun 10 2012 7:11 pm

De zonnekap gebruik je ALTIJD. Dit is de belangrijkste bescherming van je lens.

De meegeleverde kap is goed genoeg.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jun 10 2012 7:13 pm

Ik zou zeker een dure zonnekap nemen, die beschermen veeeeeel beter... :lol:

Wel een klein ding om op te letten. Op korte afstand en bij het gebruik van de popup flitser, zou je zonnekap een schaduw kunnen werpen op je beeld... dus in dat geval kan het wel eens raadzaam zijn geen zonnekap te gebruiken.

Voor de rest, je hebt ze te kust en te keur. Ook van die opvouwbare rubberen dingen. Die zijn ook wel eens handig.
Op b.v. eBay is een ruime collectie voorhanden. :idea:
Laatst gewijzigd door CaptainHook op zo jun 10 2012 7:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo jun 10 2012 7:59 pm

Beste Rob,

Ik begrijp de discussie niet.
Nikon maakt voor vele lenzen speciaal ontworpen zonnekappen.
Als ik het goed zie de HB-34 en HB-37 voor de 55-200 lenzen.
Tenzij er iets op aan te merken is, zijn dat de beste.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo jun 10 2012 8:58 pm

Naast bescherming (heel belangrijk) vergeten we hier voor het gemak ook nog de belangrijkste reden voor een zonnekap: Het beschermen tegen (ongewenste) lichtinval die (bijvoorbeeld) flare etc. veroorzaakt.
Spul waarmee je foto's maakt...

robkuh84

Bericht door robkuh84 » zo jun 10 2012 9:13 pm

ReneG schreef:Naast bescherming (heel belangrijk) vergeten we hier voor het gemak ook nog de belangrijkste reden voor een zonnekap: Het beschermen tegen (ongewenste) lichtinval die (bijvoorbeeld) flare etc. veroorzaakt.
En kan die ongewenste lichtinval ook binnen voorkomen of is dat alleen buiten bij een felle zon?
Verder valt het mij op dat ik wel ene zonnekap bij een zoomlens krijg, maar dat er geen zonnekap bij de standaard lens zat.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jun 10 2012 9:20 pm

robkuh84 schreef: En kan die ongewenste lichtinval ook binnen voorkomen of is dat alleen buiten bij een felle zon?
Kan binnen net zo goed voorkomen. Spots aan het plafond en vooral van die felle spots bij bijv. live artiestenoptredens op de bühne zijn een bron van "flare". Die kun je beter buiten de lens houden. In die gevallen ook geen filter gebruiken, want die geven kans op "filter flare".
Vriendelijke groet, Léon Obers

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Zonnekap

Bericht door Roelof » ma jun 11 2012 4:49 pm

De meegeleverde zonnekap is zodanig ontworpen dat je geen vignettering krijgt, dat is dus een reden om de meegeleverde zonnekap te gebruiken en niet een multipurpose geval.

[moderator on]
Onder verwijzing van dit deel:
Het is NIET toegestaan taaldiscussies te voeren op het forum. Voel je je geroepen iemand te wijzen op een spelfout of taalfout, dan kan dit via een persoonlijk bericht kenbaar gemaakt worden. Deze regel wordt strikt nageleefd en de overtreder ervan krijgt een officiële waarschuwing. Bij 3 officiële waarschuwingen wordt dit lid verbannen van het forum (permanent of tijdelijk, afhankelijk van het gedrag).
uit dit bericht
Tips en regels voor gebruik van het forum
heb ik dit draadje opgeschoond.
[moderator off]
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”