
Ben dus benieuwd.
Bij ons NA sluitingstijd :mrgreen:Casanova56 schreef:Wie kan me zeggen, wanneer deze brug dicht ga?
Ik wist dat er toendertijd een contragewicht naar beneden was gekomen, maar kon me nu niet meer herinneren hoe dat was gekomen.emdeklerk schreef:De "Hef" heette officieel de de Koningshavenbrug. Ontworpen door Ir. Pieter Joosting, hoofd van de afdeling bruggenbouw van de Nederlandse Spoorwegen, volgens de principes van Eiffel. Gebouwd door het Duitse bedrijf Gute Hoffnungshütte uit Oberhausen met medewerking van o.a. de Nederlandse Beton Maatschappij, Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg, Stork-Hijsch, Siemens-Schuckert. Opgeleverd in 1927. In 1928 maakte Joris Ivens zijn bekende film over de brug. Ging alleen omhoog als er een schip onderdoor moest, het bewegende deel was berekend op de hoogte van de meeste zeeschepen. Voor hogere schepen kon het brugdek eventueel nog hoger getild worden. De Hef was eigendom van de Nederlandse Spoorwegen. Op 14 januari 1933 werd de Rotterdammer Lou Vlasblom beroemd door zijn duik van het hoogste punt van noordelijke toren. In de meidagen van 1940 is er ook om de Hef zwaar gevochten tussen Rotterdamse mariniers en de bij het Feyenoordstadion gelande Duitse luchtlandingstroepen, bij de beschietingen is het brugwachtershuis vernield. Op woensdag 18 mei 1978 was de brug geopend voor het passeren van de Nedlloyd Bahrein; het schip was gebouwd bij Van der Giessen-De Noord in Krimpen aan den IJssel en was op weg naar de werf Wilton-Feyenoord om te worden opgeleverd. Één van de gieken van de Bahrein was toch te hoog: de aanvaring was gigantisch, de ravage ongekend. Het brugdek (de "val") hing scheef tussen de torens, kabels waren gebroken, één van de contragewichten was binnen een toren naar beneden gekomen. (Waarschijnlijk is dit het voorval waar Casanova op doelt). Dat het treinverkeer vanuit Rotterdam naar het zuiden maar twee-en-een-halve week gestremd was was te danken aan het uitermate doortastend optreden van de NS, die direct na de aanvaring een spoedvergadering belegde en Hollandia-Kloos aanwees als hoofdaannemer voor de reparatie. In het (Pinkster)weekend direct na de aanvaring werd de val door drijvende bokken gelicht, op een ponton gelegd en voor reparatie afgevoerd. Aan de hand van de originele bouwtekeningen die de NS in Utrecht keurig bewaard had werd het geheel op kenmerkend Rotterdams-voortvarende wijze aangepakt - zelden is een dermate zwaar beschadigde brug zo snel weer in dienst gesteld. Deze aanvaring was reden de bouw van spoortunnel te versnellen. Toen deze tunnel was geopend (de laatste trein reed op 29 september 1993 over de Hef) dreigde afbraak van wat jarenlang de trots van Rotterdam was geweest - wat door massaal protest in Rotterdam werd voorkomen. Door de Hef in 2000 tot monument te verklaren is haar toekomst gelukkig verzekerd. Vraag aan een echte oudere Rotterdammer wat de mooiste brug is en meestal zal het antwoord zijn: "de Hef, natuurlijk". Hoezo Erasmusbrug, hoezo Willemsbrug? > bron: De 'Hef' - biografie van een spoorbrug. Arij de Boode en Pieter van Oudheusden. Uitgave Uitgeverij De Hef, Rotterdam, 1985
Nagekomen:
Die fotografe die niet meer naar beneden durfde was op de Van Brienenoordbrug, die op een oudejaarsavond het vuurwerk boven de skyline wilde fotograferen. Maar het was geloof ik niet zozeer dat ze niet meer naar beneden durfde, ze was op de brug ontdekt en gedacht werd dat het om een zelfmoordpoging ging. Waarop het gehele politie-brandweer-GGD-apparaat in werking trad, de brug werd afgesloten, het verkeer omgeleid, hoogwerkers in stelling gebracht...
Maar toch heeft ook een fotografe een rol gespeeld bij de aanvaring met de Bahrein: Joke Anema-Balke werd door de brugwachter van de Van Brienenoord 's morgens vroeg uit haar bed gebeld: "Ga nu naar de Hef, daar gaat wat gebeuren...". De man had bij het passeren van zijn brug gezien dat de Bahrein aan de hoge kant was. Waarom hij geen andere instanties waarschuwde is nooit duidelijk geworden. Misschien dacht hij dat het net zou gaan en wilde hij Joke aan wat mooie plaatjes helpen...