Dynamisch veld-AF bij de D300s
- HenkG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dynamisch veld-AF bij de D300s
In het forum heb ik een aantal draadjes gevonden over de verschillen tussen enkelpunts-AF en dynamisch veld-AF bij onder andere een D300. Het stuk dat ALE daarover heeft geschreven is bijzonder verhelderend. Ik blijf echter met een vraag zitten waarop ik nog geen antwoord heb kunnen vinden: bij de D300s kan ik in het menu kiezen voor 9, 21 of 51 scherpstelvelden of 51 velden met 3D-tracking. Die laatste begrijp ik. Maar wat bepaalt nou de keuze voor 9, 21 of 51 scherpstelvelden in de praktijk? Ligt het niet voor de hand om bij dynamisch veld-AF altijd te kiezen voor 51 velden?
Groet,
Henk
Groet,
Henk
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Dynamisch veld-AF bij de D300s
Henk,
Theoretisch zal de AF-scherpstelling het snelst plaatsvinden bij zo min mogelijk AF-punten (bijv. 9). De keuze van de Dynamic AF mode zal verder afhangen van het onderwerp en de omstandigheden. De D3s Professional Technical Guide verschaft daarover concrete adviezen. KLIK
Theoretisch zal de AF-scherpstelling het snelst plaatsvinden bij zo min mogelijk AF-punten (bijv. 9). De keuze van de Dynamic AF mode zal verder afhangen van het onderwerp en de omstandigheden. De D3s Professional Technical Guide verschaft daarover concrete adviezen. KLIK
Jur
-
- Forumlid
Hoe meer scherpstelpunten, hoe meer rekenwerk en hoe trager de AF wordt. Als je snelle, min of meer voorspelbare bewegingen wilt volgen, kun je beter met minder punten werken.
Mer 51 scherpstelpunten weet je ook niet zeker waarop de camera precies scherpstelt. Dat kan dus ook ongewenst zijn.
Mer 51 scherpstelpunten weet je ook niet zeker waarop de camera precies scherpstelt. Dat kan dus ook ongewenst zijn.
-
- Forumlid
Wat zou het mooi zijn als EEN scherpstelpunt tot de mogelijkheden behoorde.
-
- Forumlid
Dat kan natuurlijk ook en dat gebruik ik ook altijd bij stilstaande onderwerpen. Bij snel bewegende onderwerpen ( vliegende vogels) gebruik ik meestal 9 scherpstelpunten.Marten schreef:Wat zou het mooi zijn als EEN scherpstelpunt tot de mogelijkheden behoorde.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Dan is het toch geen dynamisch AF meer?Marten schreef:Wat zou het mooi zijn als EEN scherpstelpunt tot de mogelijkheden behoorde.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Inderdaad, enkelpunt is per definitie niet dynamisch...
Ik gebruik zelf bijna altijd 9 punten. Alleen bij zeer onvoorspelbaar onderwerpen gebruik ik 21 punts. 51 punts (3D of niet) gebruik ik nooit, ik merk dat het de AF idd. niet ten goede komt. Ik heb wel ooit een grappig testje gedaan met 3D 51 punts AF: Ik liet een ovalen bal (zo'n ding wat grillig beweegt) over een egalen vloer rollen. AF-C aan, serie foto's gemaakt. De 51 punts AF tracking pikte dat goed op.
Ik gebruik zelf bijna altijd 9 punten. Alleen bij zeer onvoorspelbaar onderwerpen gebruik ik 21 punts. 51 punts (3D of niet) gebruik ik nooit, ik merk dat het de AF idd. niet ten goede komt. Ik heb wel ooit een grappig testje gedaan met 3D 51 punts AF: Ik liet een ovalen bal (zo'n ding wat grillig beweegt) over een egalen vloer rollen. AF-C aan, serie foto's gemaakt. De 51 punts AF tracking pikte dat goed op.

Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
Waarom niet? Er is nog altijd verschil tussen statisch (S) en dynamisch, nl dat de AF het onderwerp constant blijft volgen. Of 1 scherpstelpunt bij dynamische AF wel handig is, is een andere kwestie.yzf1kr schreef:Dan is het toch geen dynamisch AF meer?Marten schreef:Wat zou het mooi zijn als EEN scherpstelpunt tot de mogelijkheden behoorde.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik denk dat hetgeen wat jij zoekt 51 punts 3D AF tracking is (niet te verwarren met 51 punts modus of de automaat die ook met 51 punten werkt)? Je kiest één scherpstelpunt en de camera volgt het onderwerp zolang het in beeld blijft (en kan het onderwerp zelfs opnieuw oppikken als het heel even uit je zoeker verdwijnt). Maar dat valt dus onder dynamische AF...
Spul waarmee je foto's maakt...
-
- Forumlid
Klopt.yzf1kr schreef:Dan is het toch geen dynamisch AF meer?
Zie mijn opmerking maar als (tevergeefse) oproep naar meer eenvoud.
-
- Forumlid
Nee, jij verwart single focus mode, met single point selectie.Bob42 schreef:Waarom niet? Er is nog altijd verschil tussen statisch (S) en dynamisch, nl dat de AF het onderwerp constant blijft volgen. Of 1 scherpstelpunt bij dynamische AF wel handig is, is een andere kwestie.yzf1kr schreef:Dan is het toch geen dynamisch AF meer?Marten schreef:Wat zou het mooi zijn als EEN scherpstelpunt tot de mogelijkheden behoorde.
Bij dynamische AF kiest het toestel zelf het AF punt, door het onderwerp te volgen. Als hij dan nog maar uit 1 punt kan kiezen is het geen dynamisch af meer, maar gewoon single point af.
Maar bij single point, kan je gewoon nog steeds continu autofocus hebben, zoals je zelf al aangeeft.
-
- Forumlid
Ik weet nog niet wie er in de war is. Dynamische AF houdt niet in dat ik de camera laat uitmaken waarop wordt scherpgesteld, maar dat continu wordt scherpgesteld op het gekozen onderwerp. Daarom heet het ook dynamisch. Dat kiezen kan ook met 1 scherpstelpunt. Kijk maar naar de instelmogelijkheden op de camera of lees de gebruiksaanwijzing. Dynamische AF is kennelijk lastig te begrijpen.
Als het onderwerp snel beweegt wordt het lastiger volgen en kun je meer scherpstelpunten gebruiken.
Ik fotografeer overigens bijna uitsluitend vogels en gebruik dus vrijwel altijd dynamische AF.
Als het onderwerp snel beweegt wordt het lastiger volgen en kun je meer scherpstelpunten gebruiken.
Ik fotografeer overigens bijna uitsluitend vogels en gebruik dus vrijwel altijd dynamische AF.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Misschien is het nuttig om gewoon de Nikon definitie van Dynamisch AF-veld te volgen?

Jur
-
- Forumlid
Nogmaals je haalt 2 dingen door elkaar:
Jij verwart de autofocus mode single/continu, met de Af veld keuze.
Veldkeuze heb je in 3 types: Single, Dynamisch en Matrix
In het eerste geval kies je zelf, in het 2e geval kiest/volgt de camera het onderwerp binnen een maximum aantal velden, en bij optie 3 kiest de camera volledig zelf.
Bij optie 2 kan je het aantal punten kiezen 9, 21 of 51. Waarbij je bij 51 punten ook nog eens 3D tracking hebt. Maar je hebt dus geen Dynamisch met slechts 1 punt, dan is het gewoon Single.
Dynamisch is trouwens alleen mogelijk bij continu af en niet bij single af.
Meer lees je hier:
http://www.nikonusa.com/Learn-And-Explo ... Modes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jij verwart de autofocus mode single/continu, met de Af veld keuze.
Veldkeuze heb je in 3 types: Single, Dynamisch en Matrix
In het eerste geval kies je zelf, in het 2e geval kiest/volgt de camera het onderwerp binnen een maximum aantal velden, en bij optie 3 kiest de camera volledig zelf.
Bij optie 2 kan je het aantal punten kiezen 9, 21 of 51. Waarbij je bij 51 punten ook nog eens 3D tracking hebt. Maar je hebt dus geen Dynamisch met slechts 1 punt, dan is het gewoon Single.
Dynamisch is trouwens alleen mogelijk bij continu af en niet bij single af.
Meer lees je hier:
http://www.nikonusa.com/Learn-And-Explo ... Modes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Allemaal juist, als je het over dynamisch VELD hebt, waarbinnen de camera het onderwerp kan volgen.
Maar je kunt in de C-stand wel degelijk ook voor 1 punt kiezen. Dat is inderdaad dan geen dynamisch VELD meer, maar nog wel steeds dynamisch. De camera blijft continu scherpstellen, bij bewegingen in de diepte dus.
Dit in tegenstelling tot enkelpunts AF in de S- stand waarbij de scherpstelling wordt vergrendeld als je de ontspanknop half indrukt.
Maar uiteraard kun je in de C-stand beter voor meer punten kiezen omdat het onderwerp dan in alle richtingen kan worden gevolgd binnen het gekozen veld.
Maar je kunt in de C-stand wel degelijk ook voor 1 punt kiezen. Dat is inderdaad dan geen dynamisch VELD meer, maar nog wel steeds dynamisch. De camera blijft continu scherpstellen, bij bewegingen in de diepte dus.
Dit in tegenstelling tot enkelpunts AF in de S- stand waarbij de scherpstelling wordt vergrendeld als je de ontspanknop half indrukt.
Maar uiteraard kun je in de C-stand beter voor meer punten kiezen omdat het onderwerp dan in alle richtingen kan worden gevolgd binnen het gekozen veld.