de beste camera instellingen
de beste camera instellingen
Ik fotografeer uitsluitend in RAW. Deze bewerk ik allemaal achteraf met (tegenwoordig) Lightroom 4.
Er zijn echter nog steeds een paar camera instellingen waarover ik twijfel over hoe in te stellen, zoals;
• Actieve D-Lighting = aan of uit
• Auto vertekeningenscorrectie = aan of uit
• Kleurruimte = sRGB of Adobe RGB
• Hoge ISO ruisonderdrukking = aan of uit
Ben erg benieuwd naar tips en inzichten van anderen. Bijvoorbeeld ook of je verschil maakt qua instellingen voor op vakantie of een dagje gericht erop uit om te fotograferen.
Er zijn echter nog steeds een paar camera instellingen waarover ik twijfel over hoe in te stellen, zoals;
Ben erg benieuwd naar tips en inzichten van anderen. Bijvoorbeeld ook of je verschil maakt qua instellingen voor op vakantie of een dagje gericht erop uit om te fotograferen.
D5200
AF-S Nikkor 18-200mm f3.5-5.6G ED VR II + AF-S Nikkor 35mm + Tokina 12-24mm + SB-400
Capture NX2 + Lightroom 4
AF-S Nikkor 18-200mm f3.5-5.6G ED VR II + AF-S Nikkor 35mm + Tokina 12-24mm + SB-400
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: de beste camera instellingen
Beste Nikki,
Iedere instelling is er om een reden, anders had Nikon de keuze niet mogelijk gemaakt.
De meeste opties die je noemt kosten tijd, dus als je haast hebt (sport etc.) kan je ze beter uit zetten.
Mijn persoonlijke observaties:
Active-d: handig bij hoge onderwerpscontrasten, kan je achteraf UIT zetten.
Vertekening: een prachtig feature van de D5000 om zoomlenzen bruikbaar te maken, kost wel tijd.
Kleurruimte: laat ik aan anderen over, wees bedacht op vreemde effecten als je het grotere RGB kiest.
Ruisonderdrukking, is er in soorten en maten, niet naar ieders smaak.
Groeten, Gijs
Iedere instelling is er om een reden, anders had Nikon de keuze niet mogelijk gemaakt.
De meeste opties die je noemt kosten tijd, dus als je haast hebt (sport etc.) kan je ze beter uit zetten.
Mijn persoonlijke observaties:
Active-d: handig bij hoge onderwerpscontrasten, kan je achteraf UIT zetten.
Vertekening: een prachtig feature van de D5000 om zoomlenzen bruikbaar te maken, kost wel tijd.
Kleurruimte: laat ik aan anderen over, wees bedacht op vreemde effecten als je het grotere RGB kiest.
Ruisonderdrukking, is er in soorten en maten, niet naar ieders smaak.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Laat alles maar standaard uit. sRGB of AdobeRGB maakt geen verschil in NEF. Ik gebruik tegenwoordig sRGB omdat ik dat uiteindelijk toch nodig heb. Alleen active D-lighting heeft een effect op je foto dat je niet achteraf alsnog kan kiezen/aanpassen. Ik gebruik ook dat trouwens zelden.
+++
Laatst gewijzigd door Suno82 op vr jul 13 2012 1:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Voor RAW gebruik ik de volgende instellingennikkie schreef:Ik fotografeer uitsluitend in RAW. Deze bewerk ik allemaal achteraf met (tegenwoordig) Lightroom 4.
Active-D lichting uit.
als ik de foto wil nabewerken doe ik dat wel in een nabewerkingsprogramma.
Auto vertekeningscorrectie uit
haalt de vertekening die bij bepaalde lensen in bepaalde regio's optreed wel weg maar kost ook scherpte. En er zijn ook andere programma's die dit heel goed kunnen (CaptureNX, DxO optic pro etc.)
Kleurruimte sRGB. (Zie commentaar van Patrick hier op.)
Hoge ISO
Zie mijn opmerking over de autovertekeningscorrectie, hier geld hetzelfde.
Maar als je direct zonder nabewerken de foto's uit je camere wilt gebruiken. Dan kan je die opties weer aanzetten. Of als je in JPEG fotografeerd kan het ook handig zijn om deze opties aan te zetten omdat nabewerken op jPEGs over het algemeen ook behelpen is.
Wel moet je in het algemeen rekening houden dat elke bewerking die je doet je inlever aan kwaliteit op een ander punt. En dat is met de bewerkingen die je camera intern automatisch kan uitvoeren meestal scherpte.
Jan
Een berg Nikon spullen....
- Léon Obers
- Forumlid
Bijna alle instellingen die je gebruikt worden NIET door Ligtroom herkent. Die gaat uit van eigen (default) instellingen. Dus het heeft weinig zin ze in te stellen bij de camera.nikkie schreef:Ik fotografeer uitsluitend in RAW. Deze bewerk ik allemaal achteraf met (tegenwoordig) Lightroom 4.
- Actieve D-Lighting heeft mogelijk wel nadelig effect op de belichting, maar dus niet op een bewerking bij Lightroom 4, want Lightroom kent die functie niet. Uit laten dus, om geen verkeerde belichting te krijgen.
- Auto vertekeningenscorrectie heeft geen effect op RAW-bestanden. Laat het dus uit, en werk eventueel met de lens-profielen binnen Lightroom.
- Kleurruimte = sRGB of Adobe RGB. Lightroom werkt zelf binnen een nog grotere kleurruimte. Alleen voor de uitvoer bepaal je dan welke kleurruimte je wilt. Dus ook hier maakt een instelling in de camera niks uit.
- Hoge ISO ruisonderdrukking. RAW bestanden doen er niks mee, hooguit de software erna. Lightroom heeft zijn eigen "engine" en instellingen voor ruisonderdrukking, afwijkend van Nikon. Dus ook hier weinig zin om dat aan te zetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Iedereen bedankt voor zijn reply. Er zit erg veel informatie bij waar ik verder mee kan.
D5200
Standaard alles uit , de meeste dingen regel je in post editing met je software of bij het bekijken in camera editing (dit gebruik ik zeer minimaal)
het maakt niet uit welek camera je gebruikt , ik prefereer altijd de snelste instellingen , ik schiet altijd in raw + een from van jpeg,
het maakt niet uit welek camera je gebruikt , ik prefereer altijd de snelste instellingen , ik schiet altijd in raw + een from van jpeg,
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Nog even een opmerking van mijn kant:
Als je geen LR of PS of CNX hebt, maar enkel VNX gebruikt zijn alle genoemde opties wel nuttig bij RAW als een specifieke foto het nodig heeft.
Bij VNX kun je deze dingen achteraf niet zo goed voor elkaar krijgen!
Ik zet ze tegenwoordig standaard wel uit, maar gebruik ze in bepaalde gevallen dus zeker wel !
Als je geen LR of PS of CNX hebt, maar enkel VNX gebruikt zijn alle genoemde opties wel nuttig bij RAW als een specifieke foto het nodig heeft.
Bij VNX kun je deze dingen achteraf niet zo goed voor elkaar krijgen!
Ik zet ze tegenwoordig standaard wel uit, maar gebruik ze in bepaalde gevallen dus zeker wel !
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !