Polarisatie en UV filter op een groothoek objectief

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
Electric

Polarisatie en UV filter op een groothoek objectief

Bericht door Electric » zo jun 17 2012 12:44 pm

Heeft er iemand ervaring met een polarisatie en UV filter op een groothoek objectief?

Ik heb het 'Nikon AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G ED' objectief op het oog (voor mijn D90) om van de zomer in Zwitserland een wat mooie plaatjes te gaan schieten in de bergen. 8)
Nu wil ik een UV en een polarisatie filter meenemen. Kan dit uberhaubt of ga ik de randen van het filter in de foto zien? Je hebt van o.a. B+W een extra dun polarisatie filter maar is dit ook nodig?

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Polarisatie en UV filter op een groothoek objectief

Bericht door a vgastel » zo jun 17 2012 12:52 pm

hoi lees deze eens en dan vooral de reaktie.
http://nl.fotovideo.nu/reviews/2083/3/p ... spelregels" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.fotovideo.nu/reviews/2083/5/p ... -conclusie" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat veel info in .
Let op dat bij een dun filter geen schroefdraad zit.
De Nikon lensdoppen passen ook niet op de slim filters omdat er van voor geen schroefdraad opzit, en de bijgeleverde b&w dop valt er continu vanaf.
UV is ter bescherming van je lens zeer zeker aan te bevelen maar gebruik ze niet alle twee tegelijk.
Kon je wel eens een probleem hebben met het los halen.
Hier nog een link
http://www.kampie.info/fotografie/filters.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo jun 17 2012 1:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Electric

Bericht door Electric » zo jun 17 2012 1:14 pm

Bedankt voor de 2 links! Ik denk dat het inderdaad beter is om de polarisatie filter op mijn ander objectief (een 18-105) te gebruiken en een UV op de 10-24 (de 18-105 heeft al een UV filter).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jun 17 2012 1:26 pm

Een polarisatiefilter gebruik ik alleen als ik wat hinderlijke reflecties wil weghalen, en alleen dan wanneer dat mogelijk is ten opzichte van de hoek waarin de reflectie plaatsheeft. Voor meer blauwe luchten doe ik dat gewoon softwarematig in de bewerking achteraf op de PC, in een waarde, kleur en helderheid die mij persoonlijk het beste uitkomt. Zonder problemen met hoeken ten opzichte van de zon, of slechts gedeeltelijk donker omdat je een sterke groothoek gebruikt.
UV-licht wordt door de lens en de coating van het anti-aliasing filter van de sensor reeds tegengehouden. Dus daar heb je geen UV-filter voor nodig.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jun 17 2012 1:34 pm

a vgastel schreef: UV is ter bescherming van je lens zeer zeker aan te bevelen ....
De beste bescherming van een objectief is het correct gebruik (dus niet omgekeerd!) van de meegeleverde zonnekap. Een "beschermfilter" is eigenlijk alleen aan te bevelen in bijzondere omstandigheden (storm op het strand e.d.). Onder normale omstandigheden heeft een "beschermfilter' eigenlijk alleen maar nadelen: kans op verminderd contrast, verminderde scherpte, reflecties e.d.

Zelfs mijn oudste objectief (meer dan 30 jaar in gebruik) is nog altijd geheel krasvrij, zonder dat permanent gebruik is gemaakt van een filter ter bescherming van de frontlens.
Jur

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo jun 17 2012 3:54 pm

Ieder heeft zo zijn eigen mening hier over er is genoeg over te vinden.
Heb ook diverse 30jaar oude objectieven staan zonder kras waar ook geen filter op gezeten heeft .
Maar het is toch fijn als het er op zit met zonnekap en er wordt even een grote ijsco .in de zonnekap gefrot.
Ben je zelf zuinig een ander doet dit even voor de grap[.
http://www.digitalefotografietips.nl/kort/uv-filters/" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo jun 17 2012 3:59 pm

a vgastel schreef: Maar het is toch fijn als het er op zit met zonnekap en er wordt even een grote ijsco .in de zonnekap gefrot.
Wat een flauwekul......
Jur

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » zo jun 17 2012 4:01 pm

oke
pretige dag verder.
mvgr bert

Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D

cacevers

Bericht door cacevers » zo jun 17 2012 4:03 pm

Jur schreef: Wat een flauwekul......
Moet je mijn dochter eens vertellen :mrgreen: leuk grapje. Maar ach, was mijn casio maar ;)

Denk inderdaad dat zonnekap genoeg is. Je introduceert toch weer een extra lichtbrekings laag die niet nodig is.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jun 17 2012 4:18 pm

...en dan te bedenken dat er alleen op dit forum al zo ontzettend veel staat over beschermfilters, uv-filters, polarisatiefilters en over het al dan niet gebruiken daarvan...

...en over de kwaliteit van die filters als men ze wil gebruiken: multicoating, altijd met zonnekap...

...waarom zoekt men nou niet eens gewoon op een forum of er al iets over geschreven is alvorens men voor de driehondervierendertigste keer dezelfde vraag stelt...

Electric

Bericht door Electric » zo jun 17 2012 6:36 pm

Ik had vooraf al gezocht op dit forum maar niets gevonden wat mijn vragen beantwoorde. :?

De site http://www.digitalefotografietips.nl/kort/uv-filters/" onclick="window.open(this.href);return false; heeft mijn vragen beantwoord. Bedankt a vgastel!

EDIT: Ik moet wel zeggen dat ik in de bergen van Zwitserland tussen de 1500 en 3000 meter hoog zit.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jun 18 2012 8:13 pm

Electric schreef: De site http://www.digitalefotografietips.nl/kort/uv-filters/" onclick="window.open(this.href);return false; heeft mijn vragen beantwoord. Bedankt a vgastel!

EDIT: Ik moet wel zeggen dat ik in de bergen van Zwitserland tussen de 1500 en 3000 meter hoog zit.
Heb je het stukje wat Bert heeft aangedragen toch slecht gelezen, want er staat specifiek bij dat digitale sensoren sowieso niet gevoelig zijn voor UV. Dus met die hoogte in Zwitserland doet dat er weinig toe. Hooguit doe je er goed aan voor jezelf wat meer zonnebrandcrème te gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”