Moeilijke keuze: Nikkor 70-210 of 75-300 mm
Moeilijke keuze: Nikkor 70-210 of 75-300 mm
wie helpt?
Ik wil een gebruikte telezoom zoeken tot er budget is voor een lichtsterke F/2.8 of een VR versie.
De keuze's:
1. AF Nikkor 70 - 210 mm f/4 - 5.6 D
2. AF Nikkor 75-300mm f/4.5-5.6
De een heeft een snellere autofocus, de ander een groter bereik.
Glas en constructie zijn nagenoeg gelijk.
Ik weet het niet meer....
Camera: D70s, heb verder een AF-S DX Nikkor 18-70 mm f/3.5-4.5G IF-ED
alvast bedankt,
Marco
Ik wil een gebruikte telezoom zoeken tot er budget is voor een lichtsterke F/2.8 of een VR versie.
De keuze's:
1. AF Nikkor 70 - 210 mm f/4 - 5.6 D
2. AF Nikkor 75-300mm f/4.5-5.6
De een heeft een snellere autofocus, de ander een groter bereik.
Glas en constructie zijn nagenoeg gelijk.
Ik weet het niet meer....
Camera: D70s, heb verder een AF-S DX Nikkor 18-70 mm f/3.5-4.5G IF-ED
alvast bedankt,
Marco
Doorsparen voor de 80-200 f/2.8D gaan we helaas niet redden voor de trip naar Brazilie, Amazone, Pantanal, beestjes schieten etc.John Sentani schreef:neem je wish list, even doorsparen
Neem trouwens liever iets tweedehands mee naar dat soort oorden. En geen Nikon tassen, draagriemen en vestjes mee naar Brazilie....
ik heb zelf een zeer nette 75-240 over die voor mij eigenlijk net iets te veel tele heeft om dit in combinatie met de d70 stil te houden. bovendien heb ik te veel overlap in lensen, maar wat paul demo ook zegt klopt, de 70-300 vr is een prima lens alleen heb ik hem voor 500 euri's nog niet gezien zal wel bij hongsien of hoe die knakker ook heet zijn
Bij Konijnenberg is hij voor € 498,00 te koop:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=21518
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=21518
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Optisch zit er niet veel verschil tussen beide objectieven. Meestal heeft de nieuwere mijn voorkeur. Dat zou dan de 75-300 zijn.
Maar op vakantie is gewicht en omvang ook weer van belang. Dan heeft de 70-210 f4/5,6 weer de voorkeur.
Je noemt niet de eerste 70-300, die tot een jaar geleden voor 100 Euro nieuw werd verkocht. Enkelen ervan zijn vast tweedehands te koop, wan t veelal wordt dat ding weer weggedaan voor de betere actuele 70-300 met VR.
Maar op vakantie is gewicht en omvang ook weer van belang. Dan heeft de 70-210 f4/5,6 weer de voorkeur.
Je noemt niet de eerste 70-300, die tot een jaar geleden voor 100 Euro nieuw werd verkocht. Enkelen ervan zijn vast tweedehands te koop, wan t veelal wordt dat ding weer weggedaan voor de betere actuele 70-300 met VR.
Geen moeilijke keuze, wel een hele leuke.
De 70-210mm is wat scherper over het gehele bereik (alleen te zien als je echt iets te zeuren wilt hebben...)
De 75-300mm heeft een statiefaansluiting, en een effectieve brandpuntsafstand van 450mm/f5.6.
Beide lenzen zijn optisch erg goed. De 70-300mm VR is zeker geen verkeerde lens, maar blijft m.i. optisch achter bij de 75-300mm.
De 70-210mm is wat scherper over het gehele bereik (alleen te zien als je echt iets te zeuren wilt hebben...)
De 75-300mm heeft een statiefaansluiting, en een effectieve brandpuntsafstand van 450mm/f5.6.
Beide lenzen zijn optisch erg goed. De 70-300mm VR is zeker geen verkeerde lens, maar blijft m.i. optisch achter bij de 75-300mm.
Bedankt voor alle reaktie's tot zover.
Meer meningen zijn altijd welkom.
Vrijdagmiddag even de 75-300 proberen, camera en laptop mee.
Vervolgens zaterdag de mogelijkheid de 70-210 erop te schroeven.
Ik ben er voor mijzelf nog steeds niet uit.
Alle dure F/2.8 en VR suggestie's blijven nog even toekomstmuziek.
groet,
Marco
Meer meningen zijn altijd welkom.
Vrijdagmiddag even de 75-300 proberen, camera en laptop mee.
Vervolgens zaterdag de mogelijkheid de 70-210 erop te schroeven.
Ik ben er voor mijzelf nog steeds niet uit.
Alle dure F/2.8 en VR suggestie's blijven nog even toekomstmuziek.
groet,
Marco
Het schema is iets veranderd en vandaag reeds de 70-210 in handen gehad, op de body geschroefd en de keuze was eigenlijk vrij snel gemaakt. Een zeer goed exemplaar, eigenlijk helemaal nieuw, zonder stofjes, krasjes. Zelfs de behuizing vertoonde geen enkele gebruikssporen.
Keuze uiteindelijk voor deze vanwege iets compactere afmetingen, prettiger voor onze Brazilie trip.
Ik zal in het weekend wat foto's maken en op de homepage zetten (zie profiel)
Allemaal bedankt voor de reaktie's !
Keuze uiteindelijk voor deze vanwege iets compactere afmetingen, prettiger voor onze Brazilie trip.
Ik zal in het weekend wat foto's maken en op de homepage zetten (zie profiel)
Allemaal bedankt voor de reaktie's !
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
zonde hoor! juist in zo'n overweldigende natuur zul je 300 mm vaak nodig hebben en zo'n 70-300 (vr) is ook niet zo overdreven groot! dat is meer van toepassing op die logge 2.8 lenzenmhandgra schreef: Keuze uiteindelijk voor deze vanwege iets compactere afmetingen, prettiger voor onze Brazilie trip
Ben bewust niet gaan zoeken naar de goedkoopste optie's 70-300G etc, omdat ik iets meer kwaliteitsglas wilde. De VR versie van 500,- gaat me iets te ver, om te proberen of ie me bevalt. Ik ben nu iets meer kwijt voor de 70-210D, maar als deze niet bevalt, raak ik hem voor hetzelfde geld wel weer kwijt. Was in ieder geval goedkoper dan wat Abro vraagt voor de non-D versie. Overigens niets ten nadele van de genoemde fotohandel.
De foto's laten nog op zich wachten, zit dit weekend een beetje in de lappenmand, heerste een griepje in huis.
groeten,
Marco
De foto's laten nog op zich wachten, zit dit weekend een beetje in de lappenmand, heerste een griepje in huis.
groeten,
Marco