Beste lezers,
Een D90 is mijn camera, reeds in het bezit is een Nikon 18-70mm f/3.5 AF-S DX en de 35 mm 1.8.
Ik verwacht nog lang met mijn D90 te blijven fotograferen, met mijn D70 heb ik ook lange tijd gedaan. Nu heb ik van mijn fotograaf een Nikon 60mm f/2.8 af-d te leen om te kijken of dat wat voor mij is. Mijn interesse in fotografie richt zich op het fotograferen met weinig licht(ik weet het, niet de beste keuze), de contrasten tussen schaduw en licht, landschappen en enigszins straatfotografie.
Voor een impressie zie: http://www.flickriver.com/photos/the-ka ... ce/random/
Mijn 18-70 vind ik een erg fijne lens maar sinds ik de 35 mm heb zit die er eigenlijk standaard op. Wel lekker zo'n klein lensje. Maar bij de 35 loop ik bij het fotograferen van mensen wel tegen beperkingen aan merk ik, heb laatst een festival gefotografeerd en de resultaten van het jaar daarvoor met de 18-70 waren beter. Zal niet alleen aan de lens liggen maar toch.
Tijdens de testweek met de 60 mm heb ik het als een mooi, scherp objectief ervaren, de vraagprijs is overigens 250 euro.
Mijn vraag aan jullie is, is dit een waardevolle aanvulling op mijn metalen portfolio? Of kan ik beter kijken naar een 85 mm bijvoorbeeld.
Ik weet wel dat ik het erg prettig vind werken om niet een knop om te hoeven zetten als ik van autofocus naar manueel ga. Van wat ik heb gelezen moet ik dan eigenlijk de nieuwere G lenzen hebben als ik me niet vergis.
Wat zoek ik eigenlijk? Een hele goede allround lens. Ik ben niet iemand die vaak iets koopt of verkoopt, ik mag me graag hechten aan mijn spullen. Een telelens heb ik vroeger wel gebruikt bij mijn F65 camera maar dat interesseert me niet echt eigenlijk.
Ik heb het idee dat een lens met een vast brandpunt altijd te verkiezen is boven een combizoom maar is dat wel echt zo?
Ik neig dus naar een 60 mm, of een 85 mm of een 24-70 maar die laatste zal dan een Sigma moeten woren want de Nikon is voor mijn budget niet haalbaar.
Wat vinden jullie van mijn (vele) gedachtengangen, denk ik een beetje logisch?
Alle advies wordt op prijs gesteld dus alvast dank daarvoor!
Advies gevraagd om te komen tot een gouden trio.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd om te komen tot een gouden trio.
Ik zou proberen een goede tweedehands Nikon AFS 17-55 f2.8 DX te scoren. Die kosten al jaren zo rond de 700 a 750 Euro. Een erg goede investering dus. En gebouwd als een tank, snel en comfortabel.
Een 60mm is op DX een prima portretobjectief. Dat is een 85mm overigens ook.
En nee, zoomobjectieven zijn niet altijd slechter dan primes. En voor veel soorten fotografie ben je met een goede zoom veel beter uit dan met 2 of 3 primes. Je hebt vaak tenslotte geen tijd om te wisselen.
Een 60mm is op DX een prima portretobjectief. Dat is een 85mm overigens ook.
En nee, zoomobjectieven zijn niet altijd slechter dan primes. En voor veel soorten fotografie ben je met een goede zoom veel beter uit dan met 2 of 3 primes. Je hebt vaak tenslotte geen tijd om te wisselen.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Veel vragen.
Hier een overzicht van de kwaliteit van Nikkor objectieven:
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gemiddeld zijn de vaste brandpunten iets beter, maar dat zegt niks over een individueel objectief.
Meer dan gemiddeld is een Nikkor beter dan een Sigma, ook al is de laatste in de winkel goedkoper. De prijs is niet alleen wat je betaald in de winkel, daar komt nog bij de afschrijving, en de service. Bij Nikon zul je de Service nooit nodig hebben. (Spreek voor mezelf vwb de objectieven: aangeschaft rond 1986-89 en nooit service nodig gehad.
Een ander probleem kan zijn dat de kwaliteitsspreiding bij Nikon laag is en bij andere merken groot. Een grote kwaliteitsspreiding scheelt veel geld, maar of de gebruiker er wat aan heeft?
Andere merken hebben veelal een tragere en meer geluidveroorzakende AF. Hebben vrijwel nooit IF.
Als je een Nikkor 60 gebruikt kunt aanschaffen: doen. De 105 is wat makkelijker qwa werkafstand, maar kost 2dehands minstens het dubbele. Nikon heeft ook een 85mm macro, maar dan blijf je aan DX vastzitten. Misschien komt er over 25 jaar een FX en dan werkt je 60 Nikkor macro daar ook op. (ervaringen uit het verleden geven geen etc)
Hier een overzicht van de kwaliteit van Nikkor objectieven:
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gemiddeld zijn de vaste brandpunten iets beter, maar dat zegt niks over een individueel objectief.
Meer dan gemiddeld is een Nikkor beter dan een Sigma, ook al is de laatste in de winkel goedkoper. De prijs is niet alleen wat je betaald in de winkel, daar komt nog bij de afschrijving, en de service. Bij Nikon zul je de Service nooit nodig hebben. (Spreek voor mezelf vwb de objectieven: aangeschaft rond 1986-89 en nooit service nodig gehad.
Een ander probleem kan zijn dat de kwaliteitsspreiding bij Nikon laag is en bij andere merken groot. Een grote kwaliteitsspreiding scheelt veel geld, maar of de gebruiker er wat aan heeft?
Andere merken hebben veelal een tragere en meer geluidveroorzakende AF. Hebben vrijwel nooit IF.
Als je een Nikkor 60 gebruikt kunt aanschaffen: doen. De 105 is wat makkelijker qwa werkafstand, maar kost 2dehands minstens het dubbele. Nikon heeft ook een 85mm macro, maar dan blijf je aan DX vastzitten. Misschien komt er over 25 jaar een FX en dan werkt je 60 Nikkor macro daar ook op. (ervaringen uit het verleden geven geen etc)
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Mijn gouden trio zo als het genoemd wordt is.
nikon AF 35mm f1:2 D
nikon AF 50mm f1:1.8D
nikon AF 85mm f 1:1.8D
Dit is voor mij een leuk setje.
Kijk ook eens in dit topic
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=38661" onclick="window.open(this.href);return false;
nikon AF 35mm f1:2 D
nikon AF 50mm f1:1.8D
nikon AF 85mm f 1:1.8D
Dit is voor mij een leuk setje.
Kijk ook eens in dit topic

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=38661" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Dank voor de reacties, ik ga het vanavond nog even rustig terug lezen!