Waarom zou ik nog JPEG schieten?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Waarom zou ik nog JPEG schieten?

Bericht door Niels » za jun 23 2012 10:29 pm

Sinds ik de D7000 heb beschik ik over 2 SD sleuven. Met mijn D3000 koos in altijd RAW+JPEG fine.
Dus nu dacht ik, mooi, kan ik een sleuf voor RAW doen, en een voor JPEG, films komen ook op de 2e SD kaart.

Maar is er eigenlijk nog wel een reden om JPEG te schieten? Ik denk het niet eigenlijk, voor mij persoonlijk.
M'n iPad kan ook RAW bestanden importeren, ik gebruik Aperture welke alles ook eigenlijk met RAW bestanden doet, incl. omzetten als ik foto's email.

Zie ik iets over het hoofd, zijn er andere redenen om nog in JPEG te schieten als je ook al in RAW fotografeert?

Bedankt voor de commentaren.

p.s. Het zou wel een stuk rustiger zijn in mijn foto bibliotheek, i.p.v. alle foto's dubbel ;-)
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Waarom zou ik nog JPEG schieten?

Bericht door Léon Obers » zo jun 24 2012 12:05 am

Niels schreef: Zie ik iets over het hoofd, zijn er andere redenen om nog in JPEG te schieten als je ook al in RAW fotografeert?
Voor sommigen alleen eventuele snelheidswinst om zaken niet achteraf te hoeven omzetten.
Denk bijv. aan sportfotografen die snel materiaal naar een redactie moet kunnen sturen. RAW is daarbij hooguit voor de meer verfijnde manier van bewerken als de JPG niet optimaal is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

robcctje
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door robcctje » zo jun 24 2012 10:16 am

Ik schiet ook in RAW,maar als je de beelden op de TV wil bekijken,dan gaat dat niet.
Mijn TV laat geen RAW beelden zien,wel JPEG.
Dus ik overweeg om mijn beelden in JPEG te gaan schieten,of heeft er hier iemand een oplossing voor.
Ik wil niet en RAW en JPEG gaan schieten.

Gr Rob

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » zo jun 24 2012 10:31 am

Heb ook de D7000 met 2 sleuven.
Ik schiet nooit in raw alleen.
Heb daar mijn persoonlijke reden voor.
Als ik erop uit trek de vrije natuur in, om vooral insecten en vogels te fotograferen,
keer ik steevast terug met minstens 500 foto's.
In mijn ervaring is het dan handig om alle foto's, eerst in jpeg te bekijken,
wat niet goed is in jpeg, vliegt er onverbiddelijk uit, krijgt geen nabewerking,
enkel de beste foto's, in mijn geval een tiental als het mee zit, kunnen eventueel in raw bekeken en bewerkt worden.
Maar dat is zelden nodig, want in mijn ervaring, levert de D7000 prima jpeg prenten af,
meestal hoef ik de raw file er niet bij te halen, om beter resultaat te behalen,
zijn er uitgebrande plekken op de jpeg file te zien, dan kan de raw file nog een en ander verbeteren,
ook als de witbalans niet in orde is, is dit makkelijk aan te passen in raw.

't is allemaal heel persoonlijk,
test het zelf uit,
gebruik jpeg en raw, als je er voordeel bij hebt,
denk je van niet, dan is enkel raw prima.
Laatst gewijzigd door pacha op zo jun 24 2012 10:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 24 2012 10:42 am

robcctje schreef: Mijn TV laat geen RAW beelden zien,wel JPEG.
Dus ik overweeg om mijn beelden in JPEG te gaan schieten,of heeft er hier iemand een oplossing voor.
Zoals eerder terloops aangehaald, achteraf RAW omzetten naar JPG. Kan in batch voor alle opnamen met bijv. NikonViewNX2 of CaptureNX2. Kan zelfs met IrfanView. Dan heb je RAW en JPG, zonder dat je in JPG geschoten hebt. Voor TV kun je dan ook nog de maximale resolutie bepalen die overeenstemt met je (HD) TV om je beeld optimaal weer te geven.

george013

Bericht door george013 » zo jun 24 2012 11:17 am

pacha schreef: ......
In mijn ervaring is het dan handig om alle foto's, eerst in jpeg te bekijken,
wat niet goed is in jpeg, vliegt er onverbiddelijk uit, krijgt geen nabewerking,
enkel de beste foto's, in mijn geval een tiental als het mee zit, kunnen eventueel in raw bekeken en bewerkt worden.
....
Op deze manier moet je ook het RAW-bestand er apart uit halen.
Je kunt de foto ook in RAW-formaat bekijken via ViewNx of Irfanview. Het omzetten naar JPG is zo gebeurd.
Het schieten van een JPG heeft allen nut als je het plaatje direkt nodig hebt, vanuit de camera.
robcctje schreef:Ik schiet ook in RAW,maar als je de beelden op de TV wil bekijken,dan gaat dat niet.
Mijn TV laat geen RAW beelden zien,wel JPEG.
Ik wil niet en RAW en JPEG gaan schieten.

Gr Rob
Gooi je de kaart rechtstreeks in de TV of doe je het via een PC. In dat laatste geval kun je ook IrfanView gebruiken op full-screen. Of welk ander programma dan ook. Heb zelf geen ervaring met deze manier van foto's bekijken.

George

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: andere redenen

Bericht door gijs sandberg » zo jun 24 2012 1:13 pm

Beste Niels,

Voor veel opties op moderne apparatuur geldt:
het is mogelijk omdat het technisch kan en er wellicht ooit iemand om gaat vragen.
Denk maar eens aan het aantal functies op een textverwerker op een PC ... :lol:

Ik kan me voorstellen dat in bijzondere omstandigheden kleine / snelle JPG's best handig zijn, maar in eigen praktijk ben ik dat nog niet tegengekomen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo jun 24 2012 1:57 pm

Ik schiet ook niet meer in jpeg. Tijd wel gedaan (beide RAW + Jpeg) maar doe nu ook alleen maar RAW.

Ik dwing mezelf om foto's meteen te bewerken en op een juiste manier op te slaan meteen in goede mappen structuur. Voor prive gebruik sla ik op in Jpeg en gooi ik meestal alle RAW files daarna nog in een map "RAW dump"
Voor shoots en opdrachten zet ik het in een map (met klantnaam op opdracht) en daarin een map Jpeg en map Raw.
Zo is alles altijd netjes opgeruimt. Als ik echt geen tijd heb zet ik alles op het buroblad. Weet ik zeker dat ik het niet vergeet.

dicktrum
Forumlid
Forumlid

Bericht door dicktrum » zo jun 24 2012 2:12 pm

pacha schreef: In mijn ervaring is het dan handig om alle foto's, eerst in jpeg te bekijken,
Ik zet eerst alle RAW in een directory en draai dan het programma instant jpeg from raw ( http://michaeltapesdesign.com/instant-j ... m-raw.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Dat zet in luttele seconden alle raws in het directory om in een jpeg en zet die in een apart subdir. Waarom zou ik dan de opslagruimte in de camera verkleinen?

grtz,

Dick

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jun 24 2012 2:20 pm

pacha schreef: In mijn ervaring is het dan handig om alle foto's, eerst in jpeg te bekijken,
Er zijn verschillende viewers waarbij je direct de RAW-bestanden kunt bekijken, kun je meteen de RAW-bestanden weggooien die niet voldoen. Heb je geen JPG-bestanden voor nodig om eerst te kunnen bekijken.

Niels
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niels » zo jun 24 2012 2:22 pm

Leuk om alle verschillende werkwijzen te lezen ;-) Vele mensen, vele meningen...

Ik zie voor mezelf ook geen reden meer om JPEG te schieten. Ik ben geen persfotograaf :D Ga een tijdje eens proberen om alleen RAW te schieten, kijken of mijn mappenstructuur overzichtelijker wordt ;-)

Allemaal dank voor de antwoorden, en ik blijf benieuwd naar andere meningen.

Gr. Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

george013

Bericht door george013 » zo jun 24 2012 2:29 pm

Niels schreef: Ga een tijdje eens proberen om alleen RAW te schieten, kijken of mijn mappenstructuur overzichtelijker wordt ;-)
Zekere weten.
George

robcctje
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door robcctje » zo jun 24 2012 4:18 pm

Hoi George

Ik zet de foto,s op een externe harde schijf,en kan deze aansluiten op de TV .
Dan kan ik dus alleen de JPEG beelden zien.

Gr Rob

george013

Bericht door george013 » zo jun 24 2012 5:23 pm

Dan ben je afhankelijk van het stukje ingebakken software.
Voor je backup hoef je je alleen druk te maken over de NEF's.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jun 24 2012 5:26 pm

NEF + View NX + beetje tijd = JPG

Het omzetten van NEF's naar JPG's is zo simpel. Alleen als je ze direct moet hebben zou ik overwegen ze ERBIJ te schieten. NEFs schiet ik sowieso altijd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”