Update Adobe Lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Update Adobe Lightroom

Bericht door Riemke » wo jun 27 2007 2:04 pm

De eerste update voor Adobe Lightroom is er (versie 1.1). Ik heb nog niet uitgebreid bekeken wat de aanpassingen c.q. verbeteringen zijn maar op onderstaande site staat al een en ander.

http://www.kennethverburg.nl/

Er zullen nog wel de nodige updates volgen denk ik. Dat werd ook al aangekondigd bij de training die ik een tijdje terug bij Calumet in Amsterdam gevolgd heb.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » wo jun 27 2007 2:52 pm

YES! d40x wordt ondersteund :lol:
Nu is Lightroom pas echt compleet voor mij en kan ik hopelijk ook gewoon de NEFF`s importeren!

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jun 27 2007 5:41 pm

Niet alleen ondersteuning voor de D40 maar merken jullie ook dat het gewoon allemaal stukken sneller gaat vooral wanneer je door je foto's bladert normaal zag ik altijd even de loading indicator maar daar is nu geen sprake meer van.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » wo jun 27 2007 6:16 pm

Klopt, dat is bij mij ook het geval!

Ronald

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jun 27 2007 8:24 pm

Kunnen de enthousiaste Lightroom-gebruikers ons misschien vertellen waarom Lightroom te prefereren is boven andere programma's?

Oftewel wat maakt dit programma speciaal en wat zijn de evidente voor- en nadelen?

Groet Skippy

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo jun 27 2007 8:44 pm

Het is een mooi programma maar niet bruikbaar in combinatie met Capture - NEF aanpassingen. Als ze dat eens goed zouden regelen dan ging ik het wel gebruiken.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » wo jun 27 2007 8:54 pm

Skippy schreef:Kunnen de enthousiaste Lightroom-gebruikers ons misschien vertellen waarom Lightroom te prefereren is boven andere programma's?

Oftewel wat maakt dit programma speciaal en wat zijn de evidente voor- en nadelen?

Groet Skippy
Ik vind Lightroom prettig werken, de foto`s (in de 1.1 versie) worden in NEFF en JPEG geimporteerd. Alles in een duidelijke mappen structuur met vele zoekmogelijkheden: keywords, datums, instellingen, lens etc. Verder kun je foto`s vanuit Lightroom bewerken met Photoshop CS3, deze combinatie is erg prettig.
Ik moet zeggen dat ik nog niet met veel andere software pakketten heb gewerkt maar deze combinatie is het in ieder geval voor mij. :wink: Alles zit voor mijn gevoel op de juiste plek!

Ronald

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jun 27 2007 9:12 pm

@ A90 Ik doe niet anders dan het in combinatie met NX gebruiken.
Ik laat Lightroom automatisch een TIFF maken die ik vervolgens in NX verder bewerk deze stack ik met het orgineel in Lightroom.

Zo blijft alles lekker overzichtelijk.

Een Nef file laat simpelweg niet toe dat je het bewerkt. Het blijft gewoon altijd het orgineel.
Het enige wat je doet is als je RAW/NEF bewerkingen doet met Lightroom, is Mits je daar voor kiest die op slaan in een XMP sidecar file waar bijv. PS CS3 weer wel mee overweg kan.
Helaas kan NX daar bij mijn weten niets mee.

@skippy Het grootste voordeel van Lightroom is dat dat het een workflow pakket is voor fotografie. Kortgesteld is dat dus alles vanaf het inlezen van je CF kaart tot archiveren tot printen/afdrukken aan toe. Verder blijft bij Lightroom het origineel altijd onaangetast.
Iedereen zou het een keer moeten proberen.

Luc.
flickr

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » wo jun 27 2007 9:15 pm

Skippy schreef:Kunnen de enthousiaste Lightroom-gebruikers ons misschien vertellen waarom Lightroom te prefereren is boven andere programma's?

Groet Skippy
Je kan gelijk bij het inporteren de verschillende onderwerpen (tags), je copyright informatie en heel veel andere gegevens invullen. Foto's heb je heel snel opgezocht dmv. de tags. De bestanden blijven allemaal origineel op de schijf staan, etc. etc,.

Misschien is het wel wat voor jou om even een trail te downloaden, dan kan je er even (30 dagen) van proeven. Ik vind het een heel fijn programma dat heel snel werkt. Na de update nog sneller.

Ik zou zeggen, download hem en oordeel zelf!

Ik gebruik hem in combinatie met Photoshop CS2... Voor mij niets anders meer!

Groetjes,

Edje

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo jun 27 2007 9:33 pm

@ Luc en anderen; bedankt voor de info.

Ik heb nu de volgende workflow;

1. importeren en organiseren Nef's (90%) en Jpegs (10%) in Adobe Photoshop Elements 6.0 naar mappenstructuur
2. selectie (=weggooien mislukte opnamen) in Elements
3. gelukte opnames voorzien van Tag(s) in Elements
4. Jpegs nabewerken m.b.v. versiesets in Elements (origineel blijft intact)
5. na te bewerken Nef's bewerken en opslaan in Capture NX (kun je openen via Elements)

Werkt voor mij tot nu toe ok. Toch zal ik ook Lightroom eens nader bekijken!

Groet

Skippy
Laatst gewijzigd door Skippy op wo jun 27 2007 9:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Matchless

Bericht door Matchless » wo jun 27 2007 9:38 pm

Ik heb op Adobe Live in de RAI een demonstratie gezien van o.a. Lightroom. Ik was echter nog niet onder de indruk van het programma. Ik heb de testversie meegenomen en ben tot de ontdekking gekomen dat het programma dat ik nu gebruik voor archief prima werkt, alleen 160 euro goedkoper werkt.

Lightroom is een echt Adobe programma en werkt prima samen met de andere programma's van die fabrikant. Misschien als het geldschip nog eens binnenkomt en ik overstap op CS3, ik meteen over ga op Lightroom.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jun 28 2007 9:04 am

Matchless,

Ik weet niet welke versie je hebt getest van LR maar als het nog een van de beta's was dan zou ik toch eens kijken naar de huidige versie. Het is echt een heel groot verschil.
flickr

raenaevae

Bericht door raenaevae » vr jun 29 2007 1:52 am

@luc: (citaat: 'ik laat Lightroom automatisch een TIFF maken die ik vervolgens in NX verder bewerk deze stack ik met het orgineel in Lightroom.
Zo blijft alles lekker overzichtelijk.' ) Is het niet zonde om juist het bestandsformaat waarin NX excelleert niet te gebruiken en de NEF's als Tiff te verwerken (...of begrijp ik niet goed wat je bedoelt..? ) ?

Is het mogelijk LR puur als browser voor NX te gebruiken (kan nog steeds niet met de verkenner van NX overweg en Nikon's Picture Project en View zijn me te achterhaald)?

Zit er namelijk ook over te denken om LR in mijn workflow op te nemen (Trial gedownload en wat mee geexperimenteerd) doch ik weet niet goed hoe ik LR met NX (mijn favoriete RAW-programma) moet/kan combineren/laten samenwerken. Heb ook nog niet kunnen doorgronden of LR ueberhaupt met NEF's overweg kan zonder ze naar PSD te converteren.

Stef

Bericht door Stef » vr jun 29 2007 6:37 am

raenaevae schreef:Heb ook nog niet kunnen doorgronden of LR ueberhaupt met NEF's overweg kan zonder ze naar PSD te converteren.
Lightroom kan prima overweg met NEF bestanden. Ik werk van begin tot eind met Lightroom en ben en eigenlijk zeer tevreden over.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » vr jun 29 2007 9:36 am

raenaevae schreef:@luc: (citaat: 'ik laat Lightroom automatisch een TIFF maken die ik vervolgens in NX verder bewerk deze stack ik met het orgineel in Lightroom.
Zo blijft alles lekker overzichtelijk.' ) Is het niet zonde om juist het bestandsformaat waarin NX excelleert niet te gebruiken en de NEF's als Tiff te verwerken (...of begrijp ik niet goed wat je bedoelt..? ) ?

Is het mogelijk LR puur als browser voor NX te gebruiken (kan nog steeds niet met de verkenner van NX overweg en Nikon's Picture Project en View zijn me te achterhaald)?

Zit er namelijk ook over te denken om LR in mijn workflow op te nemen (Trial gedownload en wat mee geexperimenteerd) doch ik weet niet goed hoe ik LR met NX (mijn favoriete RAW-programma) moet/kan combineren/laten samenwerken. Heb ook nog niet kunnen doorgronden of LR ueberhaupt met NEF's overweg kan zonder ze naar PSD te converteren.
LR kan heel goed met NEF's overweg alleen met LR verander je nooit het orgineel of je moet er natuurlijk bewust voor kiezen.
Zolang je NEF binnen LR edit kun je alles doen wat je wilt.

Wil je verder werken aan je NEF icl. de aanpassingen die je in LR hebt gedaan dan is dat mogelijk in PS CS3 door te kiezen voor een XMP sidecar file. Dit is een file die aan je NEF koppeld dat de bewerkingen bevat die je in LR hebt gedaan.
PS CS3 kan de gegevens verwerken en op de orginele NEF toepassen binnen CS3.

Helaas kan Capture NX niet met XMP files overweg. Maar het kan net zo goed met TIFF overweg als met NEF.
Het omzetten van NEF naar een TIFF file in LR levert nauwelijks verliezen op. Teminste ik kan het niet zien.

De workflow ziet er bij mij van LR naar NX en weer terug naar LR ongeveer zo uit.

Ik open LR en importeer van de CF kaart een NEF file.
Vervolgens schakel ik over naar de Develop module om wat bewerkingen te doen.
vervolgens denk ik "dat kan ik in NX beter" en wil ik dus in NX verder werken aan de afbeelding.
Rechtsklik op de afbeelding en selecteer "Edit in Capture NX"(*1)
Nu opent zich een dialoog venster Met "Edit a Copy With Lightroom Adjustments" de copy file options laat ik altijd op default staan en ik vink stack with original aan. "TIFF, 16bits, sRGB, No copression"

Klik op Edit: LR creëert de kopie en NX wordt geopend. Doe je bewerkingen in NX en als je klaar bent sla je ze uiteraard op sluit NX en werk verder aan je TIFF file in LR icl de aanpassingen die je in NX hebt gedaan die samen met het orgineel in een stack of zeg maar in normaal Nederlands stapeltje zit.

Je kunt natuurlijk ook vanuit LR je NEF openen in NX vervolgens bewerken en opslaan in TIFF nadeel is dat je die TIFF handmatig moet inporteren in de LR library. De bovenstaande werkwijze is dus handiger.

(*1) [highlight=red]je moet natuurlijk wel bij File>Prefrences>tabblad>External Editing: Capture NX als additional editor opgeven in LR. Ook hier kun je vantevoren opgeven Met welk bestand NX moet verder werken.
[/highlight]
Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk is.

Luc.
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”