Mijn eerste ervaringen met de NIKON 1 V1 + 10-30mm
Inmiddels heb ik denk ik wel zo’n beetje alle reviews gelezen over de NIKON 1. De meeste gaan diep in op alle technische snufjes en specificaties. Hij wordt ook uitvoerig vergeleken met de concurrentie zoals de Sony NEX, Olympus Pen en zo zijn er nog wel een paar.
Dit zijn een tweetal leuke praktijk revieuws
http://nikonandye.wordpress.com/cameras ... asai-mara/
http://www.stevehuffphoto.com/2011/11/1 ... d-to-hate/
Allemaal leuk en interessant om te lezen, maar wat ik vooral mis zijn de praktijk testen en de gebruikers ervaringen. Elke nieuwe camera heeft zijn eigen fabrieksinstellingen maar er is vaak veel meer uit te halen om hem zo aan je persoonlijke voorkeur aan te passen of beter gezegd om hem te Tweaken.
Over dit laatste onderwerp is tot mijn grote verbazing niet veel terug vinden. Je zal dan echt moeten spitten op de diverse fora zoals bij flickr waar je lid van een groep kan worden. Hier worden wel ervaringen gedeeld
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=76
http://www.flickr.com/groups/1811304@N22/discuss/
Maar echte persoonlijke ervaringen en Tweaks zijn dun gezaaid op het Web.
24-06-2012
Hier mijn eerste ervaringen.
Geen technische priet praat maar gewoon over hoe ik de camera ervaar.

Sinds een week ben ik dus trotse bezitter van een NIKON 1 V1 met een 10-30mm lens. Waarom deze keuze naast mijn NIKON D700 met al dat mooie glaswerk?
Heel simpel… Point and Shoot. En ik wil waar ik ook ga, gewoon altijd een camera bij me hebben. Dat lukt me met de D700 niet maar de V1 past zelfs in mijn Laptoptas.
Daarnaast natuurlijk de leuke bijkomstigheid om met de FT1 adapter gebruik te kunnen maken van mijn andere lenzen die in mijn geval kwalitatief een stuk beter zijn dan de 10-30mm.

Unboxing..
De eerste dag. Altijd een speciaal moment.. Het uitpakken van de doos. Op youtube zijn lachwekkende filmpjes te zien van ‘unboxing’ my nikon.

Als eerste natuurlijk de batterij aan de lading en vervolgens de rest uitgepakt. Lens op de camera en de draagriem monteren. Handleiding en CD’s (NIKON Short Movie Creator en NIKON ViewNX 2) apart en de rest van de papieren weer terug in de doos.
Registreren..
Even ingelogd op de NIKON support site om de camera en lens te registreren en direct even de digitale handleidingen gedownload voor op de iPad.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/
Klaar voor gebruik..
De batterij inmiddels opgeladen en de handleiding doorgenomen dus klaar om de camera op te starten. Batterij en een SD kaartje van 8 gb erin en daar kwam de NIKON 1 tot leven.
Eerst maar eens door de menu’s gebladerd en ziet er redelijk gebruiksvriendelijk uit en vergelijkbaar met zijn grote broertjes.
Alle knopjes uitgeprobeerd en natuurlijk ook een paar ‘tafel’ shots gemaakt met de standaard instellingen.
Eerste stappen..
De eerste 50 foto’s in JPEG geschoten in de Pretstand ‘Automatische onderwerp selectie’ en beeldkwaliteit JPEG Fijn en Auto ISO, maar direct uit de camera gaven ze me nog niet echt het WOW gevoel! In Lightroom4.1 ook niet het gewenste resultaat, te weinig ruimte om de JPEG’s verder naar tevredenheid te optimaliseren. Met name de ruis bij lage ISO verbaasde me toch wel een beetje, vergeleken met de foto’s die ik in de diverse reviews heb gezien.
Ook de handling en grip van dit kleintje is wel even wennen t.o.v. een Dslr. De bediening van de weinige knopjes wennen snel en werken prima.
1)

2)

3)

4)

5)

Tweaken..
Tijd om eens wat aan te passen in de menu’s.
Allereerst heb ik besloten om de camera voor NEF(RAW) in te stellen. Hiermee heb ik meer mogelijkheden dan bij JPEG om in bijv. Lightroom4.1 de foto’s beter te kunnen optimaliseren.
Vervolgens maar eens de Auto ISO stand uitgeschakeld zodat IK ZELF de ISO kan bepalen en op standje A om het diafragma in te stellen.
Beeldkwaliteit > NEF (RAW)
Belichtingsstand > A (Diafragmavoorkeuze)
Picture Control > VI (Levendig)
Actieve D-Lighting > OFF
ISO-gevoeligheid > NIET Automatisch
Ruisonderdrukking-Lange belichting > UIT
AF-veldafstand > Enkel punt
Met deze instellingen ben ik op pad gegaan om de V1 verder uit te testen.
En yes, nu wel het WOW gevoel..
De volgende foto’s heb ik genomen tijdens het Concours D’Élégance 2012 in Apeldoorn. Een unieke gelegenheid om bij wisselende weersomstandigheden e.a. te proberen.
6)

7)

9)

10)

11)

12)

13)

14)

15)

16)

Voorlopige conclusie..
Na het aanpassen van enkele standaard instellingen ben ik uitermate tevreden over de V1. Het is een geweldige reisgenoot die je makkelijk meeneemt. En Nee, het is geen Dslr, maar ja die heb ik al.
Voordelen..
• It’s a NIKON
• Klein, maar niet TE klein.
• Prettig gewicht.
• Eenvoudige bediening.
• FT1 adapter beschikbaar (niet goedkoop)
Nadelen..
• Niet te koop als losse body.
• Camerariem hangt regelmatig voor de sensor die de zoeker inschakelt. Lijkt dan of hij het niet doet omdat het display uit gaat.
• Wieltje opname standen verdraaid te makkelijk! Maar je hebt het snel in de gaten als je een foto gaat maken omdat de gekozen opname stand in het display verschijnt.
• Geen PSAM knop
• SD in plaats van CF kaart (jammer).
• Mijn kapje van de flitsschoen is er nog niet afgevallen (schijnt veel voor te komen).
• Afwijkende flitsschoen.
• Accessoires te duur.