Cnx en hotpixels?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Cnx en hotpixels?

Bericht door strangeartefact » zo jun 24 2012 9:41 pm

Hoi Allen.

Vermoedelijk een inkopper.
Mijn D90 heeft sinds kort helaas 1 dode helblauwe pixel li-onderin.
Adobe camera raw haalt deze keurig weg, autmatisch. Kan Capture nx 2 dat ook? Ik kan niks vinden maar misschien mis ik iets.

Iemand ervaring met het buiten de garantie laten remappen van pixels bij Nikon, kosten bijv?
bvd voor meedenken.

grtn, Peter
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Cnx en hotpixels?

Bericht door Léon Obers » zo jun 24 2012 9:43 pm

Probeer het eens met de optie van "stof referentiefoto". Misschien lukt het daar ook mee. Zoek daarvoor in de helpfile van Capture.
Vriendelijke groet, Léon Obers

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma jun 25 2012 1:06 pm

Léon Obers schreef:Probeer het eens met de optie van "stof referentiefoto". Misschien lukt het daar ook mee. Zoek daarvoor in de helpfile van Capture.
Dat ga ik dan maar eens proberen, jammer dat het gewoon niet simpeler kan zoals in acr.....
Dank voor meedenken Leon.

Peter
Bijna leeg hier....

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jun 25 2012 1:29 pm

Peter, kijk ook eens naar http://www.pixelfixer.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma jun 25 2012 1:41 pm

Skippy schreef:Peter, kijk ook eens naar http://www.pixelfixer.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Luc.

Yep, had ik gevonden maar dan ben je je raw data kwijt ivm conversie naar nieuwe jpeg of tiff files, voor een hele batch, zonder verdere ingrepen, ineens is dat prima werkbaar maar als ik wil nabewerken niet handig, het gaat om '1' hot pixel, als ik cnx wil gebruiken kan ik die ook wel handmatig wegwerken of gewoon naar PS gaan via acr...

Dank je voor meedenken!!

Peter
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jun 25 2012 2:23 pm

Alternatief voor de "stof referentiefoto". In CNX de hotpixel met "Automatisch retoucheerpenseel" wegclonen. De bewerking kopiëren en als batch in al je andere opnamen plakken.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma jun 25 2012 3:07 pm

Oh Léon was me weer voor. :)

Idd. Standaard correctie opslaan met de retouch brush (dat is meen ik de NX2 naam uit mijn hoofd) van 1 pixel op de betreffende lokatie. Je hebt overigens wel aparte bewerkingen nodig voor liggende en staande foto's.

Dat gezegd hebbende, is het echt zo'n issue? Ik heb al tijden een hot pixel (bleuw), die komt alleen naar voren bij ISO800 of hoger en dan mits er bepaalde kleuren in dat vlak staan. Ik zie hem zeer zeer zelden, en nooit bij een beeldvullende foto (wel op 100%) en dan haal ik de retouch brush erover. Dat hoeft bij mij echt niet voor de meeste foto's.
Spul waarmee je foto's maakt...

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » ma jun 25 2012 11:42 pm

@Leon, ook slim idee idd.

@ Reneg, deze hotpixel is er al bij iso 200 en bij snelle sluitertijden al heel zichtbaar als helderblauw.
Kortom mij irriteert het en ik zoek een manier eraf te komen. Ik snap dat niet iedereen er een issue van zal maken, maar ik kan er niet langsheen kijken.

Peter
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 26 2012 12:06 am

Je kunt de camera ook naar Nikon Beverwijk sturen met het verzoek de hotpixel softwarematig te "remappen". Krijgt die pixel voortaan de waarde van de pixels eromheen.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » di jun 26 2012 12:22 am

Léon Obers schreef:Je kunt de camera ook naar Nikon Beverwijk sturen met het verzoek de hotpixel softwarematig te "remappen". Krijgt die pixel voortaan de waarde van de pixels eromheen.
Yup, ik ga ze ook mailen voor prijsopgaaf Leon. Vrees dat het geen tientjes werk is alleen.

Peter
Bijna leeg hier....

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 26 2012 12:38 am

Ik denk dat het meevalt. Het is een bepaalde routineklus met software. Hotpixel wordt daarin automatisch gedetecteerd, idem de fix. Vergelijk het met zoiets als nieuwe firmware op je camera zetten. Je kunt ook wachten tot er meer hot- of dode pixels verschijnen en het dan laten doen.

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Wiljo » di jun 26 2012 9:40 am

strangeartefact schreef:
Léon Obers schreef:Je kunt de camera ook naar Nikon Beverwijk sturen met het verzoek de hotpixel softwarematig te "remappen". Krijgt die pixel voortaan de waarde van de pixels eromheen.
Yup, ik ga ze ook mailen voor prijsopgaaf Leon. Vrees dat het geen tientjes werk is alleen.

Peter
Zit met een zelfde issue, alleen bij mij is de pixel op mijn D90 felrood. Mocht je een prijsopgave hebben dan ben ik ook wel benieuwd.
Ik ga in ieder geval even met NX2 aan de slag om enkele automatische bewerkingen aan te maken.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » di jun 26 2012 11:34 am

Als ik het mij goed herinner, heb ik vorig jaar in Beverwijk iets van 50 euro betaald voor het wegwerken van een felblauwe pixel op de sensor van mijn D300. Ik verwacht een bedrag in dezelfde grootte order voor een D90.
Kortom toch "enkele tientjes werk". De klus is in een goed kwartiertje gedaan.
Succes ermee!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » di jun 26 2012 11:39 am

gvdnberg schreef:Als ik het mij goed herinner, heb ik vorig jaar in Beverwijk iets van 50 euro betaald voor het wegwerken van een felblauwe pixel op de sensor van mijn D300. Ik verwacht een bedrag in dezelfde grootte order voor een D90.
Kortom toch "enkele tientjes werk". De klus is in een goed kwartiertje gedaan.
Succes ermee!
+ de reis naar Beverwijk natuurlijk ;)
Bedankt voor je info! Ik meld me nog wel als ik meer weet!

peter
Bijna leeg hier....

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » di jun 26 2012 6:32 pm

Ik heb afgelopen weekend een rode pixel gevonden op alle foto's. Vanmiddag gebeld naar beverwijk. Kosten 25,-- ex btw. Meer of minder dode pixels maakt niet uit, prijs blijft hetzelfde. Mijn collega woont daar om de hoek en heb hem meteen mijn d300s meegegeven (nu hij nog een paar dagen bij ons werkt... :( ).

Ik denk dat dit beter is dan het in de nabewerking oplossen.
Succes.

Groet Anoop

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”