kennen jullie dit opjectief

Discussies over macro/micro objectieven
riederalp

kennen jullie dit opjectief

Bericht door riederalp » wo jun 27 2007 7:50 pm

80 - 200 mm f3,5 - 4 zoomobjectief voor Nikon.
Sigma High-SpeedZoom Multi-Coated.
Objectief nr. 61389.
Het objectief is inuitstekende staat en wordt geleverd inclusief beide lensdoppen en in eenlederen koker met draagriem waarin zich ook een bij het objectiefbehorende Sigma Achromatic Macro lens bevindt.
Met deze lens op hetobjectief bevestigd wordt dit een MACRO zoom objectief

Een echte macro lens zit er verlopig niet in dus ik wil dit gaan gebruiken als tussen oplossing

Ik ga morgen deze testen
Laatst gewijzigd door riederalp op wo jun 27 2007 10:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

vanson

Bericht door vanson » wo jun 27 2007 8:58 pm

deze opjectief ken ik niet,

andere objectieven, zelfs dit objectief, ken ik wel...

alfa156

Bericht door alfa156 » wo jun 27 2007 9:57 pm

:lol: :wink:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 28 2007 8:54 am

De Sigma is dus een gewoon zoom objectief, zonder macro. Een voorzet lens, maakt het mogelijk dat je wat dichterbij je onderwerp kunt fotograferen.

Maar met zo'n voorzet lens haal je nooit macro. Macro is 1:1.

Ik neem aan dat de dichtbij instelling van zo'n objectief op zeg anderhalf meter zou liggen, dan wordt dat met een voorzet lens ongeveer 1 meter.
Je kunt ook je bril voor het objectief houden, geeft het zelfde effect.

De meeste voorzetlenzen geven te veel kwaliteit verlies. En zijn daarom af te raden. Maar ze zijn wel goedkoop.

Als je kwaliteit wil, neem de 1,8 50mm, haal hem uit de doos, diafragma open en dan omgekeerd voor de objectief opening van de camera houden. Het scherpstelvlak is ongeveer op 5 centimeter. En je hebt totaal geen kwaliteit verlies. Want de 50 blijft gewoon de 50.

Lees anders m'n macro publicatie op m'n website.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 28 2007 2:21 pm

"Als je kwaliteit wil, neem de 1,8 50mm, haal hem uit de doos, diafragma open en dan omgekeerd voor de objectief opening van de camera houden. Het scherpstelvlak is ongeveer op 5 centimeter. En je hebt totaal geen kwaliteit verlies. Want de 50 blijft gewoon de 50. "

Ik heb het hier over de gewone AF 1,8 50mm. Je mag ook elk ander prime objectief tussen 20 en 50mm gebruiken.

Ik noem dit voorbeeld omdat dit de goedkoopste macro oplossing is.
Het genoemde 80-200 objectief hoort volgens mij ook in de goedkoopste klasse thuis. Vandaar.

Ik neem ook aan dat een ieder het 1,8 50mm AF objectief thuis heeft liggen. Anders doe je op dit forum toch niet echt mee.

nikonvos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door nikonvos » do jun 28 2007 2:28 pm

Oeps...
D80

evertfoto

Bericht door evertfoto » do jun 28 2007 5:22 pm

Hans zegt: Ik neem ook aan dat een ieder het 1,8 50mm AF objectief thuis heeft liggen. Anders doe je op dit forum toch niet echt mee.

Bezit (nog) niet zo'n lens. Moet ik nu uit de Nikonclub? :wink:

Polling

Bericht door Polling » do jun 28 2007 5:38 pm

Hans Braakhuis schreef: Ik neem ook aan dat een ieder het 1,8 50mm AF objectief thuis heeft liggen. Anders doe je op dit forum toch niet echt mee.
Dank u. Ik zal me dan ook maar uitschrijven.

k.hendrik

opjectief

Bericht door k.hendrik » do jun 28 2007 6:50 pm

"opjectief"
dank u, ik wil me ook graag uidschreifen!
ik wor(d-t)(doorhalen wat niet verlangd-t wort-d) van dese taalmizhandeling een beetje moederloos.
fotograferen kan je leren:taal ook

vrgr

rherveille

Bericht door rherveille » ma jul 09 2007 11:42 pm

Hans zegt: Ik neem ook aan dat een ieder het 1,8 50mm AF objectief thuis heeft liggen. Anders doe je op dit forum toch niet echt mee.
Hans, ik ben heel blij met alle informatie die ik als beginnend fotograaf hier krijg. Een geweldige infobron. Een opmerking als niet echt meedoen als bepaalde objectieven niet standaard tot je uitrusting behoren vind ik dan ook vreemd. Het meedoen bestaat toch uit het delen van onze liefde voor fotograferen, en alles wat daarvoor nodig is en niet het moeten hebben van een bepaalde standaarduitrusting?

Rene

yoyo

Bericht door yoyo » ma jul 09 2007 11:57 pm

rherveille schreef:
Hans, ik ben heel blij met alle informatie die ik als beginnend fotograaf hier krijg. Een geweldige infobron. Een opmerking als niet echt meedoen als bepaalde objectieven niet standaard tot je uitrusting behoren vind ik dan ook vreemd. Het meedoen bestaat toch uit het delen van onze liefde voor fotograferen, en alles wat daarvoor nodig is en niet het moeten hebben van een bepaalde standaarduitrusting?

Rene
Ik doe ook niet mee. Ik heb er één gehad... zestien jaar terug. Ik heb hem echter binnen een week weer teruggebracht. Een beetje saai ding. Maar iemand anders kan er heel blij mee zijn...! Iedereen blij.

GdP

Bericht door GdP » di jul 10 2007 12:06 am

evertfoto schreef:Hans zegt: Ik neem ook aan dat een ieder het 1,8 50mm AF objectief thuis heeft liggen. Anders doe je op dit forum toch niet echt mee.

Bezit (nog) niet zo'n lens. Moet ik nu uit de Nikonclub? :wink:
Ja

Gerrit :lol:

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di jul 10 2007 4:30 am

Phoeh , gelukkig dan dat ik er wel in mag blijven want hij zit in de verzameling (moet nog de handtekening aanpassen)

maar wordt wel saai als alle niet af 50mm bezitters er uitgekinkkerd worden of afgerekend worden op het niet (of niet meer hebben) van de lens

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di jul 10 2007 9:03 am

Volgens mij ging dit draadje over de:
80 - 200 mm f3,5 - 4 zoomobjectief voor Nikon.
Sigma High-SpeedZoom Multi-Coated.
Objectief nr. 61389
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”