Whale watching
Whale watching
Hallo allemaal,
Volgende week vertrek ik met mijn D3100 op vakantie naar de westkust van Amerika.
Nu ga ik daar ook whale watchen. Ofwel de zee op om walvissen te spotten.
Natuurlijk wuil ik hier mooie foto's van maken. Het weer zal niet geweldig zijn, dus bewolkt.
Nu vraag ik mij alleen af met welke instellingen ik het beste foto's kan maken.
De walvissen (en dolfijnen) zullen niet netjes boven water sil blijven zitten.
Hoe krijg ik het voor elkaar om dus snel een scherpe foto te maken van een walvis die even bovenwater komt.
Verder zie je ook vaak dat er dolfijnen voor/naast de boot meezwemmen en af en toe het water uitspringen.
Heeft iemand nog tips hoe ik deze het mooist op de foto krijg aangezien zowel de boot als de dolfijnen snel bewegen.
Ik ben nog maar een beginner op het gebied van fotografie, dus ik hoop dat iemand het met simpele taal kan uitleggen.
Ik heb dus een D3100 met 2 objectieven (18:55mm & 55-200mm)
Verder heb ik via e-bay een goedkope filter gekocht voor 2 euro ofzo. Dit zal geen geweldige filter zijn, maar raden jullie ana om deze midden op zee toch te gebruiken? of kan de camera wel tegen de zeelucht e.d.?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met vriendelijke groet,
Rob Verbeek
Volgende week vertrek ik met mijn D3100 op vakantie naar de westkust van Amerika.
Nu ga ik daar ook whale watchen. Ofwel de zee op om walvissen te spotten.
Natuurlijk wuil ik hier mooie foto's van maken. Het weer zal niet geweldig zijn, dus bewolkt.
Nu vraag ik mij alleen af met welke instellingen ik het beste foto's kan maken.
De walvissen (en dolfijnen) zullen niet netjes boven water sil blijven zitten.
Hoe krijg ik het voor elkaar om dus snel een scherpe foto te maken van een walvis die even bovenwater komt.
Verder zie je ook vaak dat er dolfijnen voor/naast de boot meezwemmen en af en toe het water uitspringen.
Heeft iemand nog tips hoe ik deze het mooist op de foto krijg aangezien zowel de boot als de dolfijnen snel bewegen.
Ik ben nog maar een beginner op het gebied van fotografie, dus ik hoop dat iemand het met simpele taal kan uitleggen.
Ik heb dus een D3100 met 2 objectieven (18:55mm & 55-200mm)
Verder heb ik via e-bay een goedkope filter gekocht voor 2 euro ofzo. Dit zal geen geweldige filter zijn, maar raden jullie ana om deze midden op zee toch te gebruiken? of kan de camera wel tegen de zeelucht e.d.?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met vriendelijke groet,
Rob Verbeek
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5410
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Whale watching
Je 55-200 zal hier het geschiktst voor zijn. Diafragma 8 of 5.6, sluitertijd 1/500 of minder (misschien 1/250 maar kan bewegingsonscherpte geven, zeker op een boot). Je ISO daarop aanpassen (Auto-ISO gebruiken?). Op zee is meestal wel genoeg licht.
Voor meezwemmende dolfijnen zou ik op de boeg gaan staan. Of vanaf de zijkant op hun rug kijkend.
De zeelucht zal de camera/lens niet aantasten maar de al dan niet microscopische zeewaterdruppels erin wel; een filter op de lens is wellicht niet gek en afh. van het weer zou ik ook geen lens wisselen of even benedendeks gaan. Als de zon schijnt en het niet stormt ligt het anders.
Als je het maximale uit de continu-instelling wil halen kun je voor deze gelegenheid beter in JPEG schieten dan in RAW, is je buffer minder snel vol.
Voor meezwemmende dolfijnen zou ik op de boeg gaan staan. Of vanaf de zijkant op hun rug kijkend.
De zeelucht zal de camera/lens niet aantasten maar de al dan niet microscopische zeewaterdruppels erin wel; een filter op de lens is wellicht niet gek en afh. van het weer zou ik ook geen lens wisselen of even benedendeks gaan. Als de zon schijnt en het niet stormt ligt het anders.
Als je het maximale uit de continu-instelling wil halen kun je voor deze gelegenheid beter in JPEG schieten dan in RAW, is je buffer minder snel vol.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Re: Whale watching
Bedankt voor je snelle reactie!henkk schreef:Je 55-200 zal hier het geschiktst voor zijn. Diafragma 8 of 5.6, sluitertijd 1/500 of minder (misschien 1/250 maar kan bewegingsonscherpte geven, zeker op een boot). Je ISO daarop aanpassen (Auto-ISO gebruiken?). Op zee is meestal wel genoeg licht.
Voor meezwemmende dolfijnen zou ik op de boeg gaan staan. Of vanaf de zijkant op hun rug kijkend.
De zeelucht zal de camera/lens niet aantasten maar de al dan niet microscopische zeewaterdruppels erin wel; een filter op de lens is wellicht niet gek en afh. van het weer zou ik ook geen lens wisselen of even benedendeks gaan. Als de zon schijnt en het niet stormt ligt het anders.
Als je het maximale uit de continu-instelling wil halen kun je voor deze gelegenheid beter in JPEG schieten dan in RAW, is je buffer minder snel vol.
Hoe gebruik ik Auto-ISO?
Op welke stand(M, A, S of P) kan ik mijn camera het beste zetten?
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5410
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Whale watching
Ik zou hem op M instellen op de gewenste sluitertijd en diafragma en dan Auto-ISO instellen. Dat moet via het menu, weet niet welke optie dat is bij een D3100 maar zoek in het manual.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- DannySan
- Clublid
- Berichten: 3942
- Lid geworden op: za jun 02 2012 3:17 pm
- Locatie: Groningen
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Whale watching
Hoi Rob,
ik haak even in - voor zover mijn beperkte kennis dat toe laat -
Ik zou auto-ISO instellen (doe je in je camera-menu); hierbij even een linkje waarbij het (weliswaar met een ander type Nikon) heel goed wordt uitgelegd. klik!
En welke stand?
Voor de 'ze komen boven water shots' de A-mode (Aperture = diafragma) en voor de 'snelle dolfijn' shots de S-mode (Shutter = sluitertijd).
De auto-iso settings worden daarbij meegenomen.
Let op dat je ook de auto-focus settings aanpast naar de juiste settings passende bij de situatie, ik denk in beide gevallen (omdat én jij én de vissen bewegen):
Dynamic-area AF in combinatie met AF-S (zie ook dit linkje klik.
Hier staan trouwens nog wat meer video's die op sommige vlakken nog wat inzicht geven :mrgreen: > klik
Succes!
Enneh: we zien natuurlijk graag die plaatjes terug!
ik haak even in - voor zover mijn beperkte kennis dat toe laat -

Ik zou auto-ISO instellen (doe je in je camera-menu); hierbij even een linkje waarbij het (weliswaar met een ander type Nikon) heel goed wordt uitgelegd. klik!
En welke stand?
Voor de 'ze komen boven water shots' de A-mode (Aperture = diafragma) en voor de 'snelle dolfijn' shots de S-mode (Shutter = sluitertijd).
De auto-iso settings worden daarbij meegenomen.
Let op dat je ook de auto-focus settings aanpast naar de juiste settings passende bij de situatie, ik denk in beide gevallen (omdat én jij én de vissen bewegen):
Dynamic-area AF in combinatie met AF-S (zie ook dit linkje klik.
Hier staan trouwens nog wat meer video's die op sommige vlakken nog wat inzicht geven :mrgreen: > klik
Succes!
Enneh: we zien natuurlijk graag die plaatjes terug!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- renata
- Clublid
- Berichten: 231
- Lid geworden op: vr jun 24 2011 5:47 pm
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Whale watching
Hoi Rob,
Ik wens je alvast veel vakantieplezier! Ik sluit me bij de vorige reacties aan, de kans dat je ze dichtbij kunt pakken is een kwestie van geluk. De boten blijven op gepaste afstand, tenzij een walvis ineens zelf voor je boot langs zwemt. Zie voorbeeld. Ik was toen net mijn camera aan het uitpakken en instellen. De boot gaat enorm heen en weer bij sterke stroming en je word geregeld onder gespetterd. Het licht was zo fel dat ik mijn beelden niet kon controleren op het schermpje. Ik heb alles manueel ingesteld, maar je zult een groter diafragma getal nodig hebben om de hele walvis scherp te krijgen. De mijne zaten tussen 6,3 en 9 en zelfs met hoge sluitertijden, 1/2000 en 1/2500 zijn ze niet haarscherp. Ik vond het een enorme uitdaging en de tip auto iso en je focustracking goed instellen zijn goede tips. Ik had continue autofocus gekozen. Als ze trouwens met de staart omhoog gaan, blijven ze daarna weer 8 minuten onder en dan is het maar weer afwachten waar ze naar boven komen.. Veel schieten dus in de hoop dat de topper er bij zit, bv zo'n mooie springende!
Succes, Renata




Ik wens je alvast veel vakantieplezier! Ik sluit me bij de vorige reacties aan, de kans dat je ze dichtbij kunt pakken is een kwestie van geluk. De boten blijven op gepaste afstand, tenzij een walvis ineens zelf voor je boot langs zwemt. Zie voorbeeld. Ik was toen net mijn camera aan het uitpakken en instellen. De boot gaat enorm heen en weer bij sterke stroming en je word geregeld onder gespetterd. Het licht was zo fel dat ik mijn beelden niet kon controleren op het schermpje. Ik heb alles manueel ingesteld, maar je zult een groter diafragma getal nodig hebben om de hele walvis scherp te krijgen. De mijne zaten tussen 6,3 en 9 en zelfs met hoge sluitertijden, 1/2000 en 1/2500 zijn ze niet haarscherp. Ik vond het een enorme uitdaging en de tip auto iso en je focustracking goed instellen zijn goede tips. Ik had continue autofocus gekozen. Als ze trouwens met de staart omhoog gaan, blijven ze daarna weer 8 minuten onder en dan is het maar weer afwachten waar ze naar boven komen.. Veel schieten dus in de hoop dat de topper er bij zit, bv zo'n mooie springende!
Succes, Renata




-
- Forumlid
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: di dec 07 2010 2:44 pm
- Locatie: Uttendorf (AT)
- Ervaringsniveau: *
Re: Whale watching
Auto iso, S- stand, Focus tracking... allemaal moderne fratsen, die onder moeilijke omstandigheden het vaak laten afweten.
Gewoon op de ouderwetse manier een grijskaart meenemen, je camera in de M stand en belichting op de grijskaart afstellen. (of nog beter een lichtmeter gebruiken)
Het mooie van de buitenlucht in het open veld/water is dat de belichting op 500 meter afstand exact het zelfde is als 1 meter voor je neus.
Hierna hoef je niet meer over de belichting na te denken. (tenzij het bewolkt is en er om de minuut weer een wolk langs komt.)
Daarna focus gewoon op 1 punt in de AF-S stand, liefst met AF-ON en focussen op het punt dat je wil.
Vergeet AF-C (met focus tracking.) Doordat je op het water veel golven en schitteringen hebt, zal de focus van je camera volledig van slag raken en vaak net verkeerd focussen, zeker als het onderwerp klein is of diep in het water ligt, of weinig contrast heeft.
Gewoon op de ouderwetse manier een grijskaart meenemen, je camera in de M stand en belichting op de grijskaart afstellen. (of nog beter een lichtmeter gebruiken)
Het mooie van de buitenlucht in het open veld/water is dat de belichting op 500 meter afstand exact het zelfde is als 1 meter voor je neus.
Hierna hoef je niet meer over de belichting na te denken. (tenzij het bewolkt is en er om de minuut weer een wolk langs komt.)
Daarna focus gewoon op 1 punt in de AF-S stand, liefst met AF-ON en focussen op het punt dat je wil.
Vergeet AF-C (met focus tracking.) Doordat je op het water veel golven en schitteringen hebt, zal de focus van je camera volledig van slag raken en vaak net verkeerd focussen, zeker als het onderwerp klein is of diep in het water ligt, of weinig contrast heeft.
Re: Whale watching
Prachtige foto's. de achtergrond helpt natuurlijk ook enorm.renata schreef:Hoi Rob,
Ik wens je alvast veel vakantieplezier! Ik sluit me bij de vorige reacties aan, de kans dat je ze dichtbij kunt pakken is een kwestie van geluk. De boten blijven op gepaste afstand, tenzij een walvis ineens zelf voor je boot langs zwemt. Zie voorbeeld. Ik was toen net mijn camera aan het uitpakken en instellen. De boot gaat enorm heen en weer bij sterke stroming en je word geregeld onder gespetterd. Het licht was zo fel dat ik mijn beelden niet kon controleren op het schermpje. Ik heb alles manueel ingesteld, maar je zult een groter diafragma getal nodig hebben om de hele walvis scherp te krijgen. De mijne zaten tussen 6,3 en 9 en zelfs met hoge sluitertijden, 1/2000 en 1/2500 zijn ze niet haarscherp. Ik vond het een enorme uitdaging en de tip auto iso en je focustracking goed instellen zijn goede tips. Ik had continue autofocus gekozen. Als ze trouwens met de staart omhoog gaan, blijven ze daarna weer 8 minuten onder en dan is het maar weer afwachten waar ze naar boven komen.. Veel schieten dus in de hoop dat de topper er bij zit, bv zo'n mooie springende!
Succes, Renata
Ik heb nog een vraag. is het verstandig om met of zonder flitser foto's te maken?
- henkk
- Clublid
- Berichten: 5410
- Lid geworden op: di mei 26 2009 8:06 pm
- Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Whale watching
Géén flitser gebruiken. Het is volstrekt zinloos gezien de afstand en het licht en je sluitertijd wordt beperkt.robkuh84 schreef:
Ik heb nog een vraag. is het verstandig om met of zonder flitser foto's te maken?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- a vgastel
- Forumlid
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: do mar 04 2010 7:00 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Whale watching
Geen flits heeft geen nut.
Veel plezier lees de tips en maak hier gebruik van.
Veel plezier lees de tips en maak hier gebruik van.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8