Resolutieinstelling op de D800
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Resolutieinstelling op de D800
Vrienden,
Sinds ik de D800 heb, merk ik dat mijn o zo geliefde 24-120 F4 minder goed presteert als op mijn vorige D700. Nu is de term minder goed presteren niet helemaal juist, maar door de veel hogere resolutie vallen de "foutjes" meer op. Nu heb ik de D800 natuurlijk op formaat "groot" staan (Iets van 7800 bij nog wat). Als ik nu de resolutie verlaag naar "normaal" (iets van 4800 bij nog wat) dan benader ik dezelfde resolutie als de D700 in de stand "groot" (Volgen we het nog ????).
Is mijn beredenering dat ik dan op mijn D800 dus feitelijk een D700 immiteer en dus de 24-120 de foutjes niet laat zien, juist ???
Kan iemand mij dit in jip-en-janneke taal eens uitleggen ????
Ik ben namelijk geenszins van plan mijn 24-120 weg te doen (hoewel de nieuwe Tamron 24-70 2.8 VC een uitdagende vervanger zou kunnen zijn), en als mijn redenering juist is, dan zet ik mijn D800 gewoon op de stand "normaal". Ik weet dat het bizar klinkt, maar de voornaamste reden dat ik de D800 heb gekocht, is zijn lagere gewicht. Die 3 keer zoveel megapixels doen mij niet zoveel. Als mijn redenatie onjuist is, dan sta ik wederom voor een lastig dilemma.
Sinds ik de D800 heb, merk ik dat mijn o zo geliefde 24-120 F4 minder goed presteert als op mijn vorige D700. Nu is de term minder goed presteren niet helemaal juist, maar door de veel hogere resolutie vallen de "foutjes" meer op. Nu heb ik de D800 natuurlijk op formaat "groot" staan (Iets van 7800 bij nog wat). Als ik nu de resolutie verlaag naar "normaal" (iets van 4800 bij nog wat) dan benader ik dezelfde resolutie als de D700 in de stand "groot" (Volgen we het nog ????).
Is mijn beredenering dat ik dan op mijn D800 dus feitelijk een D700 immiteer en dus de 24-120 de foutjes niet laat zien, juist ???
Ik ben namelijk geenszins van plan mijn 24-120 weg te doen (hoewel de nieuwe Tamron 24-70 2.8 VC een uitdagende vervanger zou kunnen zijn), en als mijn redenering juist is, dan zet ik mijn D800 gewoon op de stand "normaal". Ik weet dat het bizar klinkt, maar de voornaamste reden dat ik de D800 heb gekocht, is zijn lagere gewicht. Die 3 keer zoveel megapixels doen mij niet zoveel. Als mijn redenatie onjuist is, dan sta ik wederom voor een lastig dilemma.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Resolutieinstelling op de D800
Beste Andre,
Is het niet zo dat Nikon voor het uitleveren ven de D800 als een PDF gepubliceerd heft met aanbevelingen omtrent objectieven en de resulutie van de D800 ??
Als ik me de teneur herinner was het iets als: alleen met 1e klas glas komen de D800's tot hun recht.
Groeten, GIjs
Is het niet zo dat Nikon voor het uitleveren ven de D800 als een PDF gepubliceerd heft met aanbevelingen omtrent objectieven en de resulutie van de D800 ??
Als ik me de teneur herinner was het iets als: alleen met 1e klas glas komen de D800's tot hun recht.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Van zo'n lijst is mij niets bekend, uiteraard snap ik ook wel dat bij dergelijke resolutie's de kwaliteit van het glas erg bepalend is voor het resultaat. Maar omdat de 24-120 4.0 toch bijzonder goede resultaten oplevert, en zeer geliefd is, en volgens mij onder de categorie "pro" valt, mag ik toch verwachten dat er met deze lens op de D800 ook prima resultaten te behalen zijn, en dat ook zo, maar hij presteert wel minder goed als op de D700, vandaar mijn vraag.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Die lijst was niet van Nikon, maar van een of ander camera verhuur bedrijf.
Maar als je de resolutie van de D800 te hoog is, en je iets zoekt met lager gewicht, verkoop de D800 en koop straks een D600.
Maar als je de resolutie van de D800 te hoog is, en je iets zoekt met lager gewicht, verkoop de D800 en koop straks een D600.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik zou in jouw geval voor critischer werk ook gewoon uitwijken naar primes. De nieuwe 28mm F1.8, een 50mm en een 85mm F1.8 en je kan het meeste werk perfect doen zonder te slepen. Wel wat meer wisselen natuurlijk, maar met zulke compacte objectiefjes lijkt me dat nauwelijks een probleem...
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
LS,
Kijkt bij nikon.nl eens onder Handleidingen/D800/Technische Gids:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... wiYyI6Mjh9" onclick="window.open(this.href);return false;
Overijgens: de 24-120 4.0 staat wel in het lijstje "aanbevolen".
Groeten, Gijs
Kijkt bij nikon.nl eens onder Handleidingen/D800/Technische Gids:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... wiYyI6Mjh9" onclick="window.open(this.href);return false;
Overijgens: de 24-120 4.0 staat wel in het lijstje "aanbevolen".
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Als je de "resolutie" , eigenlijk je beeldafmetingen in pixels in dit geval, verandert maak je niets anders dan een in-camera uitsnede. Je sensor blijft hetzelfde, ook je pixelgrootte. Wat je wel zou kunnen proberen is om je foto's op 50% te bekijken ipv 100%André schreef:
George
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Dank je George, dat is tenminste een antwoord op mijn vraag, wat natuurlijk niet wil zeggen, dat ik de input van de andere reactie's niet waardeer, integendeel. Die D600 oplossing is er een die inderdaad bij mij leeft. Die camera zou iets van 640 gram gaan wegen, dat hij wat minder stevig gebouwd is, vind ik niet zo heel erg. En de prime oplossing van Patrick, pas ik al vaak toe. Meestal mijn 50 of 85. Maar ik ben zo verliefd (of was) op mijn 24-120, en vind het echt jammer dat die een beetje door het ijs zakt op de D800.
De D600 oplossing spreekt mij het meest aan. De D800 is niet aan te slepen en gaan nog als zoete broodjes voor de advies prijs van 2.899,-- over de toonbank, dus de D800 kwijt raken zal geen probleem zijn. De hamvraag is alleen, nu wegdoen en een goede prijs vangen en wachten op de D600 (en dus zonder camera). Of wachten met verkoop tot de D600 er is en er meer officieel over bekend is. Met het risico dat dan de D800 minder op zal brengen.
Tja ik heb weer zo'n "wat zal ik doen dag."
De D600 oplossing spreekt mij het meest aan. De D800 is niet aan te slepen en gaan nog als zoete broodjes voor de advies prijs van 2.899,-- over de toonbank, dus de D800 kwijt raken zal geen probleem zijn. De hamvraag is alleen, nu wegdoen en een goede prijs vangen en wachten op de D600 (en dus zonder camera). Of wachten met verkoop tot de D600 er is en er meer officieel over bekend is. Met het risico dat dan de D800 minder op zal brengen.
Tja ik heb weer zo'n "wat zal ik doen dag."
a.) die eerdere 24-120mm was sowieso al geen hoogvlieger, de latere is wat beter
b.) als je de resolutie van een D700 moet imiteren om die fouten niet te hoeven zien had je er beter een D700 bij kunnen kopen
c.) er zijn wel meer (zoom-) objectieven die door de mand vallen op een D800
d.) eigenlijk lees ik in je vraagstelling niets wat je kennelijk al niet weet...
Punt a.) aangepast...
b.) als je de resolutie van een D700 moet imiteren om die fouten niet te hoeven zien had je er beter een D700 bij kunnen kopen
d.) eigenlijk lees ik in je vraagstelling niets wat je kennelijk al niet weet...
Punt a.) aangepast...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op za jun 30 2012 6:52 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Dan zou ik nog maar eens goed lezen, want George geeft antwoord op de vraag waar ik het antwoord niet van wist. (Achteraf gezien, moet ik wel bekennen dat het natuurlijk logisch is en ik dat zelf ook had kunnen bedenken.)emdeklerk schreef:a.) die eerdere 24-120mm was sowieso al geen hoogvlieger
Ik zou me er vooral niet druk over maken. Eindelijk een sensor met genoeg resolutie om alles uit je lenzen te halen wat er in zit.
En ja, dan zie je de grenzen van wat je lenzen kunnen als je helemaal tot het gaatje inzoomt. Dat is geen probleem, het is een feature. En natuurlijk kun je dan overwegen om betere lenzen te gaan kopen. Kortere sluitertijden te gebruiken, lagere ISO's, statieven, etc. Kan allemaal. Maar als je die resolutie niet nodig hebt, dan hoeft het natuurlijk niet. Aan de kwaliteit van je huidige lenzen en de beelden die je ermee maakt is immers helemaal niets veranderd. Hooguit haal je er door de hogere resolutie nog net een ietsje meer uit dan je voorheen eruit kon halen als je verder niets bijzonders voor doet. Lekker toch?
En ja, dan zie je de grenzen van wat je lenzen kunnen als je helemaal tot het gaatje inzoomt. Dat is geen probleem, het is een feature. En natuurlijk kun je dan overwegen om betere lenzen te gaan kopen. Kortere sluitertijden te gebruiken, lagere ISO's, statieven, etc. Kan allemaal. Maar als je die resolutie niet nodig hebt, dan hoeft het natuurlijk niet. Aan de kwaliteit van je huidige lenzen en de beelden die je ermee maakt is immers helemaal niets veranderd. Hooguit haal je er door de hogere resolutie nog net een ietsje meer uit dan je voorheen eruit kon halen als je verder niets bijzonders voor doet. Lekker toch?

Inderdaad, Zelfontspanner.
Een uitsnede is iets anders, dat is wat een DX-camera doet...
Een uitsnede is iets anders, dat is wat een DX-camera doet...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Kan je wat foto's laten zien André waar je dit ziet?
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zal morgen even wat uitzoeken Patrick. Vanavond ga ik mijn studio eens goed opruimen en weer in ere herstellen. (Is na onze opknapbeurt van de woonkamer, afgelopen jaar een beetje een zooitje geworden)