objectief wisselen als camera aan staat
objectief wisselen als camera aan staat
Ik weet het. Elk electronisch apparaat kan beter uitgeschakeld worden bij in en uitpluggen. Zeggen ze. Behalve bij z.g. "hot swappeble"units (usb bijvoorbeeld).
Maar zou een Dnn kunnen protesteren als er een AFS lens wordt verwisseld en de camera aan staat ? Het is per slot electronisch verbonden met elkaar.
Maar zou een Dnn kunnen protesteren als er een AFS lens wordt verwisseld en de camera aan staat ? Het is per slot electronisch verbonden met elkaar.
ik zou zeggen als je je camera naar het walhalla wil helpen ga je gang
, het zal heus niet zo maar in de handleiding staan hoor
. en hot swappeble moet hotswappable zijn (engels blijft lastig) . Effe zonder dollen , bij mijn nikon d70 zet ik altijd uit ls ik de lens verwissel, zelfs een geheugen kaart verwissel ik onder stroom aan.
maar ja ben er dsn ook zuinig op

maar ja ben er dsn ook zuinig op

Blijft de vraag: "Kan het kwaad? ".
Als de electronica in de camera voorziet in een of andere bescherming, hoef ik me daar niet ongerust over te maken. Ondanks dat het boekje anders zegt, wil het er tijdens fotosessies nog wel eens bij inschieten. Zeker omdat de camera zelf ook al snel in de uitstand gaat.
Als de electronica in de camera voorziet in een of andere bescherming, hoef ik me daar niet ongerust over te maken. Ondanks dat het boekje anders zegt, wil het er tijdens fotosessies nog wel eens bij inschieten. Zeker omdat de camera zelf ook al snel in de uitstand gaat.
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
NEE
Wissel mijn altijd mijn lenzen met power-on, ga er echt niet op letten of ik de body uit heb staan. Idem voor wisselen van Cf-kaartjes.
Moet je ook weer letten om je body aan te zetten...zul je net zien op moment supreme...&*^^ nog op power-off.
Nog nooit problemen gehad dat ie de lens niet kende o.i.d.
Wissel mijn altijd mijn lenzen met power-on, ga er echt niet op letten of ik de body uit heb staan. Idem voor wisselen van Cf-kaartjes.
Moet je ook weer letten om je body aan te zetten...zul je net zien op moment supreme...&*^^ nog op power-off.
Nog nooit problemen gehad dat ie de lens niet kende o.i.d.
Hoe dom kun je zijn om de camera niet uit te zetten.
En wat usb betreft het gaat honderd keer goed en misschien wel duizend maar er komt een moment dan is het kaartje kapot. Er is niet voor niets de mogelijkheid om het kaartje veilig te verwijderen. Maar nogmaals hoe dom kun je zijn en ik was dus een keer zo DOM.
En daar heb ik ervaring mee zonde was een 2 gigabyte kaartje.
Harry
En wat usb betreft het gaat honderd keer goed en misschien wel duizend maar er komt een moment dan is het kaartje kapot. Er is niet voor niets de mogelijkheid om het kaartje veilig te verwijderen. Maar nogmaals hoe dom kun je zijn en ik was dus een keer zo DOM.
En daar heb ik ervaring mee zonde was een 2 gigabyte kaartje.
Harry
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik vergeet regelmatig de camera uit te zetten als ik snel moet wisselen, en er gaat niks stuk.
Als ik er aan denk zet ik hem natuurlijk wel uit, het zal nooit goed zijn maar ik heb nog nooit een error gehad.
Als ik er aan denk zet ik hem natuurlijk wel uit, het zal nooit goed zijn maar ik heb nog nooit een error gehad.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
In de handleiding staat uitzetten. Maar doorgaans gaat het wel goed als je dat vergeet.
Bij VR-lenzen is uitzettten wel heel belangrijk, want andersz zou je de lens af kunnen zetten met draaiend VR mechanisme. (Rammelt als dat niet gelocked is, hoeft niet fout te gaan.)
Mijn S2 pro (ja, ik weet het, geen Nikon, alleen maar een Nikon body.) had wel eens problemen na een lens wissel onder stroom, daarom heb ik me aangewend om dat (bijna) altijd met 'power off' te doen.
Bij VR-lenzen is uitzettten wel heel belangrijk, want andersz zou je de lens af kunnen zetten met draaiend VR mechanisme. (Rammelt als dat niet gelocked is, hoeft niet fout te gaan.)
Mijn S2 pro (ja, ik weet het, geen Nikon, alleen maar een Nikon body.) had wel eens problemen na een lens wissel onder stroom, daarom heb ik me aangewend om dat (bijna) altijd met 'power off' te doen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
AF-S VR Zoom-Nikkor 70–200mm f/2.8 IF-ED
Instruction Manual
● Do not turn the camera power OFF while the vibration reduction mode is in operation.
Otherwise, the lens may emit a chattering noise if the camera is shaken. This is not a
malfunction. Turn the camera power ON again to correct this.
● If the lens is removed from the camera while the vibration reduction mode is in
operation, the same thing may happen as stated above. Mount the lens and press the
shutter release button halfway to eliminate the chattering noise.
Instruction Manual
● Do not turn the camera power OFF while the vibration reduction mode is in operation.
Otherwise, the lens may emit a chattering noise if the camera is shaken. This is not a
malfunction. Turn the camera power ON again to correct this.
● If the lens is removed from the camera while the vibration reduction mode is in
operation, the same thing may happen as stated above. Mount the lens and press the
shutter release button halfway to eliminate the chattering noise.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik begrijp in dit verhaal dus de vergelijking met USB niet. Als je een USB-plugje uittrekt of in het apparaat steekt, maakt ieder pinnetje of geleidebaantje alleen contact met het "eigen" corresponderende contactje in de aansluiting. Er schuiven geen vreemde contacten over elkaar heen.
Monteer je een objectief, dan gaan diverse objectiefcontacten langs andere cameracontacten, althans contacten met verschillende functies. Vandaar het advies alles uit te zetten.
Net zo goed als dat ik mijn SB-27 flits EN de F-90 camera uit moet zetten bij monteren of demonteren. Anders geeft hij een aantal loze flitsen na het opzetten.
Ik vind het ook geen enkele extra moeite daar even aan te denken.
Groet, E.M. de Klerk
Monteer je een objectief, dan gaan diverse objectiefcontacten langs andere cameracontacten, althans contacten met verschillende functies. Vandaar het advies alles uit te zetten.
Net zo goed als dat ik mijn SB-27 flits EN de F-90 camera uit moet zetten bij monteren of demonteren. Anders geeft hij een aantal loze flitsen na het opzetten.
Ik vind het ook geen enkele extra moeite daar even aan te denken.
Groet, E.M. de Klerk
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Een D-SLR camera + objectieven zijn tegenwoordig toch een doodgewoon laagdrempelig consumentenproduct geworden.
Dus zal het ook voor 'domme-onhandige' consumenten te gebruiken moeten zijn. De kans dat die de cam uitzetten om een lens te wisselen is klein...(Waarom moet da?)
En als het ding dus na 5 keer wisselen al stuk is gaan ze er mee terug naar de winkel...
Denk dat Nikon daar niet op zit te wachten dus zal er wel een veiligheid ingebouwt zijn!
(ach iedereen moet het zelf weten of ie zijn cam uitzet voor het wisselen, zal mij een zorg zijn, net als het evt nut van een UV-filter. Ik doe het niet maar heb wel UV-filters erop)
Dus zal het ook voor 'domme-onhandige' consumenten te gebruiken moeten zijn. De kans dat die de cam uitzetten om een lens te wisselen is klein...(Waarom moet da?)
En als het ding dus na 5 keer wisselen al stuk is gaan ze er mee terug naar de winkel...
Denk dat Nikon daar niet op zit te wachten dus zal er wel een veiligheid ingebouwt zijn!
(ach iedereen moet het zelf weten of ie zijn cam uitzet voor het wisselen, zal mij een zorg zijn, net als het evt nut van een UV-filter. Ik doe het niet maar heb wel UV-filters erop)