Fotograferen met multifocale bril
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hallo, heeft iemand ervaring met fotograferen met een multifocale bril. Ik heb zelf het moeite om het beeld in de camera scherp te zien, moet vaak zoekn wat de beste stand is van het oog voor de zoeker. Ik heb geen zin om brilletje op brilletje af te moeten doen. Is een bifocale bril een oplossing? Ik heb gekeken naar de DK_21M maar is dat een oplossing voor dit probleem.
Groeten,
Jan
Groeten,
Jan
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Re: Fotograferen met multifocale bril
Ga dit draadje met interesse volgen aangezien ik sinds kort ook de drager van een multifocale bril ben.
Website: http://www.hierstaanfotos.nl
-
OnlinePaul61
- Regiocoördinator
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik heb speciaal voor het fotograferen een multifocale bril aangeschaft.
Met een ver weg bril kan ik mijn displays niet zien en met een leesbril kan ik het beeld door de zoeker niet scherp zien.
Dus is voor mij de multifocale bril een uitkomst.
Ik heb de goedkoopste variant en die werkt prima.
Met een ver weg bril kan ik mijn displays niet zien en met een leesbril kan ik het beeld door de zoeker niet scherp zien.
Dus is voor mij de multifocale bril een uitkomst.
Ik heb de goedkoopste variant en die werkt prima.
Groeten, Paul
-
- Forumlid
- Contacteer:
@Paul, heb jij niet dat je moeten zoeken om een scherp beeld te krijgen in de zoeker? En je gebruikt geen oogschelp of vergroting?
- yo-1
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Heb ook een multifocale bril, maar zet die bij het fotograferen af. Camera heeft immers een oculair-/zoeker-bijstelling die de rol van de bril overneemt. Alleen beoordelen van beelden op de display is lastig, daar zou ik de bril weer voor op moeten hebben.
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II
-
- Forumlid
- Contacteer:
Het brilletje op brilletje af wil ik juist voorkomen. Had zelfs gedacht aan bifocale glazen ( met streepje in het glas) je moet wat voor je hobby overhebben.
-
- Forumlid
Bekend probleem.
Ik heb het opgelost met een Hoodman
Ik heb het opgelost met een Hoodman
- fransST
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Ik heb al enkele jaren een varifocus bril ( ZONDER streepje maar naadloze overgang in scherpte) en ik heb geen problemen hiermee bij het fotograferen. Ik kan er normaal mee door de zoeker kijken en ook de gegevens onder in de zoeker zien. Ik heb ook een tijd een leesbril gehad voor dichtbij maar dat steeds op en af zetten vond ik erg vervelend. Nu heel tevreden met deze bril.
Inderdaad kun je zoals Yo-1 zegt de dioptrie instelling ( schuifje naast de zoeker) naar wens instellen, maar zoals ik al zei, ik vind het steeds op en afzetten van de bril vervelend, daarom heb ik ook juist een varifocus bril aangeschaft.
Frans.
Inderdaad kun je zoals Yo-1 zegt de dioptrie instelling ( schuifje naast de zoeker) naar wens instellen, maar zoals ik al zei, ik vind het steeds op en afzetten van de bril vervelend, daarom heb ik ook juist een varifocus bril aangeschaft.
Frans.
D5600+ Nikkor AF-S 18-200 1:3.5 - 5.6 G VRII ED + Nikkor AF-S micro 85 1:3.5 G ED + SB 600
Ik draag een varifocale bril, en kijk met linkeroog. Door de wat scheve stand van mijn hoofd achter de zoeker kijk ik door het bovenste deel van het glas. Met de dioptrie-instelling van de zoeker stel ik scherp op het zoekerbeeld. Geen probleem. Het display bekijk ik het makkelijkst met de bril omhoog.
Met de bifocale leesbril moet ik de dioptrie-instelling opnieuw doen.
De DK-21M vergroot het beeld een beetje (1,17 keer). Ik heb deze gemonteerd op m'n D80 en D300. Ik verlies een klein beetje zoekerbeeld, en voor de infobalk moet ik m'n hoofd verplaatsen. Dat is helaas de prijs, maar je went eraan.
Mi. is de DK-21M geen oplossing voor scherpteprobleem.
Groet Hans.
Met de bifocale leesbril moet ik de dioptrie-instelling opnieuw doen.
De DK-21M vergroot het beeld een beetje (1,17 keer). Ik heb deze gemonteerd op m'n D80 en D300. Ik verlies een klein beetje zoekerbeeld, en voor de infobalk moet ik m'n hoofd verplaatsen. Dat is helaas de prijs, maar je went eraan.
Mi. is de DK-21M geen oplossing voor scherpteprobleem.
Groet Hans.
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Herkenbare vraag!
ik heb een varifocus bril, een DK_21M en een D7000......
Maar de DK_21M mag van mij iemand overnemen, want dat vind ik geen oplossing omdat je dan het zoekerbeeld niet geheel overziet.
Blijkbaar zet ik m'n oog altijd op dezelfde manier voor het oculair, want met de dioptrie-correctie krijg ik een prima scherp zoekerbeeld (ik stel dan scherp op de zoekerinformatie), en ik hoef het maar zelden aan te passen. En het leesgedeelte heb ik nodig voor het display.
ik heb een varifocus bril, een DK_21M en een D7000......
Maar de DK_21M mag van mij iemand overnemen, want dat vind ik geen oplossing omdat je dan het zoekerbeeld niet geheel overziet.
Blijkbaar zet ik m'n oog altijd op dezelfde manier voor het oculair, want met de dioptrie-correctie krijg ik een prima scherp zoekerbeeld (ik stel dan scherp op de zoekerinformatie), en ik hoef het maar zelden aan te passen. En het leesgedeelte heb ik nodig voor het display.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb een multifocale bril en gebruik de dioptrie verstelling van de camera. Heb een scherp zoekerbeeld
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Ik heb ook een varifocal/multifocal bril.
Met een volkleinbeeldcamera met HP-zoeker heb ik nooit enig probleem ondervonden.
Ook met een DX-camera is het geen probleem.
Hoewel ik dat kabouter-matglaasje nog steeds verwens, iedere keer dat ik door een DX-zoekertje kijk.
De vergelijking met een gynaecologisch instrument dringt zich iedere keer weer op...
Maar wees niet bang voor problemen met je bril.
Met een volkleinbeeldcamera met HP-zoeker heb ik nooit enig probleem ondervonden.
Ook met een DX-camera is het geen probleem.
Hoewel ik dat kabouter-matglaasje nog steeds verwens, iedere keer dat ik door een DX-zoekertje kijk.
De vergelijking met een gynaecologisch instrument dringt zich iedere keer weer op...
Maar wees niet bang voor problemen met je bril.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga er maar eens een middagje voor zitten om de juiste plaatsing van de camera te oefenen.
- JacTrum
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Ik heb geen probleem met mijn variofiocusbril en mijn D700. Misschien een kwestie van consequent de camera op dezelfde manier voor je ogen houden?
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Ik heb bij mijn nieuwe bril het leesgedeelte wat lager laten zetten.
Dit werkt voor mij veel beter als met mijn oude bril.
Dit werkt voor mij veel beter als met mijn oude bril.