1) AF-S DX Nikkor 18-200 mm f 3.5-5.6 G ED VRII (goud VR teken) en de
2) Zoom Nikkor 18-200 mm f 3.5-5.6 G IF-ED AF-S VR DX Nikkor (rood VR teken)
met vriendelijke dank

Dries de Wit
Hee hoi Dries!driesdewit schreef:Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is in kwaliteit is tussen;
1) AF-S DX Nikkor 18-200 mm f 3.5-5.6 G ED VRII (goud VR teken) en de
2) Zoom Nikkor 18-200 mm f 3.5-5.6 G IF-ED AF-S VR DX Nikkor (rood VR teken)
met vriendelijke dank
![]()
Dries de Wit
Hoi André,André schreef:Volgens mij bestaat er helemaal geen 18-200 IF objectief en is het enige verschil in de nieuwe(re) versie en verbeterde VR.
Correctie.DannySan schreef: Het verschil tussen de beide lenzen is dat lens '1' een VRII (goud) versie is, en lens '2' een VRI (rood) met IF (Internal Focus).
Lens '2' focust dus intern en wordt niet langer of korter bij in- of uitzoomen.
Zie ook deze link voor de uitleg van alle leuke lenstermen van de Nikkor's :mrgreen: .
Bedankt Roelof voor je aanpassing!!Roelof schreef:Correctie.DannySan schreef: Het verschil tussen de beide lenzen is dat lens '1' een VRII (goud) versie is, en lens '2' een VRI (rood) met IF (Internal Focus).
Lens '2' focust dus intern en wordt niet langer of korter bij in- of uitzoomen.
Zie ook deze link voor de uitleg van alle leuke lenstermen van de Nikkor's :mrgreen: .
Lens 1 heeft een schakelaartje om uitzakken (in rust) te voorkomen, dat uitzakken werd door een aantal gebruikers als probleem ervaren bij het oudere model.
Zowel lens 1 als lens 2 hebben VR II
Ze hebben ook allebei IF, dat betekent dat ze niet langer worden bij het scherpstellen. Bij het zoomen verandert de lengte wel.
Het verschil in de rode en de gouden letters betekent dat de gouden versie nieuwer is. Nikon gebruikte vroeger rode letters, maar is een paar jaar geleden overgestapt op goudekleurige letters bij de nieuwere ontwerpen.
Nikon noemt IF nog wel als een feature, maar ik geloof niet dat er nog actuele modellen zonder IF zijn. Met name bij AF-S objectieven is het veel makkelijker om intern wat te schuiven met lenselementen dan de lengte van de lens aan te passen, ik verwacht dat je voor dat laatste een zwaarder motor nodig hebt.