180 / 80-200 / 70-200

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Dave Verkuijl

180 / 80-200 / 70-200

Bericht door Dave Verkuijl » wo jul 11 2012 12:51 am

Wilde het MF draadje niet verder vervuilen en missichen hier een betere plaats voor discussie ?
Ik wil zeker niet in een welles-nietes-discussie terecht komen.

Maar de beeldvoordracht, de transparantie, de onscherpte en het scherpteverloop van de 180mm staan op eenzame hoogte, in mijn visie. Je zult met me eens zijn dat de hier geplaatste opnamen voor zich spreken.

Om het zeker te weten zou je op exact dezelfde plaats en tijdstip exact dezelfde opnamen moeten maken met de 180mm en de 70-200mm of de 80-200mm.

Misschien wel een idee het eens uit te proberen, er zijn vast wel leden die beide objectieven hebben?
Bezit geen van alle dus an daar niet helpen.

Maar eerste wat ik dacht was is dit geen appels met peren vergelijken ? Een vast brandpunt en een zoom zijn toch 2 verschillende dingen. Ben ook wel benieuwd naar meer reactie hierop want zou hier niet het waarom kunnen uitleggen op de vraag van Patrick. Voor b.v. de 24-70 2.8 heb ik wel het volgende over b.v. de Bokeh gelezen:
De cirkels hebben namelijk een rand die word veroorzaakt door de aspehrische lenselemeten. In die zin zou je nooit de kwaliteit kunnen halen die met een vast brandpunt mogelijk is. Dit betekend niet dat dit objectief slecht zou zijn in de onscherpe delen en natuurlijk net zo min dat alle vaste brandpunten een betere hebben.

Met name door dit laatse en de ontwikkelingen ben ik ook wel nieuwsgierig naar een experiment waarin de genoemde objectieven onder gecontroleerde omstandigheden met elkaar de strijd aangaan op fronten als beeldvoordracht, de transparantie, de onscherpte en het scherpteverloop

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: 180 / 80-200 / 70-200

Bericht door Patrick » wo jul 11 2012 1:05 am

Even gezocht. Het gaat om deze discussie...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”