Voor mijn vakantie van volgend jaar ben ik opzoek naar een nieuwe lens. De plannen zijn er om volgend jaar de Trans Siberië Express van Moskou naar Peking te doen. Een erg mooie reis, alleen je hebt niet de luxe om super veel mee te nemen. Dus ook in de cameraspullen moet een keuze worden gemaakt.
Momenteel heb ik een Nikon 18-70mm en de Nikon 70-300mm VR. Deze in combinatie met de Nikon D90 ben ik hier na al die jaren nog erg tevreden over. Voor mijn reis volgend jaar heb ik echter geen zin om beide lenzen mee te nemen (los van het feit dat er van objectief gewisseld zou moeten worden), het is toch een heel gewicht wat je mee neemt. Het komt er dus op neer dat ik opzoek ben naar een all-around lens, van groothoek (oké, 18mm is eigenlijk geen groothoek) tot aan tele. Hierbij heb ik al even rond gezocht, alleen heb hier totaal geen ervaring in waar ik nu op moet letten.
Deze heb ik tot nu toe gevonden en waar ik wel interesse in heb:
- Sigma 18-200mm F3.5-6.3 II DC OS HSM Nikon AF (KE: €369)
- Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM Nikon (KE: €399)
- Tamron 18-250mm F/3.5-6.3 Di II Nikon AF-Motor (KE: €469)
- Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD NIKON (Cameranu: €455)
Ik heb ook gekeken naar de Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6G DX VR II (new) ED (€739) en de Nikon AF-S 18-300mm F/3.5-5.6 G ED VR (€898). De 18-300mm heb ik mij nog niet heel erg in verdiept maar de 18-200mm van Nikon ken ik wel. Wat mij daarbij alleen erg tegenhoudt is de prijs. Vindt €739 toch wel erg veel geldt hiervoor.
Graag jullie mening wat nou een goede keuze zou zijn. Mochten er mensen originele foto's hebben die gemaakt zijn met een van de lenzen, dan zijn deze uiteraard welkom. Als het even kan dus geen bewerkte foto's, verkleinde foto's, etc. Onbewerkt zodat ik ze zelf kan beoordelen.
Groeten,
Ruud