all-around lens: welke?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
flyboeing
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

all-around lens: welke?

Bericht door flyboeing » do jul 12 2012 8:27 am

Hallo allemaal,

Voor mijn vakantie van volgend jaar ben ik opzoek naar een nieuwe lens. De plannen zijn er om volgend jaar de Trans Siberië Express van Moskou naar Peking te doen. Een erg mooie reis, alleen je hebt niet de luxe om super veel mee te nemen. Dus ook in de cameraspullen moet een keuze worden gemaakt.

Momenteel heb ik een Nikon 18-70mm en de Nikon 70-300mm VR. Deze in combinatie met de Nikon D90 ben ik hier na al die jaren nog erg tevreden over. Voor mijn reis volgend jaar heb ik echter geen zin om beide lenzen mee te nemen (los van het feit dat er van objectief gewisseld zou moeten worden), het is toch een heel gewicht wat je mee neemt. Het komt er dus op neer dat ik opzoek ben naar een all-around lens, van groothoek (oké, 18mm is eigenlijk geen groothoek) tot aan tele. Hierbij heb ik al even rond gezocht, alleen heb hier totaal geen ervaring in waar ik nu op moet letten.

Deze heb ik tot nu toe gevonden en waar ik wel interesse in heb:
- Sigma 18-200mm F3.5-6.3 II DC OS HSM Nikon AF (KE: €369)
- Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM Nikon (KE: €399)
- Tamron 18-250mm F/3.5-6.3 Di II Nikon AF-Motor (KE: €469)
- Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD NIKON (Cameranu: €455)

Ik heb ook gekeken naar de Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6G DX VR II (new) ED (€739) en de Nikon AF-S 18-300mm F/3.5-5.6 G ED VR (€898). De 18-300mm heb ik mij nog niet heel erg in verdiept maar de 18-200mm van Nikon ken ik wel. Wat mij daarbij alleen erg tegenhoudt is de prijs. Vindt €739 toch wel erg veel geldt hiervoor.

Graag jullie mening wat nou een goede keuze zou zijn. Mochten er mensen originele foto's hebben die gemaakt zijn met een van de lenzen, dan zijn deze uiteraard welkom. Als het even kan dus geen bewerkte foto's, verkleinde foto's, etc. Onbewerkt zodat ik ze zelf kan beoordelen.

Groeten,
Ruud :wink:

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: all-around lens: welke?

Bericht door Riemke » do jul 12 2012 8:41 am

Leuk koopje?
http://link.marktplaats.nl/567885032" onclick="window.open(this.href);return false;
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jul 13 2012 10:26 am

flyboeing schreef:maar de 18-200mm van Nikon ken ik wel. Wat mij daarbij alleen erg tegenhoudt is de prijs. Vindt €739 toch wel erg veel geldt hiervoor.
Iets goedkoper, onder de 700 euro komt ook wel voor.

Uit de testen destijds, net na het verschijnen van de 18-200 bleek dat de Nikon de meest stevige constructie had en dat de AF snelheid sneller en nauwkeuriger is. Vandaar dat de Nikon ook duurder is. Meerdere NCN leden die ik ken hebben de Nikon 18-200 met volle tevredenheid.
Desondanks kan de oude 18-200 uitzakken en is de kans op een tikje en daarmee schade, groter. Bij de actuele 18-200 II is er een schroefje waarmee je het uitzakken onmogelijk maakt.

M'n test: https://www.box.com/s/3916a9a7036c66fcbbfc" onclick="window.open(this.href);return false;

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr jul 13 2012 12:07 pm

Gewoon een gebruikte Nikon 18-200 aanschaffen via MP.

Voor minder als €300 zijn ze al te krijgen.

flyboeing
Forumlid
Forumlid

Bericht door flyboeing » vr jul 13 2012 12:58 pm

Bedankt voor de reacties.

Ik had alleen bij KE gekeken, dus vandaar de prijs, maar goedkoper moet ook wel lukken denk ik :wink:. Een vriend van mij heeft hem ook en heb er ooit wel foto's mee gemaakt. Voelt inderdaad erg stevig aan. Ik zal vanavond eens de review doorlezen. Bedankt! :)

2de hands ben ik geen fan van. Er zijn vast wel goede exemplaren te koop, maar ga toch liever voor een nieuwe.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jul 13 2012 1:09 pm

Zoals iemand al noemde, de eerste versie van de 18-200mm heeft zeer zeker last van zoom-creep!

De oplossing was soms een stevige rubberen band of elastiek eromheen, maar fraai is anders...

Dat is de reden dat ik ooit mijn 18-200mm verkocht heb (en vanwege het feit dat het geen FX glas was).

Tony D
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » vr jul 13 2012 1:22 pm

Ik heb de 70-300 en de 18 -200 tot mijn beschikking (beide van Nikon) en ben over beide goed tevreden. Als allround-lens is de 18-200 prima te gebruiken. Ik heb de SIgma en de Tamron 18-200 allebei geprobeerd, maar die vind ik duidelijk minder, met name vertekening in de hoeken, CA en minder algehele scherpte.
Bovendien heb je Nikon lenzen en mijn ervaring is dat met verschillende merken je andere kleurzwemen krijgt. Ik zou voor een tweede hands Nikon gaan als je de nieuwprijs te veel vindt.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr jul 13 2012 3:26 pm

Ik vind de Nikkor AF-S 28-300mm F/3.5-5.6 G ED VR een erg leuk all-round objectief. Je mag haar natuurlijk niet met de professionele range van Nikon vergelijken maar voor vakanties e.d. houdt ze zich kranig. Onderstaand een paar voorbeelden:

1) Afbeelding

2) Afbeelding

3) Afbeelding

4) Afbeelding

Suc6 met de keuze,

ALE
Laatst gewijzigd door ALE op za jul 14 2012 1:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

JW17
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JW17 » vr jul 13 2012 5:04 pm

Goedemiddag Ruud,

Bij het maken van deze keuze heb ik twee jaar geleden voor de Tamron 18-270 gekozen, ook op een D90. Inmiddels heeft het huidige model de PZD en is dus nog stiller.
Ik heb er, voor vakanties en zo, nog geen dag spijt van gehad. Het is een prima objectief, uiteraard een compromis zoals veel besproken op allerlei fora en sites maar zeker geschikt voor vakantie.
En wanneer jouw foto's niet aan een tijdschrift geleverd hoeven gaan worden :wink: lijkt het mij ook prima voor jouw reis (erg gaaf trouwens die Siberie Express) Voor andere fotomomenten heb ik nog andere objectieven maar deze Tamron bevalt nog steeds, zeker door de prijs.

Ik heb geen fotografische hoogstandjes maar ben wel even terug gaan kijken naar voorbeelden gemaakt met de Tamron.

Deze is al bijna twee jaar geleden gemaakt in een kerkje in Frankrijk. Ik moest snel zijn voordat de personen op de stoeltjes weer opstonden en was gelukkig op tijd:

Afbeelding

Twee jaar verder zou ik misschien voor andere instellingen hebben gekozen maar ik ben nog steeds blij met het resultaat.

Verder nog twee voorbeelden van de zoomfunctie. Ik ben nog steeds tevreden over de mogelijkheid om (op vakantie) snel te kunnen kiezen tussen 18 en 270.
Op deze foto zie je een vrachtwagen op de Pont de Normandie. De foto is gemaakt vanaf de kant van Honfleur op 270mm:

Afbeelding

In de EXIF zie je de 270mm niet staan, na deze vakantie is het objectief teruggestuurd naar Tamron en door hen 'gereset' omdat de info niet klopte. Gewoon prima service dus.

Dit is dezelfde scène (de vrachtwagen is uiteraard iets meer doorgereden naar links) maar dan op 18mm:

Afbeelding

Je vroeg om originele foto's. Ik heb nu JPG's moeten uploaden omdat ik dat altijd via Photobucket doe en zij geen NEF accepteren. Ik heb verder niets aan de JPG's gedaan, het is het bestand zoals de D90 'gemaakt heeft'.

Uiteraard heb ik nog veel meer foto's dus laat maar weten als je iets bijzonders zoekt!

Je kunt nog overwegen de 18-70 en de 70-300 in te ruilen of te verkopen en dan de opbrengst te besteden aan de Nikon 18-300. Ik zou mij voor kunnen stellen dat je straks met een 18-250 (of 270 of 300) de andere twee objectieven niet veel meer zal gebruiken, maar ik ken die twee objectieven niet uit eigen ervaring dus kan het niet beoordelen.

Succes met puzzelen en de keuze!
Groet,
JW

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » vr jul 13 2012 5:26 pm

Heb zelf in 2009 de Sigma 18-200 gekocht, OS en HSM.

Vond 't een genot tov de kitlens 18-55.
Meteen meegenomen op vakantie:

Afbeelding

Nog steeds een fijne lens om mee te werken, laatst mee gehad op Zandvoort tijdens Fast Car Festival:

http://i654.photobucket.com/albums/uu26 ... C_3635.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i654.photobucket.com/albums/uu26 ... C_3627.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

annoh

Bericht door annoh » wo jul 18 2012 5:56 pm

TS,
Wanneer je overweegt een 70-300 + een 18-200 dan zou je zeker de Nikon 18-300 in ogenschouw moeten nemen.
Ik heb gemerkt dat de Nikon 18-300 optisch gezien beter is dan de Nikon 18-200 mm.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jul 18 2012 7:29 pm

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”