Nikkor AF DC 135 F2
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nikkor AF DC 135 F2
Ik loop op het ogenblik de 135 DC F2 uit te proberen, niet de D-versie.
Iemand enig idee wat het verschil met de D-versie is?
Iemand enig idee wat het verschil met de D-versie is?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Mooi ding hé...!
Ik heb de D-versie. Ik merk niet echt veel verschil in belichting tussen D-, en niet-D- objectieven.
Een juweeltje :
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
TIP:
Manual focus is heerlijk met dat ding.

Ik heb de D-versie. Ik merk niet echt veel verschil in belichting tussen D-, en niet-D- objectieven.
Een juweeltje :
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm
TIP:
Manual focus is heerlijk met dat ding.
Bij 3D matrixmeting geeft hij meerwaarde aan het matrixveld waarin het scherpstelveld is geselecteerd. De matrixmeting van Nikon kent vijf velden.luc schreef:Ehe? Dat geld toch alleen voor de flits techniek niet voor de normale belichting ?olle_griese schreef:D= Distance
Die meet dus het licht op de plaats waar hij op focused.
De D versie heeft dus een accuratere lichtmeting.
Luc.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zolang Nikon geen schakelaar op de camera heeft om de D meting uit te zetten, heb ik een grote voorkeur voor niet D objectieven.
De D meting werkt altijd, ook voor flitsfotografie. Het is wel zo dat bij flitsen de hoeveelheid licht op een bepaalde afstanD nauwkeurig ingesteld moet worden.
De huidige D meting, kan daar bij helpen, maar het is niet wat het zegt te zijn.
Nikon zegt dat door de D meting de Distance van een onderwerp wordt mee genomen in de belichtingsmeting. Dit is grote kul, maar het verkoopt lekker.
Wat er in werkelijkheid gebeurd is, dat de lichtmeter van de camere bij een D objectief weet in welke zone (kijk naar de 5 zones, zoals die al bij de F-801 voorkomen) het objectief heeft scherp gesteld. Dat is dus een Zone meting en geen D meting.
zie ook pagina 85 van de Catalogus:
to D or not to D
De D meting werkt altijd, ook voor flitsfotografie. Het is wel zo dat bij flitsen de hoeveelheid licht op een bepaalde afstanD nauwkeurig ingesteld moet worden.
De huidige D meting, kan daar bij helpen, maar het is niet wat het zegt te zijn.
Nikon zegt dat door de D meting de Distance van een onderwerp wordt mee genomen in de belichtingsmeting. Dit is grote kul, maar het verkoopt lekker.
Wat er in werkelijkheid gebeurd is, dat de lichtmeter van de camere bij een D objectief weet in welke zone (kijk naar de 5 zones, zoals die al bij de F-801 voorkomen) het objectief heeft scherp gesteld. Dat is dus een Zone meting en geen D meting.
zie ook pagina 85 van de Catalogus:
to D or not to D
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Roelof, kijk hier eens.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Je moet op de lens instellen of die AF of MF doet en er zit een akelige vergrendeling op die schakelring.
Voor de DC ring geldt dat daar dezelfde akelige vergrendeling op zit.
Dat vond ik wel twee nadelige punten in het hanteren vd lens.
Voor de rest geloof ik niet dat dat DC gebeuren echt aan mij besteed is, 't was even uitproberen. Voor mij zonde van het geld.
Voor de DC ring geldt dat daar dezelfde akelige vergrendeling op zit.
Dat vond ik wel twee nadelige punten in het hanteren vd lens.
Voor de rest geloof ik niet dat dat DC gebeuren echt aan mij besteed is, 't was even uitproberen. Voor mij zonde van het geld.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.