UV filter

Discussies over filters
theodoor64

UV filter

Bericht door theodoor64 » za jun 30 2007 11:30 pm

Ik gebruik voor mijn lens, zie hieronder, een UV filter. Jaren terug heb ik de tip gehad om dit te doen al was het alleen maar om de lens te beschermen.
Op het filter staat UV(0), heeft iemand een idee wat dit betekend?
En de belangrijkste vraag heeft dit filter concequenties voor de genomen foto's?

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za jun 30 2007 11:52 pm

Waar wil je de lens tegen beschermen dan? als je er mee gaat werpen?
Wat die 0 betekend weet ik niet, dat het consequenties heeft dat denk ik wel, het is wel extra glas wat je er voor zet.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Paul Demo

Re: UV filter

Bericht door Paul Demo » za jun 30 2007 11:59 pm

theodoor64 schreef:Ik gebruik voor mijn lens, zie hieronder, een UV filter. Jaren terug heb ik de tip gehad om dit te doen al was het alleen maar om de lens te beschermen.
En de belangrijkste vraag heeft dit filter concequenties voor de genomen foto's?
Ik zou er meteen het filter afgooien als ik ging fotograferen. Elk filter kost nu eenmaal licht.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » zo jul 01 2007 12:26 am

Het cijfer is de verlengingsfactor. Voor een filter dat licht tegenhoud zal je langer moeten belichten. In dit geval is het 0, dus je hoeft er qua belichting geen rekening mee te houden.

GdP

Re: UV filter

Bericht door GdP » zo jul 01 2007 12:29 am

theodoor64 schreef:Ik gebruik voor mijn lens, zie hieronder, een UV filter. Jaren terug heb ik de tip gehad om dit te doen al was het alleen maar om de lens te beschermen.
Een goed Nikon UV filter geeft in het algemeen geen problemen. Bij tegenlicht zou ik het er af halen om reflexties te voorkomen.
Voor het tegenhouden van het UV licht is dit filter op een digitale camera niet nodig. Omdat de sensor ongevoelig is voor UV licht.
Met vr. gr.,

Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op zo jul 01 2007 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

John Sentani

Bericht door John Sentani » zo jul 01 2007 8:45 am

Gewoon als bescherming houden, heeft mij al een keer beschadiging van de lens voorkomen toen ik me omdraaide en daarbij per ongeluk een muur raakte.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » zo jul 01 2007 9:00 am

Gewoon de zonnekap op zetten. Beschermt ook en geeft geen extra glas/lucht overgangen. Een UV filter heeft helemaal geen zin voor digitaal, je sensor is ongevoelig voor UV licht.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo jul 01 2007 11:04 am

maar met een zonnekap op heb je weer het probleem dat je soms de randen van de kap kan zien en dat je van voren veel licht moet hebben omdat licht van de zijkanten de lens niet of nauwelijks in kan.

het blijft dus experimenteren, zelf vindt ik dat met een uv filter het prettigst werkt maar ja ik ben die jij niet ben ben (zou van sweder kunnen zijn 8) )

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jul 01 2007 2:22 pm

Dirk-Jan Boon:
"maar met een zonnekap op heb je weer het probleem dat je soms de randen van de kap kan zien en dat je van voren veel licht moet hebben omdat licht van de zijkanten de lens niet of nauwelijks in kan."

Sorry, maar dit is tweemaal klinkklare onzin.

Met de correcte Nikon-zonnekap op je Nikon-objectief heb je geen vignettering, oftewel "dat je de randen van de zonnekap kan zien". Alleen als je meer dan één filter tussen objectief en zonnekap hebt loop je dat risico, maar dat doet geen zinnig mens.

Het enige licht dat bijdraagt tot de beeldvorming is het licht dat binnen de beeldhoek, dus zeg maar van voren, het objectief invalt. De bedoeling van een zonnekap is nu juist dat het verhindert dat er licht zijdelings op de lensvlakken valt. Het is juist dat zijdelings "aanstrijkende" licht dat storende reflecties of vlekken kan geven. En of dat licht nu van de zon of van theaterverlichting of van de kerstboom komt, dat maakt voor de reflecties niet uit.

Vandaar ook het op dit forum al meermalen aangehaalde advies, tegelijk met een (UV-)filter altijd de zonnekap te gebruiken.

E.M. de Klerk

Dennisdeboer

Bericht door Dennisdeboer » zo jul 01 2007 3:52 pm

ik heb een HOYA uv filter op mijn net nieuwe 24-120mm vr.
volgens mij maakt het niks uit of deze er wel of niet op zit.
maar het is wel zo, als je ergens tegen aan stoot, beter het uv filter kaopt dan je dure lens.
dus dat is de reden dat ik hem maar erop laat zitten.
een trouwens een HOYA Uv filter goed ?
bij staat dit op de verpakking: UV(0).

Groeten, Dennis

theodoor64

Bericht door theodoor64 » zo jul 01 2007 4:08 pm

Bedankt voor de tips.
Er zijn blijkbaar voors en tegens.
Ik laat het filter er maar op zitten, ter bescherming, en nee ik ga niet met de camera gooien maar in de drukte heb je vlug een ongelukje en ik vervang liever een filter dan de lens.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » zo jul 01 2007 4:09 pm

Voor het geld dat je uitgeeft aan een goed filter kun je de lens net zo goed verzekeren, dat helpt ook als je de lens in het water laat vallen en het degradeert je beeld nooit.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

R-Know

Bericht door R-Know » zo jul 01 2007 4:42 pm

Roelof schreef:Voor het geld dat je uitgeeft aan een goed filter kun je de lens net zo goed verzekeren, dat helpt ook als je de lens in het water laat vallen en het degradeert je beeld nooit.
Ik ben ook zo'n schaap wat dit niet eerder heeft bedacht.
Maar vanaf nu...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jul 01 2007 5:48 pm

Mijn meest waardevolle spullen zijn ook verzekerd middels een instrumentenpolis.
Kijk wel vantevoren hoeveel je nu eigenlijk terugkrijgt als er iets gebeurt met je spul.
Even (laten) rondshoppen (door je verzekeringsmannetje).
E.M. de Klerk

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » zo jul 01 2007 9:43 pm

Zonnekap of niet, verzekering of niet... ik moet met mijn camera nogal eens door menigten dringen en mijn UV'tjes hebben daarbij nogal wat vette vingers, ellebogen, suikerspinnen en druppelende ijsjes te verduren. Zo'n glaasje boen ik daarna rustig schoon, dat doe ik liever niet met lenzen. Dus ze blijven erop, ook al hebben ze optische nadelen.

Plaats reactie

Terug naar “Filters”