UV filter
UV filter
Ik gebruik voor mijn lens, zie hieronder, een UV filter. Jaren terug heb ik de tip gehad om dit te doen al was het alleen maar om de lens te beschermen.
Op het filter staat UV(0), heeft iemand een idee wat dit betekend?
En de belangrijkste vraag heeft dit filter concequenties voor de genomen foto's?
En de belangrijkste vraag heeft dit filter concequenties voor de genomen foto's?
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: UV filter
Ik zou er meteen het filter afgooien als ik ging fotograferen. Elk filter kost nu eenmaal licht.theodoor64 schreef:Ik gebruik voor mijn lens, zie hieronder, een UV filter. Jaren terug heb ik de tip gehad om dit te doen al was het alleen maar om de lens te beschermen.
Re: UV filter
Een goed Nikon UV filter geeft in het algemeen geen problemen. Bij tegenlicht zou ik het er af halen om reflexties te voorkomen.theodoor64 schreef:Ik gebruik voor mijn lens, zie hieronder, een UV filter. Jaren terug heb ik de tip gehad om dit te doen al was het alleen maar om de lens te beschermen.
Voor het tegenhouden van het UV licht is dit filter op een digitale camera niet nodig. Omdat de sensor ongevoelig is voor UV licht.
Met vr. gr.,
Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op zo jul 01 2007 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
maar met een zonnekap op heb je weer het probleem dat je soms de randen van de kap kan zien en dat je van voren veel licht moet hebben omdat licht van de zijkanten de lens niet of nauwelijks in kan.
het blijft dus experimenteren, zelf vindt ik dat met een uv filter het prettigst werkt maar ja ik ben die jij niet ben ben (zou van sweder kunnen zijn
)
het blijft dus experimenteren, zelf vindt ik dat met een uv filter het prettigst werkt maar ja ik ben die jij niet ben ben (zou van sweder kunnen zijn

Dirk-Jan Boon:
"maar met een zonnekap op heb je weer het probleem dat je soms de randen van de kap kan zien en dat je van voren veel licht moet hebben omdat licht van de zijkanten de lens niet of nauwelijks in kan."
Sorry, maar dit is tweemaal klinkklare onzin.
Met de correcte Nikon-zonnekap op je Nikon-objectief heb je geen vignettering, oftewel "dat je de randen van de zonnekap kan zien". Alleen als je meer dan één filter tussen objectief en zonnekap hebt loop je dat risico, maar dat doet geen zinnig mens.
Het enige licht dat bijdraagt tot de beeldvorming is het licht dat binnen de beeldhoek, dus zeg maar van voren, het objectief invalt. De bedoeling van een zonnekap is nu juist dat het verhindert dat er licht zijdelings op de lensvlakken valt. Het is juist dat zijdelings "aanstrijkende" licht dat storende reflecties of vlekken kan geven. En of dat licht nu van de zon of van theaterverlichting of van de kerstboom komt, dat maakt voor de reflecties niet uit.
Vandaar ook het op dit forum al meermalen aangehaalde advies, tegelijk met een (UV-)filter altijd de zonnekap te gebruiken.
E.M. de Klerk
"maar met een zonnekap op heb je weer het probleem dat je soms de randen van de kap kan zien en dat je van voren veel licht moet hebben omdat licht van de zijkanten de lens niet of nauwelijks in kan."
Sorry, maar dit is tweemaal klinkklare onzin.
Met de correcte Nikon-zonnekap op je Nikon-objectief heb je geen vignettering, oftewel "dat je de randen van de zonnekap kan zien". Alleen als je meer dan één filter tussen objectief en zonnekap hebt loop je dat risico, maar dat doet geen zinnig mens.
Het enige licht dat bijdraagt tot de beeldvorming is het licht dat binnen de beeldhoek, dus zeg maar van voren, het objectief invalt. De bedoeling van een zonnekap is nu juist dat het verhindert dat er licht zijdelings op de lensvlakken valt. Het is juist dat zijdelings "aanstrijkende" licht dat storende reflecties of vlekken kan geven. En of dat licht nu van de zon of van theaterverlichting of van de kerstboom komt, dat maakt voor de reflecties niet uit.
Vandaar ook het op dit forum al meermalen aangehaalde advies, tegelijk met een (UV-)filter altijd de zonnekap te gebruiken.
E.M. de Klerk
ik heb een HOYA uv filter op mijn net nieuwe 24-120mm vr.
volgens mij maakt het niks uit of deze er wel of niet op zit.
maar het is wel zo, als je ergens tegen aan stoot, beter het uv filter kaopt dan je dure lens.
dus dat is de reden dat ik hem maar erop laat zitten.
een trouwens een HOYA Uv filter goed ?
bij staat dit op de verpakking: UV(0).
Groeten, Dennis
volgens mij maakt het niks uit of deze er wel of niet op zit.
maar het is wel zo, als je ergens tegen aan stoot, beter het uv filter kaopt dan je dure lens.
dus dat is de reden dat ik hem maar erop laat zitten.
een trouwens een HOYA Uv filter goed ?
bij staat dit op de verpakking: UV(0).
Groeten, Dennis
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zonnekap of niet, verzekering of niet... ik moet met mijn camera nogal eens door menigten dringen en mijn UV'tjes hebben daarbij nogal wat vette vingers, ellebogen, suikerspinnen en druppelende ijsjes te verduren. Zo'n glaasje boen ik daarna rustig schoon, dat doe ik liever niet met lenzen. Dus ze blijven erop, ook al hebben ze optische nadelen.