nieuwe spullen
nieuwe spullen
LS,
ik gebruik tot nu toe een laptop Aspire 1700 met een LaCie 250; na het installeren van Lightroom(prachtig programma) begin ik wat te twijfelen over mijn huidige configuratie.
er hangt nogal wat aan; Nikon Capture/CS2 PS & Illustrator/SketchUp6/Magix 5/Studio8/ Pinnacle en nog wat.
ik wil wat nieuws en beters voor het fotogebeuren.
graag jullie adviezen en tips.
vr gr
ik gebruik tot nu toe een laptop Aspire 1700 met een LaCie 250; na het installeren van Lightroom(prachtig programma) begin ik wat te twijfelen over mijn huidige configuratie.
er hangt nogal wat aan; Nikon Capture/CS2 PS & Illustrator/SketchUp6/Magix 5/Studio8/ Pinnacle en nog wat.
ik wil wat nieuws en beters voor het fotogebeuren.
graag jullie adviezen en tips.
vr gr
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tsja, er is nogal wat keuze
Ik ben niet voor of tegen een bepaald merk. Veel zal afhangen van budget en wensen. Er is tegenwoordig voor iedere beurs genoeg te koop.
Loop eens bij de Media Markt binnen, daar is volop keuze en kun je rustig eens rondkijken.

Loop eens bij de Media Markt binnen, daar is volop keuze en kun je rustig eens rondkijken.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
ik lees dat iemand zegt: ga eens bij meida markt kijken.
nooit doen !
media markt heeft allemaal oudere schermen.
ook de computers bij media markt zijn bars slecht.
voor het geld dat je bij media markt een computer koopt, kun je zelf een veel betere samenstellen bij bijvoorbeeld alternate.nl .
ik heb pas een nieuw scherm de samsung syncmaster 206bw.
dit is een 20'' breedbeeld scherm met een resolutie van 1680x1050 pixels.
contrast is 3000:1 en 2ms reactie snelheid.
dit scherm is pas nieuw op de markt.
een geweldig scherm voor 329 euro (is nu goedkoper, bij alternate € 249,00)
Groeten, Dennis
nooit doen !
media markt heeft allemaal oudere schermen.
ook de computers bij media markt zijn bars slecht.
voor het geld dat je bij media markt een computer koopt, kun je zelf een veel betere samenstellen bij bijvoorbeeld alternate.nl .
ik heb pas een nieuw scherm de samsung syncmaster 206bw.
dit is een 20'' breedbeeld scherm met een resolutie van 1680x1050 pixels.
contrast is 3000:1 en 2ms reactie snelheid.
dit scherm is pas nieuw op de markt.
een geweldig scherm voor 329 euro (is nu goedkoper, bij alternate € 249,00)
Groeten, Dennis
- a90
- Forumlid
Nou met wensen heb ik het eigenlijk over het verschil tussen wat nodig is en wat wenselijk - prettig zou zijn.
Bijvoorbeeld intern geheugen. Sec genomen kan XP prima werken met 512mb. Ga je NX gebruiken dan is 1.5gb al snel nodig. Wil je ruim zitten dan zit je misschien al aan 2.5 tot 3gb.
Je kan het zo gek maken als je zelf wil. Vaak is het dan ook hoe meer (geheugen, processor frequentie etc.) hoe sneller en hoe duurder.
Er bestaat niet zoiets als een standaard pc geschikt voor fotobewerking. Ikzelf hecht veel waarde aan een goede gecalibreerde weergave (wie niet trouwens). Reden daarvoor is dat ik zelf op wat groter formaat afdruk. Ik heb er dan ook voor gekozen om mijn pc nog niet te vervangen maar wel mijn scherm en heb dan wel gelijk een goede gekocht, idem voor de printer.
Tip ! Stel een budget vast en ga dan kijken wat er voor te koop is. Vergeet daarbij je randapparatuur niet. Een externe schijf voor de backups, monitor, printer - scanner etc.
Bijvoorbeeld intern geheugen. Sec genomen kan XP prima werken met 512mb. Ga je NX gebruiken dan is 1.5gb al snel nodig. Wil je ruim zitten dan zit je misschien al aan 2.5 tot 3gb.
Je kan het zo gek maken als je zelf wil. Vaak is het dan ook hoe meer (geheugen, processor frequentie etc.) hoe sneller en hoe duurder.
Er bestaat niet zoiets als een standaard pc geschikt voor fotobewerking. Ikzelf hecht veel waarde aan een goede gecalibreerde weergave (wie niet trouwens). Reden daarvoor is dat ik zelf op wat groter formaat afdruk. Ik heb er dan ook voor gekozen om mijn pc nog niet te vervangen maar wel mijn scherm en heb dan wel gelijk een goede gekocht, idem voor de printer.
Tip ! Stel een budget vast en ga dan kijken wat er voor te koop is. Vergeet daarbij je randapparatuur niet. Een externe schijf voor de backups, monitor, printer - scanner etc.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Advies geven is altijd moeilijk. Hangt er ook vanaf hoeveel kennis je hebt van pc's.
Heb je er echt verstand van dan kun je op je eigen oordeel afgaan.
Ik ben zelf vanwege een ict-achtergrond in het verleden niet onhandig met pc's maar de eerstvolgende keer dat ik een pc koop ga ik naar een aantal speciaalzaken (=de vakhandel, het lijkt wel fotografie) en vertel ik waar ik een pc voor nodig heb en wat ik er mee wil doen.
Hierbij kun je denken aan zaken als Paradigit, MyCom en zo zullen er nog wel anderen zijn. Bij dit soort zaken heb je veel meer kans op advies en nazorg na aankoop dan bij een dozenschuiver als MediaMarkt.
Keuze beeldscherm; er zijn hier een flink aantal tevreden gebruikers van de grotere 20/21/22 inch Samsung beeldschermen. In de betaalbare prijsklasse < € 400 is dit merk denk ik de beste keus.
Succes en groet
Skippy
Heb je er echt verstand van dan kun je op je eigen oordeel afgaan.
Ik ben zelf vanwege een ict-achtergrond in het verleden niet onhandig met pc's maar de eerstvolgende keer dat ik een pc koop ga ik naar een aantal speciaalzaken (=de vakhandel, het lijkt wel fotografie) en vertel ik waar ik een pc voor nodig heb en wat ik er mee wil doen.
Hierbij kun je denken aan zaken als Paradigit, MyCom en zo zullen er nog wel anderen zijn. Bij dit soort zaken heb je veel meer kans op advies en nazorg na aankoop dan bij een dozenschuiver als MediaMarkt.
Keuze beeldscherm; er zijn hier een flink aantal tevreden gebruikers van de grotere 20/21/22 inch Samsung beeldschermen. In de betaalbare prijsklasse < € 400 is dit merk denk ik de beste keus.
Succes en groet
Skippy
Laat de Media Markt links liggen.
Je bent toch niet Gek?
Véél te duur op comp gebied.
Véél verkeerde adviezen.
Ik ben er deze week nog binnen geweest, dramatisch!
Ga naar een knappe zaak, leg uit wat je wilt, neem een budget en ga naar huis om na te denken. NIET meteen beslissen.
Een verkeerde pC aanschaffen is zo gedaan en is erger dan een verkeerde camera of lens.
Succes en groet, Arno
Je bent toch niet Gek?
Véél te duur op comp gebied.
Véél verkeerde adviezen.
Ik ben er deze week nog binnen geweest, dramatisch!
Ga naar een knappe zaak, leg uit wat je wilt, neem een budget en ga naar huis om na te denken. NIET meteen beslissen.
Een verkeerde pC aanschaffen is zo gedaan en is erger dan een verkeerde camera of lens.
Succes en groet, Arno
Grafische applicaties hebben relatief veel voordeel van de core2duo of core2quad processors. bezuinig niet op RAM en grafische kaart, Ram min 2048mb en grafische kaart min 256mb (afhankelijk van snelheid en merk resp. 100-300 en 150-400). Over het algemeen is het merk m.i. ondergeschikt aan prijs en snelheid. AMD heb ik niets mee vanwege gedoe in het verleden. Mijn advies gaat dus uit naar Intel. In volgorde van budget (van laag naar hoog):
Core2duo (Processor va 150,-. Systeem va ca 600)
Core2quad (Processor va 400,-. Systeem va ca 1000)
Core2duo-Extreme (Processor va 900,-. Systeem va ca 1500)
Core2Quad -Extreme (Processor va 1100,-. Systeem va ca 1800)
Scherm: ga naar een groot bederijf (mediamarkt IS een goede hiervoor) en KIJK naar de schermen die ze hebben hangen. Kies de 3 waarvan jij vind dat ze het mooiste beeld geven, ga naar huis, zoek er meer info over (bv. google of kieskeurig.nl) en zoek uit welke de beste specificaties heeft en/of de beste prijs.
Core2duo (Processor va 150,-. Systeem va ca 600)
Core2quad (Processor va 400,-. Systeem va ca 1000)
Core2duo-Extreme (Processor va 900,-. Systeem va ca 1500)
Core2Quad -Extreme (Processor va 1100,-. Systeem va ca 1800)
Scherm: ga naar een groot bederijf (mediamarkt IS een goede hiervoor) en KIJK naar de schermen die ze hebben hangen. Kies de 3 waarvan jij vind dat ze het mooiste beeld geven, ga naar huis, zoek er meer info over (bv. google of kieskeurig.nl) en zoek uit welke de beste specificaties heeft en/of de beste prijs.
Bon: dit is er weer eentje in mijn straatje vanwege mijn vakgebied!
ik snap nu niet waarom iedereen gaat voor een samsung tft! veel te duur voor de kwaliteit. Neem gewoon een iiyama.
Ik ben het eens met dennis inzake de CPU + RAM, maar de grafische kaart is meeeeeeeer dan belangrijk. Heb onlangs nog een (semi-)prof fotograaf geholpen aan een Nvidia GT7600 - 256MB kaart! die heb je al voor 125 eurie! hij bleek nog zijn intern geheugen te delen met de ram-onboard... tsss...
De hoeveelheid RAM is ook erg belangrijk als je ineens overstapt naar windows vista! minimaal 1GB dus.
Qua CPU: Neem een intel en geen AMD. hier overheerst het budget!
Als je slim inkoopt, dan houd je geld over voor een knappe fotoprinter met pigmentinkt of zo -grin-
succes en mocht je directe vragen hebben, mijn beste k.hendrik: post een prive-berichtje! ik zou gaan voor een hp dx2200 / 5700 kist en dan een grafische pci-express kaart erbij steken: Dan ben je voor 800 eurie klaar en heb je een fluisterstil systeem met cardreader en dvd-fikker. Let wel: check bij de winkel of er een pci-e sleuf onboard zit. er zijn nl. versies in de handel die deze niet hebben!
suc-6
ik snap nu niet waarom iedereen gaat voor een samsung tft! veel te duur voor de kwaliteit. Neem gewoon een iiyama.
Ik ben het eens met dennis inzake de CPU + RAM, maar de grafische kaart is meeeeeeeer dan belangrijk. Heb onlangs nog een (semi-)prof fotograaf geholpen aan een Nvidia GT7600 - 256MB kaart! die heb je al voor 125 eurie! hij bleek nog zijn intern geheugen te delen met de ram-onboard... tsss...

De hoeveelheid RAM is ook erg belangrijk als je ineens overstapt naar windows vista! minimaal 1GB dus.
Qua CPU: Neem een intel en geen AMD. hier overheerst het budget!
Als je slim inkoopt, dan houd je geld over voor een knappe fotoprinter met pigmentinkt of zo -grin-
succes en mocht je directe vragen hebben, mijn beste k.hendrik: post een prive-berichtje! ik zou gaan voor een hp dx2200 / 5700 kist en dan een grafische pci-express kaart erbij steken: Dan ben je voor 800 eurie klaar en heb je een fluisterstil systeem met cardreader en dvd-fikker. Let wel: check bij de winkel of er een pci-e sleuf onboard zit. er zijn nl. versies in de handel die deze niet hebben!
suc-6
Maar niet kopen daar, tenzij je te veel geld hebt. Blijft toch altijd knap hoe dat soort zaken de illusie kunnen wekken dat ze goedkoop zijn, terwijl vrijwel alle artikelen elders voor hetzelfde geld of minder te krijgen zijn.a90 schreef:Tsja, er is nogal wat keuzeIk ben niet voor of tegen een bepaald merk. Veel zal afhangen van budget en wensen. Er is tegenwoordig voor iedere beurs genoeg te koop.
- a90
- Forumlid
Ik heb nooit gezegd dat MM goedkoop is, integendeel MM is vaak duurder dan andere winkels echter er staat vaak wel veel schermen aan waardoor het vergelijken tussen modellen en merken makkelijker maakt.