Zon en water

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
voorenachternaam

Zon en water

Bericht door voorenachternaam » ma jul 23 2012 9:26 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal foto's van mooie luchten, gave wolken en water gemaakt. Hebben jullie tips om dit soort foto's in de toekomst nog gaver te maken?
Hebben jullie wellicht ook tips voor lenzen als uitbreiding op mijn enige standaard kitlens, waarmee ik nog indrukwekkendere natuurfoto's kan maken?

1)
Afbeelding
Terschelling by toms1991, on Flickr

2)
Afbeelding
Terschelling by toms1991, on Flickr

3)
Afbeelding
Sunset by toms1991, on Flickr

4)
Afbeelding
Boat by toms1991, on Flickr

5)
Afbeelding
Sun by toms1991, on Flickr

Groeten,
Tom

Kroontje

Re: Zon en water

Bericht door Kroontje » ma jul 23 2012 9:45 pm

Hallo

Foto 1 is de mooiste, maar had misschien een lager stand punt genomen ;)
Foto 2 vind ik persoonlijk niks.
Foto 3 vind ik te donker. Het paard had wel meer zichtbaar gemogen.
Foto 4 Heeft wel wat maat staat niet helemaal recht. water loopt naar links ;)
Ook misschien het had gekunt een lager standpunt.
Foto 5 Is eigenlijk het zelfde als foto 2, met die zwarte hoeken.

Kroontje

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di jul 24 2012 9:42 pm

Kroontje heeftal aardig wat gezegd maar wat mij ook heel erg opvalt is de ruis in enkele foto's, vooral 3 en 4.
Kan zo snel niet zien wat voor ISO je hebt gebruikt maar die stond wellicht wat (te) hoog.

Als je graag foto's van landschappen met mooie luchten maakt is een set grijsverloopfilters in mijn ogen onmisbaar, hiermee kun je grote contrasten tussen lucht en land/water beter onder controle houden.

voorenachternaam

Bericht door voorenachternaam » di jul 31 2012 1:25 pm

Dankjulliewel. Nuttige tips.

Als je een lager standpunt inneemt, is het dan de bedoeling dat je juist meer lucht fotografeert? Of is die verhouding 50-50? Wat is het beste?

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » di jul 31 2012 1:34 pm

Een beroeps fotograaf die zich voornamelijk bezighoud met landschapsfotografie heb ik eens horen zeggen dat de horizon bij landschapsfotografie als richtlijn op 1/3 of 2/3 zou moeten liggen. Het is een richtlijn en geen wet van meden en perzen dus..

Maar een lager standpunt is dus iets anders, bijvoorbeeld om door je knieën te zakken krijg je een lager standpunt, niet door je camera naar voren te laten kantelen.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door drnjstj » di jul 31 2012 1:51 pm

1. Vind ik een mooie foto, veruit de mooiste, wat nabewerken zou hem wel krachtiger maken.
2. Op foto 2 en 5 staan (denk ik) je zonnekap, zorg er voor dat ie goed vastzit. Daarnaast is de grond te donker en verliest het detail daardoor, probeer nabewerken.
3. Veel te donker, is vast nog wel iets beters van te maken door het na te bewerken.
4. Niet zo bijzonder, heeft ook wel met de plaating van de horizon te maken ,denk ik.
5. Zonneklep en mist weer te veel detail in de donkere stukken. Verder vind ik persoonlijk niks spannends op de foto, horizon wel beter als helemaal in het midden.

Zoals hierboven ook al verteld, probeer eens een paar foto's te maken met de horizon op 1/3 of 2/3.

Lees ook maar eens wat meer over de regel van derden, bijvoorbeeld hier:
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... ompositie/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regel_van_derden" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”