NIKON D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
JOUKE2828

NIKON D200

Bericht door JOUKE2828 » ma jul 02 2007 9:50 pm

Wie kan mij vertellen wat de ideale stand is om goede foto's te maken met de nikon d 200

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » ma jul 02 2007 9:52 pm

eeh, wat voor foto's :) Buiten foto's, binnen foto's, flits foto's, actie foto's. Voor ieder type foto is wel een andere instelling te maken.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

JOUKE2828

bediening

Bericht door JOUKE2828 » ma jul 02 2007 9:55 pm

a90 schreef:eeh, wat voor foto's :) Buiten foto's, binnen foto's, flits foto's, actie foto's. Voor ieder type foto is wel een andere instelling te maken.
Ik bedoel de ideale camerainstellingen bij opnames:
binnen
buiten
flitsfoto's

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma jul 02 2007 10:09 pm

Beste Jouke,
Voordat de hele goegemeente over je gaat vallen: Het is je eerste post op dit forum. Het is hier gebruikelijk dat je jezelf eerst even voorstelt voordat je vragen van dit kaliber gaat posten.

Een vraag als deze wekt vaak nogal wat wrevel op. Het geeft de indruk dat je (nog) niet zoveel van fotografie weet en dat je nu van dit forum een soort wonderantwoord verwacht waarmee je met een moeilijke camera als de D200 alleen maar perfecte foto's maakt. Let wel: dit hoef je helemaal niet zo te bedoelen, maar zo komt het wel over.

De D200 is geen camera van "instellen en klaar". Het is een stuk techniek dat je moet leren beheersen. En daarvoor is maar één manier: heel veel oefenen. Dus pak je camera en ga foto's maken. Kijk ze daarna terug en kijk wat je geslaagde foto's vindt. Onderzoek welke instellingen je gebruikt hebt en probeer die in een andere situatie ook eens uit. Fotografie kun je niet uit een boekje leren of van een paar tips van een forum. Fotografie moet je ervaren en al doende leren.

Het zou voor een wat gerichter antwoord op je vraag prettig zijn als je wat specifieker vertelt wat je ervaring tot nu toe met fotografie is, wat je zoal binnen, buiten en met flits wilt fotograferen en bijvoorbeeld welke lenzen en evt. flitser je hiervoor hebt. De vraag "hoe maak ik buiten de beste foto" is gewoon niet te beantwoorden.

Ik wens je heel veel plezier op dit forum en beleef vooral veel lol aan het maken van (mooie) foto's.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di jul 03 2007 2:08 am

Er is geen ideale stand voor de D200.

In verschillende situaties geef ik de voorkeur aan belichting +0.3 of +0.7, maar met flitsen niet.
Beeldoptimalisatie vind ik het mooist op 'levendig', maar ik heb 'm ook regelmatig op normaal staan.
Afhankelijk van hoe het het onderwerp tegen de achtergrond uitvalt zet je de lichtmeting op spotmeting. centrum gewogen meting of op matrixmeting.

Als ik lui ben zet ik de camera op automatisch (P) en als ik met de scherptediepte wil spelen dan zet ik de camera op diafragmavoorkeuze (A).
Sluitervoorkeuze (S) gebruik ik nooit. (Niet mijn soort fotografie.) Maar moeilijk belichtbare onderwerpen doe ik nog wel eens helemaal op hand (M)
Als je echt twijfelt aan de lichtmeting dan kun je ook bracketing gebruiken al dan niet samen met de CL of CH modus.

Een instelling waar ik verschrikkelijk de schurft aan heb is 'ISO auto', vooral in combinatie met flitsen en matrixmeting wil dat je opnamen veel te donker maken.

't Klinkt heel lullig, maar naarmate de camera duurder wordt (en de D200 is niet als een instapper gepositioneerd), wordt je geacht om meer aan nabewerking te doen. Hoewel ik mijn foto's uit de camera vaak al goed genoeg vind. (Niet zo verschrikkelijk kritisch ingesteld en meer aardigheid aan foto's maken dan post processing.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

evertfoto

Bericht door evertfoto » di jul 03 2007 7:51 pm

De beste stand om goede foto's te maken is die instelling die het beste past bij de opname-omstandigheden.
Kortom, een antwoord waar je niks aan hebt en niks mee kan.
Waarom een D200 kopen als je niets van de basisbeginselen weet?
Je kunt niet tevoren aangeven wat de ideale instellingen zijn, lijkt mij.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » di jul 03 2007 7:59 pm

Ik zou zeggen, zet hem op P en ga foto,s maken.
En ondertussen eens kijken of er in je buurt ergens een fotocursus word gegeven.
Klinkt misschien bot maar als je alle functies kent van de camera , maar vooral de logica achter een instelling snapt is fotograferen een stuk simpeler.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Edouard
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Edouard » di jul 03 2007 8:01 pm

Onderstaand boek lijkt me echt iets voor jou:

Fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera / Nikon
ISBN13: 9789043012379

mvg/Edouard

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di jul 03 2007 10:16 pm

Er zijn natuurlijk wel instellingen die helpen, meer een soort handigheidje voor de D200 gebruiker.

Dingen die je eigenlijk vanaf het begin zou moeten aanpassen naar mijn bescheiden mening en gelukkig bied de D200 ook de mogelijkheden om het aan te passen.
Ik heb bijv. het focus assist lampje uitgeschakeld: irritant ding en als ik het echt nodig heb doet mijn SB 600 dat wel omdat er dan meestal toch geflitst moet worden.

a9 AF hulplicht off.

a1 AF-C prioriteit op scherpstelling (wacht op AF voorkomt onscherpe opnames in burst)

e7 auto bracketing volgorde op onder-mtr-boven (logischer voor nabewerking)

f1 centrale knop zoom aan/uit middelmatige zoom (snel scherpte controleren door een druk op de multi functie selector)

f3 foto info <>bladeren ^ Info (zoals bij de D70 en oudere Nikon D reflexen)

f5 hoofd en secundaire schijf gewisseld en de draairichting omgedraaid ( is voor mij veel natuurlijker)

b3 lichtwaarde stapgrootte 1 stop (diafragma/sluitertijden instellen in volle stops)

b2 iso stapgrotte 1 stop (iso instellen in volle stops 100,200,400,800,1600 ASA)

f4 functie knop spot meting (met een druk op de functie knop switchen van matrix naar spot)

Om een idee te geven, het kan dus best zijn dat jij het helemaal niet handig vind om de instel schijven te wisselen.

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op do jul 05 2007 11:13 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

R-Know

Bericht door R-Know » di jul 03 2007 10:19 pm

olle_griese schreef:Ik zou zeggen, zet hem op P en ga foto,s maken.
En ondertussen eens kijken of er in je buurt ergens een fotocursus word gegeven.
Klinkt misschien bot maar als je alle functies kent van de camera , maar vooral de logica achter een instelling snapt is fotograferen een stuk simpeler.
Hij mag dan Greuns zijn maar hij heeft gelijk.
Succes, Arno

Xavier

Bericht door Xavier » zo jul 08 2007 1:07 pm

Wellicht een idee om een Nikon FM2 te kopen op marktplaats en de romantiek ervaren van het (leren) fotograferen... Een camera met een lichtmeter en that's it... En iedere keer weer de spanning ervaren als je je film laat ontwikkelen...

Als je de D200 al gekocht hebt, sluit ik me aan bij Olle-Griese.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo jul 08 2007 4:30 pm

Ik zou je wieltje bovenop op de instelling "beste foto uit deze camera" zetten. :D
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

BUG322

Bericht door BUG322 » zo jul 08 2007 4:54 pm

Jammer he geen groene stand op een D200 :)

Trouwens wel gek ik stel mijn D50 altijd in als een D200 en dan maakt hij automatisch goeie foto's.

groeten

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jul 08 2007 5:00 pm

Het is ook geen schande om een paar fotoboeken te lezen hoor.
Dan kun je alvast een idee krijgen van wat je allemaal kunt tegenkomen.
En bedenk: digitaal verschilt qua fotograferen echt niet zoveel van analoog, dus de wat oudere boeken hebben ook hun nut.
De bibliotheek en de boekwinkel kunnen je verder helpen.
Ook op dit forum zijn al wat goede boeken voorbijgekomen, maar je moet dan wel wat rondstruinen.
Je zou sowieso misschien wat kunnen rondstruinen op dit forum. Hier kun je nuttige info vinden. Okee, ook wel wat gebabbel...
Succes, E.M. de Klerk

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo jul 08 2007 7:47 pm

En inmiddels al 6 dagen geen reactie van Jouke. Kun je hier iets mee?
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”