scherpstellen in donkere ruimte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

scherpstellen in donkere ruimte

Bericht door kkika82 » di jul 31 2012 2:10 pm

hallo, ik heb een (misschien wel hele simpele) vraag, wie kan mij helpen?

In een kamer, met 2 flitslampen, kun je het beste foto's maken met de gordijen dicht? toch? zodat het flitslicht niet wordt gecombineerd met het buitenlicht, wat een andere kleurtemperatuur heeft?
Maar, .. als ik de gordijnen dicht doe... stelt mijn camera niet scherp ! hij zegt: ruimte is te donker.
Hoe pak je dit aan?

en mijn 2e vraag, die ik dan maar ook hier neerzet:

stel ik wil baby's fotograferen , die op de grond liggen op een kleedje ... hoe doen jullie dat met je flitslampen?
Mijn flitslampen staan op statief, en kunnen dus niet helemaal op de grond... dus ik kan alleen maar mijn flitskop kantelen, maar dan komt het licht van boven en ontstaan er slagschaduwen.
Hoe pakken jullie dit aan?
Je flitskop (met softbox) op de grond leggen gaat niet toch?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Re: scherpstellen in donkere ruimte

Bericht door yzf1kr » di jul 31 2012 2:20 pm

Gordijnen hoeven niet dicht, of je doet ze maar gedeeltelijk dicht.

Je hoeft niet persé naar het plafond te flitsen, je kan ook op een van de muren richten.

En ik weet niet hoe groot je softbox is, maar als je een baby fotograffeerd met een softbox van 80*60cm lijkt het me sterk dat je een slagschaduw krijgt. Maar je moet de sofbox natuurlijk wel dicht genoeg bij zetten.

Robert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Robert » di jul 31 2012 2:21 pm

Tsja hier worden hele boeken over vol geschreven.

Ik zal kort wat opmerkingen plaatsen:
- als je een foto maakt met flitser en je wilt geen invloed van het omgevingslicht werk dan met een sluitertijd van ca een 250e
- wil je bewust wel omgevingslicht neem dan een langere sluitingstijd bv een 60e
- de gordijnen kunnen rustig open blijven tenzij je hinderlijk licht krijgt
- flitsen doe je meestal indirect dus via een lichte wand of plafond. Zo voorkom je slagschaduwen.
- zorg voor voldoende licht en contrast zodat de camera scherp kan stellen.
- een softbox zorgt voor mooier verspreid licht op het onderwerp

Hier zal ongetwijfeld nog het nodige op aan te vullen zijn..
groeten Robert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 31 2012 3:19 pm

kkika82 schreef: In een kamer, met 2 flitslampen, kun je het beste foto's maken met de gordijen dicht? toch? zodat het flitslicht niet wordt gecombineerd met het buitenlicht, wat een andere kleurtemperatuur heeft?
Om een zo gelijk mogelijke kleurtemperatuur te hebben, en je wilt werkelijk alleen gebruik maken van flitslicht is een ruimte waar geen buitenlicht bij naar binnenkomt wel handig om de gordijnen dicht te doen. Maar gebruik dan wel wat (schaars) kunstlicht om nog te kunnen scherpstellen en compositie te kunnen bepalen. Met kortere sluitertijden speelt aanwezig licht steeds minder mee.

Zelf gebruik ik studio flitslicht met halogeen instellicht erbij. Voldoende licht om scherp te stellen.
kkika82 schreef: stel ik wil baby's fotograferen , die op de grond liggen op een kleedje ... hoe doen jullie dat met je flitslampen?
Mijn flitslampen staan op statief, en kunnen dus niet helemaal op de grond... dus ik kan alleen maar mijn flitskop kantelen, maar dan komt het licht van boven en ontstaan er slagschaduwen.
Er zijn allerlei hulpmiddelen om een lamp laag te monteren op een statief. Manfrotto heeft zij-armpjes die je aan de staander van een statief kunt bevestigen. Er zijn ook vloer statiefjes.
http://www.manfrotto.us/lighting-stands-bases" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.manfrotto.us/lighting-accessories-clamps" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij-armpje: http://www.manfrotto.us/extension-arm-with-013-stud" onclick="window.open(this.href);return false; ---> dat past dan weer in zo'n "Super Clamp" (zie link hierboven)
http://www.manfrotto.us/lighting-arms-brackets-bars" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.manfrotto.us/lighting-arms-b ... -bars-arms" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » di jul 31 2012 8:23 pm

Super bedankt voor jullie berichtjes !

Goed te horen dat de gordijnen toch iets open mogen .. en dat van die sluitertijden is ook een goeie zeg !
Maar goed, in een studio gebruik je meestal een sluitertijd van 1/125 toch?

iemand zei: via het plafond flitsen... maar ik heb 2 400watt lampen/flitsers met softboxen... die richt ik direct op het model en kunnen dan niet via het plafond .. toch?

bij "gewone" foto's gebruik ik de sb600 flitser, en die flits ik wel via plafond inderdaad... maar dat is bij studiofotografie niet, dacht ik... ik gebruik die sb600 dan ook niet.

thanks voor de linken .. ik wist niet dat er van die grondstatieven bestaan! Dit zijn US sites, .. zal eens in NL opzoek gaan naar zoiets, dank.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 31 2012 9:22 pm

kkika82 schreef: iemand zei: via het plafond flitsen... maar ik heb 2 400watt lampen/flitsers met softboxen... die richt ik direct op het model en kunnen dan niet via het plafond .. toch?
Waarom niet, heb je het al eens geprobeerd? Maar wellicht kun je voor plafond beter een open reflector gebruiken. Verlies je minder licht.
kkika82 schreef:ik wist niet dat er van die grondstatieven bestaan! Dit zijn US sites, .. zal eens in NL opzoek gaan naar zoiets, dank.
Manfrotto zit over de hele wereld. Maar mogelijk zijn er ook wel vergelijkbare goedkopere Chinese statieven.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”