Aantal clicks bekijken op Nikon D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Theo
Forumlid
Forumlid

Bericht door Theo » wo aug 01 2012 2:04 pm

hallo,
hoe kan ik op mijn D90 kijken hoeveel clicks hij al gemaakt heeft..
Gr theo

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Aantal clicks bekijken op Nikon D90

Bericht door drnjstj » wo aug 01 2012 2:21 pm

google eens, wedden dat je het binnen 2 minuten weet. :-)

oud0001

Bericht door oud0001 » wo aug 01 2012 4:39 pm

Download opanda.

Marieke
Clublid
Clublid

Bericht door Marieke » wo aug 01 2012 5:22 pm

Ik maak altijd gebruik van http://www.camerashuttercount.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Heel handig en snel.
Nikon D7200, Nikon Z6ii
Nikon AF-S 16-85/ Nikon AF-S VR 70-200mm f/4/ Nikon AF-S 50 1.8/ Sigma 100 - 400 C/ Nikon Z 24-120/4S/ Nikon Z 105/2.8S
SB600
Sirui statief

iJoost

Bericht door iJoost » wo aug 01 2012 6:34 pm

Staat gewoon in de EXIF. Neem deze bijvoorbeeld:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 5%2529.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Klik op meer info, even naar beneden scrollen en zie daar:

Shutter Count 17,696

Pas echter op. Kliks zijn sluitebewegingen. En dat is niet het aantal genomen foto's. Elke keer als je live view start gaat de sluiter open en dat telt vrolijk mee.

Ener
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ener » wo aug 01 2012 8:31 pm

Bij mij begon na 9999 foto's de counter weer op 0 . Het echte aantal clicks kan ik alleen via ander programma uitlezen. Bijv opanda. Ik heb een D80. Weet dus niet of de D90 wel doortelt.

iJoost

Bericht door iJoost » wo aug 01 2012 11:07 pm

Dat is niet het aantal kliks maar het aantal foto's. Het aantal kliks blijft gewoon altijd oplopen. En het zit in de EXIF van elke foto die je maakt. Er zijn diverse manieren om ernaar te kijken en die worden hierboven al genoemd.

Mocht je een Mac hebben dan kun je ook domweg een foto openen in Voorvertoning en dan met Cmd-I de EXIF informatie inzien. Maar voor Windows zie hierboven.

tim62
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door tim62 » do aug 02 2012 7:32 pm

Misschien off topic, maar toch: ik heb zo mijn bedenkingen bij de waarde van het aantal door de camera geregistreerde clicks. Twee voorbeelden:

1. Mijn D80 uit 2008 begon na ca. 1500 opnamen zonder aanwijsbare oorzaak (geen nieuwe firmware geinstalleerd o.i.d.) weer op 0.
2. Mijn D7000 die ik medio 2011 bij een gerenommeerde fotohandel kocht begon op 0. Na enkele maanden bleek (hoe ik daar achter kwam, dat is een heel verhaal op zich) dat dit toestel al eerder was verkocht aan een medeclublid, die het toestel na 3500 opnames met een defect had teruggebracht. De fotohandel verkocht de camera nog geen week later weer voor nieuw.

Dus blijkbaar kan de teller door het toestel zelf en door een kenner gereset worden....
Bekijk mijn foto's op ∞500px

iJoost

Bericht door iJoost » do aug 02 2012 11:11 pm

'T is software, dus ja dat kan. Er zijn wel meer verhalen dat dat gebeurde met camera's die voor reparatie op dat gebied bij Nikon is geweest.

Maar ik weet niet welke "waarde" je er precies aan zou willen hangen?

Voor mij is het een teller van het aantal sluiterbewegingen (niet te verwarren met het aantal foto's) niets meer en niets minder. Maar dat is de betekenis. De waarde is subjectief.

Ik zelf heb er hooguit vijf Euro extra voor over op de totaal prijs van de camera. Dus ik denk dat dat voor mij de waarde is. ;-)

tim62
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door tim62 » vr aug 03 2012 12:41 am

Vergelijk het met het terugdraaien van een kilometerteller bij een auto. Met "waarde" bedoel ik dat het aantal clicks vaak als verkoopargument wordt gebruikt "Camera met slechts 10.000 clicks", dat zou betekenen dat die nog heel lang meekan. Maar dat is dus maar de vraag...

En in mijn geval dacht ik een nieuwe camera te kopen (teller stond immers op 0), die dus al enkele maanden gebruikt was (en waarvan bovendien het mankement waarvoor de vorige eigenaar 'm had teruggebracht naar de fotohandel, niet eens verholpen bleek).

iJoost

Bericht door iJoost » vr aug 03 2012 8:27 am

Zelfs als de camera nieuw is staat die teller meestal niet op nul. Heb je het niet over het fotonummer? Hoe heb je dat aantal kliks in de winkel bekeken dan? Je kunt het nergens zien als je de camera in handen hebt. Het fotonummer kun je wel gewoon zien. Maar dat zegt helemaal niets. Die kun je gewoon vanuit de instellingen resetten. Of zelfs resetten elke keer als je weer met een lege geheugenkaart begint.

Ik ben benieuwd hoe je dat aantal kliks in de winkel hebt gecontroleerd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 03 2012 8:52 am

tim62 schreef: 2. Mijn D7000 die ik medio 2011 bij een gerenommeerde fotohandel kocht begon op 0. Na enkele maanden bleek (hoe ik daar achter kwam, dat is een heel verhaal op zich) dat dit toestel al eerder was verkocht aan een medeclublid, die het toestel na 3500 opnames met een defect had teruggebracht. De fotohandel verkocht de camera nog geen week later weer voor nieuw.
De enige referentie dat het om dezelfde camera zou kunnen gaan is het serienummer van de camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

tim62
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door tim62 » vr aug 03 2012 11:03 am

@Léon: het was inderdaad het serienummer dat mij op het spoor bracht (via dit forum, de vorige eigenaar noemde dat nummer in een post over problemen met de (zijn) D7000). Uiteindelijk ben ik teruggegaan naar de fotohandel en heb ik een nieuwe camera gekregen, de eigenaar van de winkel "wist echt niet hoe dit had kunnen gebeuren". :?:

@ iJoost: ik weet echt wel waar ik het over heb, op mijn eerste foto's die ik heb gemaakt met de D7000 heb ik in de EXIF de shutter count afgelezen en die begon bij de eerste foto die ik maakte gewoon bij 1. De vorige eigenaar meldde mij hoeveel foto's hij met het toestel had gemaakt voordat hij die inruilde, dat zou betekenen dat de shutter count ten minste op dat getal had moeten staan.

Mijn punt is dat er vaak wordt gesproken over tweedehands camera's met weinig clicks die dus nog lang mee kunnen. Ik heb zelf dus nu al twee voorbeelden waarbij de shutter count is gereset, dus mijn vraag: wat zegt die informatie dan eigenlijk als je een tweedehands camera koopt...

Texelaar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Texelaar » vr aug 03 2012 11:48 am

:oops:
tim62 schreef:@Léon: het was inderdaad het serienummer dat mij op het spoor bracht (via dit forum, de vorige eigenaar noemde dat nummer in een post over problemen met de (zijn) D7000). Uiteindelijk ben ik teruggegaan naar de fotohandel en heb ik een nieuwe camera gekregen, de eigenaar van de winkel "wist echt niet hoe dit had kunnen gebeuren". :?:

@ iJoost: ik weet echt wel waar ik het over heb, op mijn eerste foto's die ik heb gemaakt met de D7000 heb ik in de EXIF de shutter count afgelezen en die begon bij de eerste foto die ik maakte gewoon bij 1. De vorige eigenaar meldde mij hoeveel foto's hij met het toestel had gemaakt voordat hij die inruilde, dat zou betekenen dat de shutter count ten minste op dat getal had moeten staan.

Mijn punt is dat er vaak wordt gesproken over tweedehands camera's met weinig clicks die dus nog lang mee kunnen. Ik heb zelf dus nu al twee voorbeelden waarbij de shutter count is gereset, dus mijn vraag: wat zegt die informatie dan eigenlijk als je een tweedehands camera koopt...
Als je een eerlijke winkel hebt die zal hem niet resetten. Maar sommige winkels denken daar voordeel uit te halen en komen hun eigen ook wel weer tegen.Jij hebt geluk dat de verkoper hem omruilde.
Hij zal het wel geweten hebben hoe komt ie anders in de winkel te liggen .
Anders had je nu een tweede hands voor een nieuwe prijs toch??

Gr Marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 03 2012 11:55 am

tim62 schreef: Mijn punt is dat er vaak wordt gesproken over tweedehands camera's met weinig clicks die dus nog lang mee kunnen. Ik heb zelf dus nu al twee voorbeelden waarbij de shutter count is gereset, dus mijn vraag: wat zegt die informatie dan eigenlijk als je een tweedehands camera koopt...
Het lijkt mij dat alleen Nikon (Support Center) de mogelijkheden heeft / kent om een de teller op 0 te zetten, en dat hooguit doet bij "nieuwe" camera's die om een of andere reden zijn teruggekomen en na inspectie opnieuw in het verkoopcircuit worden gebracht. Iemand die gewoon zijn camera 2e hands aanbiedt, heeft doorgaans de kennis en de mogelijkheden niet om de teller te resetten. Ook een winkel heeft die kennis en mogelijkheden niet. Als wilde gok, laten we zeggen 99,9% zal het aantal clicks dan ook gewoon kloppen bij het aanbieden van een 2e hands camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”