Graag ontvang ik van jullie tips voor het volgende:
Door mijn werkgever ben ik gevraagd om foto's te maken van het jubileumfeest van een collega.
Op zich niet zo heel spannend, maar de locatie is voor mij in ieder geval wel een uitdaging.
We gaan namelijk een rondvaart maken op het stoomsalonschip de s.s. Succes. (zie www.faim.nl)
Binnen is het allemaal donker hout en zijn de plafonds nogal laag. Rondom loopt een grote glaspartij, dus de achtergronden zullen lekker licht zijn....
We varen weg rond 15:00 uur en de tocht duurt tot ca. 21:00 uur, dus veranderende omstandigheden.
Volgens mij zijn hier een aantal valkuilen:
- overbelichte achtergronden of donkere contouren
- bewegingsonscherpte door weinig licht
- lastig indirect te flitsen vanwege lage plafonds.
Graag jullie reactie hoe ik dit het beste kan aanpakken!
Jee Jee
O ja, ik heb een D70s, SB600 + Omni-Bounce, 18-70 f/3.5-4.5G ED-IF AF-S DX en een 70-300 f/4.5-5.6 G AF-S VR.
Tips gevraagd: binnen fotograferen, lichte achtergrond
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je kan, je camera instellen op -1,0 stop onderbelichten je flitser op +1,3 overbelichten, zo krijg je een goed belichte achtergrond en gebruik je je flitser als invulflits. (uiteraard zullen de waarden verschillen en is dat even uitproberen totdat je tevreden bent).
Hier twee voorbeelden van van mij op DefQon1 (16 juni 2007)

Verder is het heel lastig om van te voren te bepalen hoe je je camera moet instellen, gewoon uit proberen ter plekke en goed naar je LCD en histogram kijken
Hier twee voorbeelden van van mij op DefQon1 (16 juni 2007)

Verder is het heel lastig om van te voren te bepalen hoe je je camera moet instellen, gewoon uit proberen ter plekke en goed naar je LCD en histogram kijken

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
gebruik de flitser en zet de synchronisatie op het 2de sluiter gordijn. Of op SLOW, even uitproberen.
Zelf doe ik dit op de P stand en let dan op de sluitertijd. Ik houd +- 1/60 aan. Anders gebruik ik het duimwiel om de sluitertijd te corrigeren.
Opnamen met 1/30 of langere tijden zijn uit de hand ook wel te doen. Soms krijg je verrassende beelden met onscherp (beweging onscherpte) en scherp (van de flits) door elkaar.
Zelf doe ik dit op de P stand en let dan op de sluitertijd. Ik houd +- 1/60 aan. Anders gebruik ik het duimwiel om de sluitertijd te corrigeren.
Opnamen met 1/30 of langere tijden zijn uit de hand ook wel te doen. Soms krijg je verrassende beelden met onscherp (beweging onscherpte) en scherp (van de flits) door elkaar.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Die 1/60e is een vuistregel voor beginners ja, maar een betere regel is dat de sluitertijd een 100e deel (of sneller) kan zijn van de gebruikte mm. voor nog scherpe platen, bijv.: bij 300 mm. heb je min. 1/300e nodig dan kan je geen 1/60e meer gebruiken, maar bij bijv. 12 mm. kan je zelfs al met 1/12e of sneller scherpe platen krijgen. Dus die 1/60e is idd een goede richtlijn, maar is niet de sluitertijd voor scherpe platenHans Braakhuis schreef:gebruik de flitser en zet de synchronisatie op het 2de sluiter gordijn. Of op SLOW, even uitproberen.

Ik zet mijn flitsert en camera altijd bij donkere locaties (parties etc.) op handmatig en maak eerst een paar proeffoto's alvorens ik de juiste instellingen heb.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Indirect flitsen bij een laag plafond hoeft niet eet probleem te zijn, zolang:
- het plafond maar wit is (anders combineert de kleur zo gek met het uitzicht naar buiten
- je onderwerp dichtbij is (door het lage plafond kun je via het plafond niet ver komen, hoek van inval is hoek van uitval)
- je het licht voorverzacht (ingebouwde diffuser, omnibounce... de weg die het licht aflegt is anders te kort om verzacht te worden).
Succes!
- het plafond maar wit is (anders combineert de kleur zo gek met het uitzicht naar buiten
- je onderwerp dichtbij is (door het lage plafond kun je via het plafond niet ver komen, hoek van inval is hoek van uitval)
- je het licht voorverzacht (ingebouwde diffuser, omnibounce... de weg die het licht aflegt is anders te kort om verzacht te worden).
Succes!