Panorama en HDR

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Panorama en HDR

Bericht door RVK » wo jul 04 2007 3:28 pm

Na hier een panorama te hebben gemaakt bleek dat de verlichting van de hal zo slecht was dat er bij de ramen enorme overstraling optrad, het contrast was eenvoudig veel te hoog. (zeer zonnig buiten, binnen weinig kunstlicht, hoofdzakelijk licht dat door de weinige ramen kwam)
Daarom deze opname van 4x5 foto’s, gebracked, (-2-1-0+1+2, automatische instelling camera) , HDR/tonemap en daarna gestitched.

Afbeelding

Het resultaat is al stukken beter (wel het HDR effect, vind niet iedereen even mooi) echter nog steeds niet veel doortekening achter de ramen en nog iets overstraling, contrast nog steeds te hoog voor toegepaste belichtings reeks.

Als je de individuele opnames bekijkt lijkt het dat de +1 en zeker de +2 opnamen weinig toevoegen.
De camera bracket automatisch 5 stops rond de gemeten belichting wat in dit geval niet ideaal is. Beter zou zijn bv. -5-3-1-0+1 zodat er meer informatie voor achter de ramen beschikbaar is, maar helaas kan ik dat (voorlopig) niet uitproberen.

Wel blijft het feit dat vooral bij panorama’s met hun grote beeldhoek al snel grote contrasten optreden. Je kunt natuurlijk op M belichten en zelf de belichtingen bepalen echter er liepen hier mensen rond dus het bracketen moest snel gebeuren en dat gaat automatisch sneller (camera stond op een plankje dat over de hoek van de ballustrade was gelegd en moest tijdens het bracketen stevig worden aangedrukt zodat instellen niet eenvoudig zou zijn)

Het zou mooi zijn als je de belichtings reeks van het bracketen zou kunnen programmeren , hoeveelheid opnames en belichting per stap. ( het is me meer opgevallen dat belichtings stappen gelijkmatig verdeeld rond de gemeten 0 belichting niet altijd de juiste methode is)

Misschien iets voor een nieuwe Nikon ?

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

GdP

Bericht door GdP » wo jul 04 2007 4:21 pm

Het is anders best een aardige foto geworden. :)

Gerrit

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jul 04 2007 5:33 pm

Ik denk dat je heel de belichting reeks beter 1 of zelf 1,5 stop omlaag had geschoven hij komt mij nu wat licht over.

verder is hij wel geslaagd.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Matchless

Bericht door Matchless » wo jul 04 2007 9:35 pm

Ik zou in het vervolg van dit soort dingen gewoon 5 foto's maken in RAW en dan de belichting per foto door Photoshop of Capture regelen in stappen. Dan hoef je maar 5 foto's te maken en geen 9 zoals je nu doet. Als je ervoor zorgt dat alle foto's in ieder geval niet overbelicht worden is er niets aan de hand.

Maar afgezien daarvan vind ik het gewoon een leuke foto hoor.

GdP

Bericht door GdP » wo jul 04 2007 9:41 pm

De juiste kleuren is een groot probleem is mijn ervaring met HDR.
Ik heb mijn experimenten maar weer in de prullebak gedeponeerd.
Een volgende keer maar eens opnieuw proberen.

Gerrit

RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » do jul 05 2007 1:25 pm

Luc

Inderdaad een verschuiving naar onderbelichten zal verbetering geven, minder overstraling en betere doortekening van de hoge lichten.

Nu bepaald de camera de belichting hoofdzakelijk door het interieur en in mindere mate door de ramen, met als gevolg een belichting die de schaduwen al redelijk goed weergeeft.
De +2 en +1 belichting voegen daarom bij het HDR weinig toe, hoofdzakelijk meer overstraling.

De ramen zij nu volledig overbelicht wat niet volledig gecompenseerd wordt door de -1 en -2 belichting.

Ik heb geprobeerd om via de belichting compensatie het geheel 2 stop naar beneden te trekken maar bij de gebruikte camera overide bracketing de compensatie.

Misschien zijn er camera’s waarbij dat wel mogelijk is anders toch met de hand instellen.

Matchless

De gebruikte camera is een compact dus die mogelijkheid vervalt. Doch ook met RAW is dit niet op te lossen, het onderwerp contrast is gewoon veel te groot voor de sensor, alle ramen clippen volledig bij de 0 opname.

Daarom 4 series van 5 opnamen zodat de 5 in HDR kunnen worden samengesteld.

Gerrit

Ik vind ook dat de kleuren bij HDR meestal ”moeilijk” zijn, flauw, vlak en weinig contrast. Extra verzadiging geeft meestal weinig verbetering hooguit helpt wat meer contrast.
(in de laatste versie van Easyhdr zijn er wel veel mogelijkheden om al tijdens tonemapping instellingen te veranderen)

Nu zit er in dit gebouw zo wie zo weinig kleur, oud hout, roest en veel stof.

Het complex is wel gewoon leuk voor foto’s, het is een afgelegen mijn die in 1937 gesloten is en daarna langzaam vervallen raakt. Sinds enige jaren is men bezig met restauratie maar door de omvang van het complex zal dat nog wel even duren. In deze omgeving laat men gewoon alles liggen (gereedschap, voorraden, auto’s, machines, etc) waardoor er veel te zien is. Verder ligt de mijn op een helling naast een gletcher en is er weinig publiek door de moeilijke bereikbaarheid.

Afbeelding

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”