Welke Flitser

Discussies over flitsers
motorhan
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Welke Flitser

Bericht door motorhan » do aug 09 2012 4:25 pm

Hallo,

Ik heb de D90 en SB600 verkocht en een D7000 besteld. maar nu de vraag welke Flitser bevelen jullie aan of heb je goede ervaring mee.

Is een SB900 veel beter dan bv een SB700 of zijn er gebruikers die de voorkeur geven aan een andere combinatie.

De flitser wordt door mij eigenlijk veel te weinig gebruikt maar helemaal zonder wil ik ook niet. Ik heb nog wel 2 Flitsers die ik vroeger bij de Nikkormat EL gebruikt maar daar kan je niet veel mee met de modere camera's heb ik begrepen of wellicht als slave gebruiken.
Afbeelding

Afbeelding

Ik snap dat het lastig is een beste aan te wijzen omdat er zoveel merken en soorten zijn en elke heeft zijn specifieke eigenschappen denk ik. maar toch advies is welkom.
Met vr gr,

Han

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Welke Flitser

Bericht door Léon Obers » do aug 09 2012 4:44 pm

Ik snap eigenlijk niet dat je de SB-600 verkocht hebt. Die zou juist prima geschikt zijn gebleven voor de nieuwe D7000.
Vriendelijke groet, Léon Obers

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » do aug 09 2012 4:51 pm

Hallo,

Ja dat heb ik wellicht ook te impulsief gedaan. maar hij lag maar mooi te wezen en kreeg er wel een hele goede prijs voor.
en ja achteraf ... is mooi wonen.

Ik zat nu te denken aan een 700 of 900 en dan zie je ook weer een 910 wat kan die dan weer meer of minder. van de specificaties wordt ik niet zoveel wijzer en dan denk ik inderdaad die 600 was zo gek nog niet.

Maar ik heb er in ieder geval iemand heel blij mee gemaakt.
Laatst gewijzigd door motorhan op zo aug 12 2012 3:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vr gr,

Han

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » do aug 09 2012 5:13 pm

Dat je de SB600 hebt verkocht? :huh:
De 600 was de voorganger van de 700. Wat de 700 meer heeft t.o.v. de 600 is de "masterstand" maar goed die heb je met de D7000 niet nodig omdat deze als master kan fungeren.

Wanneer ik het juist heb is het automatisch zoombereik van de SB900/910 iets groter (17-200mm) als die van de 700 (24-135mm van de 135 ben ik niet helemaal zeker). M.a.w. de 900/910 is iets krachtiger en kan grotere bereiken aan.
Daarnaast hebben de 700 & 910 een beveiliging bij te hoge temperatuur. De 900 wil er nog wel eens mee stoppen wanneer de flitser te heet gaat worden. De 700/910 gaat dit al softwarematig regelen door de tijd tussen de flitsen te verlengen. Heb het persoonlijk bij de 900 1x gehad dat deze ermee stopte, dan eerst afkoelen en dan werkt alles weer gewoon. Ben je wel een half uur verder. Ik had geen koelkast bij de hand :mryellow:

Wanneer ik het zo lees dan ging ik voor de SB700 wanneer het een Nikon moet zijn.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » do aug 09 2012 5:29 pm

motorhan schreef:Hallo,

Ja dat heb ik wellicht ook te impulsief gedaan. maar hij lag maar mooi te wezen en kreeg er wel een hele goede prijs voor.

Ik zat nu te denken aan een 700 of 900 en dan zie je ook weer een 910 wat kan die dan weer meer of minder. van de specificaties wordt ik niet zoveel wijzer en dan denk ik inderdaad die 600 was zo gel nog niet.

Maar ik heb er in ieder geval iemand heel blij mee gemaakt.
ik begrijp hier uit dat je de SB600 bijna niet gebruikte, klopt dat?
Waarom zou je nu dan opnieuw een flitser kopen?
Groetjes,
Jaap

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Wolf » do aug 09 2012 5:31 pm

Voor die keren dat je hem wel nodig bent.....
Ik zou voor een 700 gaan. Lekker alround en niet zo megagroot als de sb900 of sb910
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do aug 09 2012 5:32 pm

Als je een SB-900 overweegt denk ik dat je voor de SB910 moet gaan. De SB-900 werd wat geplaagd door warmteperikelen.
Met een SB700 koop je tov de SB600 al meer mogelijkheden, bv masterflitser in CLS systeem.
De SB700 kan twee groepen aansturen, net zoals je camera; voegt hiermee niets toe. De SB700 kan wel als derde groep ontvangen.
De SB910 kan drie groepen aansturen, heeft stroboscopische mogelijkheden.

Alternatief zou je andere merken kunnen overwegen, afhankelijk van budget, bv Metz, of een van de Chinezen.
CLS is wel leuk natuurlijk, maar je moet dan ook meerdere flitsers hebben.

Ander alternatief is een occasion SB600 of SB800.

De klassieke flitsers van Braun en Sunpak zijn wat gevaarlijk ivm hoge ontsteekspanning; hoewel de camera 250V kan hebben zou ik niet de gok willen nemen, anders dan met interfaces naar laagspanning.

Groet Hans.

PS moet je je onderschrift aanpassen?

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » do aug 09 2012 6:22 pm

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik lees een opmerking als je hem zo weinig gebruikt waarom dan toch weer. Ja omdat je soms toch wel een flitser nodig hebt en dan is de standaard flits niet altijd genoeg.

Ik kijk inderdaad voor een Occaision al vragen ze daar soms ook bijna de nieuwprijs voor.
Met de opmerkingen over de 900 ben ik wel blij. nou zal ie bij mij niet zo snel warm worden door continu gebruik maar toch een punt van overweging.
En ja ik moet mijn onderschrift aanpassen maar dat doe ik op moment ik de nieuwe camera heb.
Ik verwacht as maandag.

Ik heb de D7000 besteld bij BCC die ging mee met de prijs van de goedkoopste aanbieders. Niet echt een fotozaak maar is wel een stuk dichterbij. en als je de camera onverhoopt moet wegbrengen en weer halen ben je anders zo maar 2 x170km verder en nu ca 20km dus dat was de overweging.

Die oude flitsers gebruik ik al jaren niet meer en heb ik onlangs op MP gezet voor de liefhebber zijn beide in prima staat.

Wat de Flitser betreft ga ik denk maar voor een nieuwe 700 of een gebruikte 800.
Met vr gr,

Han

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 10 2012 12:11 am

Ik zou in jouw geval gewoon voor de SB700 kiezen. Heb je bijvoorbeeld wel eens gezien hoe groot de 900/910 is? Je moet een goede reden hebben om die te kiezen. Die lijk je wat mij betreft niet te hebben...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr aug 10 2012 6:59 am

motorhan schreef:Ja dat heb ik wellicht ook te impulsief gedaan. maar hij lag maar mooi te wezen en kreeg er wel een hele goede prijs voor.
Ja, dat is het probleem. Een nieuwe SB-600 ging destijds soms voor 150 euro over de toonbank, nieuw. (Alleen in de maanden net voordat de SB-700 uitkwam.) Nu zijn ze tweedehands wel 160 euro.
Er is veel vraag naar tweedehands flitsers, als ze maar van Nikon zijn.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr aug 10 2012 7:51 am

Als je niet vaak een flits gebruikt, overweeg dan ook eens de Nissin DI 622 MK II.

Kost de helft van een SB-700 en presteert net zo goed.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door peterpj » za aug 11 2012 3:57 pm

Als je niet vaak een flits gebruikt, overweeg dan ook eens de Nissin DI 622 MK II.
Ook hier een tevreden gebruiker. Als je weinig flits (hoeft niet,ook als je veel flitswerk doe is het een prima flitser) moet je hier zeker aan denken.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » za aug 11 2012 10:23 pm

Bedankt voor jullie reacties.

Begrijp ik het goed dat er van die Nissan Flitsers speciaal uitvoeringen zijn voor Nikon of Canon of andere merken zodat je niet zomaar zo'n Flitser kan kopen als je niet weet voor welke camera die geschikt is. Ik zag dat op de site van Klein met bv Metz flitsers die ook heel voordelig zijn.

Is de SB 700 overigens ontgeveer even groot als de 600. Ik vraag dit omdat jullie aangaven dat de 900-910 veel groter is. dus die in ieder geval afgeschreven (voorlopig)
Met vr gr,

Han

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » za aug 11 2012 10:29 pm

motorhan schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Begrijp ik het goed dat er van die Nissan Flitsers speciaal uitvoeringen zijn voor Nikon of Canon of andere merken zodat je niet zomaar zo'n Flitser kan kopen als je niet weet voor welke camera die geschikt is. Ik zag dat op de site van Klein met bv Metz flitsers die ook heel voordelig zijn.

Is de SB 700 overigens ontgeveer even groot als de 600. Ik vraag dit omdat jullie aangaven dat de 900-910 veel groter is. dus die in ieder geval afgeschreven (voorlopig)
Inderdaad, de flitsers van bijvoorbeeld Nissin, Metz zullen de aanduiding "geschikt voor Nikon" moeten hebben. Aannemende dat je de maximale automatische functionaliteit wilt behouden.
Denk je overigens wel aan de CLS functie (flitsers vanuit je camera aansturen) die je nieuwe body heeft. Niet alle flitsers kunnen daarmee omgaan. Als je het niet belangrijk vindt hoef je er ook niet naar te kijken. Maar even als extra aandachtspunt voordat je het over het hoofd ziet.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

motorhan
Forumlid
Forumlid

Bericht door motorhan » zo aug 12 2012 3:50 pm

Op MP vragen ze vlot 200.00 of meer voor de SB700 en voor gemiddeld 245.00 heb je een nieuwe.
maar een SB800 koop je ook compleet voor ca 200.00 wat is dan wijsheid.

Een gebruikte 800 of een nieuwe 700 kopen en natuurlijk de genoemde alternatieven daar denk ik ook nog aan. Wat kan een mens het zichzelf toch moeilijk maken.

Jullie hebben het al opgemerkt ik heb mijn SB600 gewoon te vlug verkocht. al was de prijs goed.

Maar zoals gezegd als je alles van te voren weet.
Met vr gr,

Han

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”