Diafragma D200 reageert niet

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Tammo Schut

Diafragma D200 reageert niet

Bericht door Tammo Schut » wo jul 04 2007 10:11 pm

De afgelopen week is het mij twee keer overkomen dat het diafragma (voorkeuzeinstelling op achterste wiel) niet reageerde. Met aangesloten SB800 die dan ook niet reageert op diafragmawijziging.
Kan er ook maar 1 reden te bedenken zijn waarom ik het diafragma niet zou kunnen wijzigen? (uitgezonderd de reden; kamera kapot, om jullie maar even voor te zijn)

groet,

Tammo

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jul 04 2007 10:16 pm

mm waarschijnlijk een vies contact aangezien het diafragma niet camera gerelateerd is maar lens gerelateerd. probeer eens de contacten schoon te maken :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » wo jul 04 2007 10:45 pm

Dat klopt niet wat je zegt Opgezetfan , de aansturing van het diafragma vanuit de kamera is mechanisch en niet elektronisch , uit het objectief steekt een “lipje”wat je kan bewegen hier mee gaat het diafragma open en dicht .
Het “armpje “ in de kamera wat dit aanstuurt kan verbuigen , maar weet niet of dit de oorzaak is :) .

@Tammo,

Je moet het instelwiel verdraaien als de lichtmeter is ingeschakeld ander werkt het ook niet ,dus ontspanknop half indrukken instelwiel verdraaien , de tijd dat de lichtmeter aanblijft na het half indrukken van de ontspanknop kan je overigens ook nog instellen ,bij m’n D100 is dat tussen de 4 seconden en 30 minuten.

Groeten Jan.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » wo jul 04 2007 11:36 pm

Jan, bedankt voor reactie (overigens ook de anderen) maar ik snap dat niet.
Gewoon diafragmavoorkeuze A, dan hoef je alleen de camera maar aan te zetten en je kunt het diafragma wijzigen, de sluitertijd past zich aan.
Dus simpelweg hoef je alleen maar het instelwiel te verdraaien.
Dat staat los van lichtmeting (alleen dat de sluitertijd zich automatisch aanpast) en ontspanknop.
Dus of je diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze kiest, je hoeft alleen aan het instelwiel te draaien en de combinatie dfiafragma/sluitertijd
verandert. Draai je aan het wiel en er veranderdt niets dan is er iets mis.

Tammo

GdP

Bericht door GdP » wo jul 04 2007 11:39 pm

Tammo doet de D200 dat ook op andere lenzen?

Gerrit

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do jul 05 2007 1:10 am

Ehmm.
Diafragma doe je met het kleine wieltje voorop de camera. Sluitertijd met het grotere wieltje achterop de camera. Werkt niet als de LCD aan staat. Check ook even je instellingen onder Custom f5.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jul 05 2007 8:47 am

Momenteel heb ik alleen de VR18-200 en kan het dus niet met een andere lens proberen.
Wat betreft de instelwielen; die kun je verwisselen. Sinds kort heb ik het diafragma instelwiel aan de achterzijde en sluitertijd aan de voorzijde. Als je veel met diafragmavoorkeuze werkt vind ik dat veel handiger.

Tammo

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jul 05 2007 8:49 am

Trouwens; het werkt ook als de LCD aanstaat

Tammo

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » do jul 05 2007 8:42 pm

Sinds kort heb ik het diafragma instelwiel aan de achterzijde en sluitertijd aan de voorzijde.
Als je die nou weer terugzet, diafragma voorzijde en sluitertijd achterzijde, wat doet ie dan ??
Als het aan het wieltje ligt zou je nu de sluitertijd niet moeten kunnen verstellen ( vuil contact ?? )

Anders zou ik het ook niet weten en kun je beter met Nikon Support contact opnemen

Succes ermee

Groeten Frans

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”