Polarisatie filter, Welke?

Discussies over filters
R-Know

Polarisatie filter, Welke?

Bericht door R-Know » wo jul 04 2007 10:18 pm

IK wil een 67 en een 77 mm polarisatie filter kopen.

Wie is overtuigd van de beste of mindere kwaliteit van een type/merk.

Ik denk aan Hoya, B + W, Nikon etc.

Waar moet ik op letten bij aankoop.

Alvast mijn dank,

Groet, Arno

GdP

Bericht door GdP » wo jul 04 2007 10:32 pm

Ik heb er 1 van Sigma. Doet het prima! En is half zo duur als Nikon.

Gerrit

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo jul 04 2007 10:49 pm

Volgens mij kun je ook een 77mm kopen en dan een verloopring gebruiken om naar 67 te gaan. Dat is volgens mij veel goedkoper.

Je zou eigenlijk het artikel van Hans Braakhuis eens moeten lezen over filters in het laatste clubblad.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » wo jul 04 2007 10:56 pm

a90 schreef:Volgens mij kun je ook een 77mm kopen en dan een verloopring gebruiken om naar 67 te gaan. Dat is volgens mij veel goedkoper.

Je zou eigenlijk het artikel van Hans Braakhuis eens moeten lezen over filters in het laatste clubblad.
Klopt!

http://www.cokin.fr/conversion-rings.html

Geeft wel een probleem met je zonnekap!

Gerrit

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jul 04 2007 11:03 pm

Ik heb een zelfde soort pola filter als dit http://www.fotoshopaalten.nl/product_in ... 2072c2df29

ik vind het best goed werken en past ook op je grotere lenzen adapter ringen filterhouder en grijsverloop filter heb ik er ook van.

Er was een nadeel en dat was dat de houder op de 12mm stand vignetteerde dit heb ik opgelost door gewoon van de uitsteeksels iets af te zagen.

Misschien is dit spul op E-bay nog wel goedkoper te krijgen..

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

MarcoB

Bericht door MarcoB » wo jul 04 2007 11:26 pm

Ik heb een B+W KSM slim pola van 77mm, en die is in elk geval erg goed. Een Nikon zou ik ook overwegen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jul 04 2007 11:30 pm

Overweeg ook eens het Polarisatiefilter van Cokin. Dan moet je wel gaan voor het P-systeem. Je koopt de filterhouder, het filter en een zonnekap. Dan nog een adapterring voor ieder objectief dat je gebruikt, voor jou dus 67 en 77. Deze adapters zijn er van 48 t/m 82mm. Met dit systeem heb je niet gauw vignettering.
Heb je eenmaal een filterhouder en wat filters, dan kun je ook nog extra adapterringen kopen voor eventuele andere objectieven. Dat spaart echt geld uit.
Je moet dan dus wel de zonnekap(pen) van Cokin gebruiken. Die zijn modulair, voor groothoek hoef je er maar één te gebruiken, naarmate je meer tele gebruikte "stapel" je er gewoon naar behoefte een tweede of derde op.

Groet, E.M. de Klerk

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 05 2007 5:45 am

B&W of Nikon. Ik heb 90% van mijn vakantie in de VS met een Tokina 12-24 + B&W Pola geschoten.
Ben erg tevreden over de resultaten. Voorbeelden op mijn Flickr-site set 2006 USA.

Groet

Skippy

R-Know

Bericht door R-Know » do jul 05 2007 7:29 am

Dat van Cokin is zo'n slecht idee nog niet.
Inderdaad, voor de 67 en 77 vind ik het belangrijkst maar ik heb ook nog 2 andere maten.
Zoals Luc al laat zien is het goed betaalbaar ook. Vreemd dat Cokin, niet een spotgoedkoop merk, veel goedkoper is in de filter dan de andere merken.

Van Skippy heb ik diverse foto's gezien en het filter doet mooi werk, het is dan ook een B+W.

Als ik zonnekappen van Cokin moet kopen zal ik nog steeds onder de prijs van laat zeggen, 3 filters uitkomen voor de totale set.

Nadeel vind ik wel het wissellen.
Dat zal wel een gewenning moeten worden

Dank aan iedereen.
Groet, Arno

MarcoB

Bericht door MarcoB » do jul 05 2007 8:25 am

Maar wil je dan een polafilter op al je objectieven? Je kunt er toch ook eerst een kopen voor je groothoek (die lijkt me het meest voor de hand liggen), en evt de rest later.

SwederD70
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » do jul 05 2007 8:33 am

B+W polariseerd vind ik veel sterker als Hoya.
Bij B+W worden luchten bijna zwart, Hoya donkerblauw…

De B+W van mij heeft een degelijkere bouw, echt glas en metalen ring. Hoya is kunsstof
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 05 2007 9:01 am

SwederD70 schreef:B+W polariseerd vind ik veel sterker als Hoya.
Bij B+W worden luchten bijna zwart, Hoya donkerblauw…
Heb ik met mijn B&W MRC circ pola geen last van. Heb je ook een circulaire pola of een liniaire?

Groet

Skippy

paparazzi

Bericht door paparazzi » do jul 05 2007 10:13 am

Ik had 'n B&W maar ik vond 'm erg slecht! Geeft erg veel noise en vignettering in de luchtpartijen. De slimline is tevens een miskoop wegens het feit dat je lensdop dan niet meer past.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 05 2007 11:02 am

paparazzi schreef:De slimline is tevens een miskoop wegens het feit dat je lensdop dan niet meer past.
Voor jou misschien een miskoop omdat je dat niet van tevoren wist voor anderen een bewuste keuze t.o.v. de niet-slimline juist omdat je dan minder last hebt van vignettering.

Groet

Skippy

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jul 05 2007 11:04 am

R-Know schreef:Dat van Cokin is zo'n slecht idee nog niet.
Inderdaad, voor de 67 en 77 vind ik het belangrijkst maar ik heb ook nog 2 andere maten.
Zoals Luc al laat zien is het goed betaalbaar ook. Vreemd dat Cokin, niet een spotgoedkoop merk, veel goedkoper is in de filter dan de andere merken.

Van Skippy heb ik diverse foto's gezien en het filter doet mooi werk, het is dan ook een B+W.

Als ik zonnekappen van Cokin moet kopen zal ik nog steeds onder de prijs van laat zeggen, 3 filters uitkomen voor de totale set.

Nadeel vind ik wel het wissellen.
Dat zal wel een gewenning moeten worden

Dank aan iedereen.
Groet, Arno
De Cokin achtige filters zijn van het merk Tian-Ya ..chineese tegenhanger van cokin vandaar de prijs .. nog een voordeel van een cokin achtig systeem is dat je makkelijk met grijverloop filters kunt werken.

Als je wat meer uit wil geven aan een filter systeem alla Cokin zou je ook eens naar het Lee systeem kunnen kijken Lee filters De voorbeelden op deze site zijn zeker ook het bekijken waard.

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op do jul 05 2007 12:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Plaats reactie

Terug naar “Filters”