Gebruikt u wel eens een statief

Discussies over statieven

Gebruikt u wel eens een statief bij fotograferen?

ja
25
93%
neen
2
7%

Totaal aantal stemmen: 27

Amadeus Gould

Gebruikt u wel eens een statief

Bericht door Amadeus Gould » vr mar 03 2006 11:21 am

Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,

Ik zou wel eens willen weten of er mensen zijn die wel eens of nooit een statief gebruiken bij het fotograferen.

Wat zijn de ervaringen?

Alvast dank voor de reacties en het meedoen aan de poll vraag.

Amadeus Gould

Bbas

Bericht door Bbas » vr mar 03 2006 8:48 pm

Mooi topic, ik ben van plan om een eenpootstatief te kopen. Dit omdat ik vaak voetbalwedstrijden fotograveer en niet echt een stille hand heb. Ben ook wel benieuwd daarom naar de reactie's.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

statief

Bericht door roel » vr mar 03 2006 10:08 pm

In plaats van een eenpootstatief kun je ook zelf een voetstatief in elkaar knutselen. Ik zeg er al iets over in deze topic: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =2193#2193

Een statief is soms onmisbaar. Daarnaast ben je nog meer met bewust fotograferen bezig. Omdat een statief in bewegingsvrijheid beperkt, ben je nog bewuster bezig met compositie.

ML

Bericht door ML » vr mar 03 2006 11:23 pm

Omdat ik vroeger ook al een telescoop had om vogels te spotten had ik al heel jong een statief.
Nu heb ik een mooie gitzo waarvan de middenzuil horizontaal kan en de benen helemaal plat zodat ik met bv macro-fotografie helemaal plat tegen de grond nog steeds uit de voeten kan met dit statief. Moet echter eerlijk bekennen dat ik een statief niet vaak gebruik om foto's te maken anders dan macro of tele (500mm). En de 70-200 AFS-VR heb ik in bestelling omdat ik daarmee ook nog uit de hand wil kunnen fotograferen.
Heb ook nog ergens een eenbeen statief liggen maar dat was met 500mm geen succes.
Het is ook vaak een heel gezeul om je statief op wandeltochten steeds mee te nemen vind ik. Dus als het even kan fotografeer ik uit de hand of zoek een steuntje op een hek, tegen een paal of wat dan ook...

Marc

Bericht door Marc » za mar 04 2006 1:41 pm

Ik doe aan natuurfotografie en gebruik ALTIJD een statief.

Marc

a3sfoto

Bericht door a3sfoto » za mar 04 2006 2:21 pm

Ik gebruik ook een statief.
Ik heb er twee een tripod en een monopod.
De monopod gebruik ik eigenlijk het meeste. Hij is compacter om mee te nemen en lichter om mee te nemen.
Ik gebruik mijn statief bij lage sluitertijden beneden de 1/30 en als ik met mijn 70-300 mm fotografeer.
Die monopod gaat altijd mee als ik opstap ga om foto's te maken.
Deze monopod heeft geen balhoofd maar ik ben nu aan het knutselen door de balhoofd van een ander statief te halen.

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » ma mar 06 2006 9:17 am

Nee
Een 3 poot statief is gewoon superonpraktisch bij (auto)sport evenementen, en het beperkt je in je camera vrijheid (soms wil je snel van positie wisselen, van laag bij de grond tot boven je hoofd en door een gat in de vangrails o.i.d.).
Ik schiet alles uit de losse hand en dat gaat mij tot nu toe goed af. Het enigste wat ik nog overweeg is een eenbeenstatief, maar dat is puur en alleen om het gewicht van een telelens op af te steunen.

Ja
Een 3poot statief is handig/onmisbaar voor studiogebruik/zelfportret en natuurfotografie e.d. Dus ja, ik heb er wel een alleen ik gebruik hem niet zo heel veel en dan alleen voor huiskamergebruik.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma mar 06 2006 12:28 pm

Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,

Tja dan zal ik maar vertellen dat ik met 50 ASA/100 ASA (dia)film ofotografeer...en tja dan gebruik je vaak een statief. Waarschijnlijk vaker met dan zonder statief :)

Als het maar even stil staat en niet trilt.

Afbeelding
Photo: ©EAD2003

Maar soms heb ik geen statief bij me...tja en dan moet ik improviseren met de camera op de cameratas... draadontspanner en ontspanvertraging...

Afbeelding
Photo: ©EAD2001

AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op vr mar 10 2006 11:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

BUG322

Bericht door BUG322 » vr mar 10 2006 11:18 pm

Mooie foto's

Ik heb een statief van mijn pa een oud licht ding (revue)
Volgens mijn pa was het niet zo'n fijn ding maar ja beter iets dan niets.

Met het kit lensje is het ook niet echt een probleem maar met mijn nieuwe 300 mm lens zie je inderdaad nog trilling. (van de sluiter).

vanson

Bericht door vanson » vr mar 10 2006 11:40 pm

Bij die tweede foto zou je de belichtingstijd nog veel langer kunnen houden, liefst in zwart/wit, erg mooie schaduwen die langs de auto glijden, mooie auto trouwens, wat is het?

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » vr mar 10 2006 11:54 pm

Dag Marco,

Het kan alleen maar Engels zijn, natuurlijk.

Een VandePlas versie van een gewone Austin (same mechanics, but with leather and walnut dash, different grill and two tone exterior). Tja, ik had een grijs-filter moeten hebben.

Dit is een ander plaatje (vierkante uitsnijding) met 28mm 2.8 AIS en diafragma op 2.8...Dan baal je dat je geen statief bij je hebt...

Afbeelding

AG

vanson

Bericht door vanson » vr mar 10 2006 11:59 pm

ah, de fameuze Vandeplas...
volgens mij heb ik 'iemand die jij ook kent met een grote grijze baard' wel eens horen vertellen dat hij vroeger iets dergelijks heeft gehad, de naam VandePlas is in elk geval blijven hangen, ik zal het hem morgen meteen vragen.

Mooie auto, jammer dat je geen statief bij je had, maar ja, hoe vaak zie je die dingen in het wild?

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

hmmm...

Bericht door roel » za mar 11 2006 12:03 am

Hoe vaak zie je überhaupt (in het goed Engels... ;-)) dit soort foto's in het wild?? Fantastische foto's AG! Ze lijken opgezet en dat bedoel ik als compliment!

janwerner

Bericht door janwerner » za mar 11 2006 6:58 pm

Ik gebruik steeds vaker een statief en neem het altijd mee. Een licht gewicht carbon van Gitzo in combinatie met een goed balhoofd. Ook gebruik ik dan altijd een draadontspanner en bij een laag standpunt een hoekzoeker zodat ik niet op mijn knieën hoef. Een Gitzo en daarbij nog van carbon is een lust voor het oog. Er straalt schoonheid & een gereedschapmakerskwaliteit vanaf die vergelijkbaar is met laat ik zeggen een Nikon FM3A.

Een statief is bijna altijd een compromis; het liefst zo zwaar als mogelijk, maar ook draagbaar. Een Gitzo carbon heeft bij een laag gewicht een grote stijfheid en trillingsdemping. Bij lage sluitertijden gebruik ik ook nog de spiegel voorontspanning. Een must voor mij. En God zij dank, zit deze mogelijkheid op de D200.

Een monopod vind ik persoonlijk een onding; ik beweeg er meer mee dan fotograferen uit de hand. Daarbij ben ik op mijn 70-200 VR het voordeel van de VR kwijt. Een tip voor degene die toch af en toe een monopod willen gebruiken; een statief waarbij de poten nog niet uitgezet zijn, is goed als monopod te gebruiken.
Laatst gewijzigd door janwerner op za mar 11 2006 7:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

janwerner

Bericht door janwerner » za mar 11 2006 7:08 pm

Amadeus Gould schreef:
Maar soms heb ik geen statief bij me...tja en dan moet ik improviseren met de camera op de cameratas... draadontspanner en ontspanvertraging...

Afbeelding

AG
Het voordeel van het gebruik van een L-bracket is dat ik in een dergelijke situatie de camera op de grond laat rusten (zonodig met een vinger er onder voor de juiste hoek) zonder dat ik bang hoeft te zijn voor beschadiging van het toestel. In plaats van een L-bracket kan je ook een zakdoek gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”