Rondje door de wijk

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Nikon87

Rondje door de wijk

Bericht door Nikon87 » za aug 18 2012 2:54 pm

Hallo!

Een rondje door de wijk gelopen! Ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Tips zijn altijd welkom.

1.
Afbeelding
F32, 1/5, ISO 100
2.
Afbeelding
F7.1, 1/400,ISO 400
3.
Afbeelding
F18, 1/30,ISO 100
4.
Afbeelding
F5.6, 1/125, ISO250

Bedankt voor het kijken!

Groeten,

Ralph
Laatst gewijzigd door Nikon87 op za aug 18 2012 4:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Rondje door de wijk

Bericht door Ivan10 » za aug 18 2012 3:16 pm

1. Kun je de fontein met een kortere sluitertijd proberen? Kijken wat het effect is.
2. De vogel is goed gelukt! Hulde! Zeker in vlucht, met het mooie weer is een korte sluitertijd zeker te doen.
3. Bij de motorrijder heb je echt het idee van beweging, maar hij is niet super scherp. Maar dat heeft weer zijn charme.
4. Misschien de foto nog wat verscherpen of scherper schieten als de lens het toelaat op die afstand? En het onderwerp misschien wat dichter/breder in het plaatje zetten. De steel leidt wat af.

oud0001

Bericht door oud0001 » za aug 18 2012 4:04 pm

Ik denk dat je een telelens gebruikt en een te trage sluitertijd.
Ze lijken mij allen onscherp door bewegingsonscherpte die kan ontstaan als je sluitertijd langzamer is dan het brandpunt van je objectief.

Er staat helaas geen exof bij dus echt iets zinnigs kan niemand zeggen. :wink:

Nikon87

Bericht door Nikon87 » za aug 18 2012 4:46 pm

Ivan10 schreef:1. Kun je de fontein met een kortere sluitertijd proberen? Kijken wat het effect is.
2. De vogel is goed gelukt! Hulde! Zeker in vlucht, met het mooie weer is een korte sluitertijd zeker te doen.
3. Bij de motorrijder heb je echt het idee van beweging, maar hij is niet super scherp. Maar dat heeft weer zijn charme.
4. Misschien de foto nog wat verscherpen of scherper schieten als de lens het toelaat op die afstand? En het onderwerp misschien wat dichter/breder in het plaatje zetten. De steel leidt wat af.

Hoi Ivan,

Ik heb de fontein ook gefotografeerd met een korte sluitertijd. Het effect is dat ikmeer druppels vastleg,(ook mooi trouwens). Het is de eerste keer dat ik beweging probeer vast te leggen. Ik zal er verder mee aan de slag gaan! Bedankt voor je feedback!
Tuihanti schreef:Ik denk dat je een telelens gebruikt en een te trage sluitertijd.
Ze lijken mij allen onscherp door bewegingsonscherpte die kan ontstaan als je sluitertijd langzamer is dan het brandpunt van je objectief.

Er staat helaas geen exof bij dus echt iets zinnigs kan niemand zeggen. :wink:
Hoi Andre,

Ok, kritische maar wel duidelijk! ALs ik het dus goed begrijp, dan moet ik een korte sluitertijd nemen naarmate ik meer "zoom" gebruik?
Ik zal de exof (term onbekend, maar je bedoelt waarschijnlijk de F-waarde,sluitertijd, ISO?) erbij vermelden!

Bedankt voor je feedback!

Groeten,

Ralph

oud0001

Bericht door oud0001 » zo aug 19 2012 12:23 am

Hoi Ralph,

Ik denk toch dat scherpte een eerste vereiste is.
Je hebt het goed begrepen. De sluitertijd korter naarmate het objectief langer.
Bij een 300mm is dat minimaal 1/300 e van een seconde.

Als je een crop camera hebt komt daar de factor 1,5 bij.
Dan word het 1/450e van een seconde. Je 300mm lens gedraagd zich dan ook als een 450mm.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”