Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Lens en diafragma doet er niet zo veel toe. Het belangrijkste is een goed statief en een lange sluitertijd.
De bovenste foto is gemaakt met een Tokina 12-24mm f4 25 seconden op f9 bij iso100 D200 Mup en remote bij de bovenste foto heb ik ook een grijsverloop filter ingezet om het overheersende licht van de maan iets terug te drukken. Als je goed kijkt zie je dat hij niet echt heel scherp is dat komt omdat er toen nogal erg veel wind stond..
Life is like A camera Lens. Focus only on wath's inportant and you will capture it perfectly flickr
Berichtdoor dirk-jan boon » za jul 07 2007 8:36 am
iso 100 kent de d70 niet dus dat wordt 200 f4 diafragma moet denk ik wel lukkenmet de 18-70 af-s nikkor1:3.5-4.5 g ed dx of niet ? moet ik dan nog compensatie toepassen vanwege de lichtsterkte? hmm 25 seconden en f4 dus een M stand ? en moet het objectief dan ook in M staan? vragen vragen en vragen maar lijkt me wel tof ook zo'n foto door mij zelf genomen te hebben
Beter wel iets meer diafragmeren om wat meer scherptediepte in je opname te krijgen tevens wordt dan je sluitertijd nog wat langer. Ik geloof dat je ook met de D70 tot 30 sec in A kunt fotograferen maak een paar proefopnames en pas je belichting in M aan als vind dat je langer dan 30 seconden moet belichten kun je de B stand gebruiken. Bij de D70 gebruikte ik altijd een afstand bediening en een kookwekker van mijn vrouw. je moet dan wel lange tijden ruisonderdrukking inschakelen anders ga je ampglow zien in de linker bovenhoek.
Life is like A camera Lens. Focus only on wath's inportant and you will capture it perfectly flickr
Berichtdoor dirk-jan boon » za jul 07 2007 9:05 am
kijk zo zijn we goed bezig, langetijd ro heb ik ergens in het menu zien staan wat gebeurt er als je dat altijd aan hebt (dus als je ook normaal korter belichtere foto's maakt (sorry voor die beginners vragen hoor)
Lange tijd RO heeft alleen invloed op belichtingen die langer zijn dan 1 sec.
bij langere belichtingen wordt een 2e opname gemaakt met de sluiter gesloten ook wel een dark frame genaamd. alle ruis ed. ongerechtigheden die vaak temperatuur afhankelijk zijn worden zo uit je opname gecorrigeerd.
ga je serieus lang belichten bijv. in de minuten dan ga je last krijgen van AMPglow (versterkings gloed) dat is een paarsachtig verschijnsel in de linker bovenhoek. de CCD begint dan zijn eigen door de versterking geproduceerde warmte op te pikken.