Zoek een carbon statief is de Manfrotto 055CX3 wat ???
- André
- Forumlid

- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zoek een carbon statief is de Manfrotto 055CX3 wat ???
Hoi allemaal,
Ik heb al ruim 4 jaar een Feisol statief, het was een van de eerste type's die Feisol uitbracht en heb hem nog over laten komen vanuit verwegistan. Dit statief heeft altijd redelijk goed gewerkt. Een nadeel vond ik altijd het schroefsysteem ipv een klik systeem. De doppen zijn er al een keer onderuit gevallen, maar kreeg netjes gratis nieuwe van Feisol. Gisteren echter is tijdens het opzetten het statief spontaan uit elkaar gevallen. 2 poten vielen eruit, en ik kan ze ook niet meer vastdraaien. Kortom, tijd voor vervanging en liever geen Feisol meer. (Ze zullen best een stuk beter geworden zijn, maar ik vind ze echt behoorlijk aan de prijs geworden).
Vanochtend in Doesburg een prachtig statief gezien de Manfrotto 055MF3 voor 319,--. Dat zag er perfect uit, stevig, kliksysteem, waterpasje en carbon. Maar ik koop niet graag nieuwe spullen op een vaag standje op een soort van rommelmarkt. Dus vanochtend eens gekeken op internet, en dat type kan ik nergens vinden. Wel de Manfrotto 055CX3 en ik vroeg me dus af of jullie dit type kennen en aan te bevelen is. Ik heb een zwengelkop die redelijk aan het gewicht is en verder moet hij natuurlijk mijn D800 met de 70-200 en een SB900 max kunnen dragen.
Tips voor een goede kop zijn ook welkom.
Ik heb al ruim 4 jaar een Feisol statief, het was een van de eerste type's die Feisol uitbracht en heb hem nog over laten komen vanuit verwegistan. Dit statief heeft altijd redelijk goed gewerkt. Een nadeel vond ik altijd het schroefsysteem ipv een klik systeem. De doppen zijn er al een keer onderuit gevallen, maar kreeg netjes gratis nieuwe van Feisol. Gisteren echter is tijdens het opzetten het statief spontaan uit elkaar gevallen. 2 poten vielen eruit, en ik kan ze ook niet meer vastdraaien. Kortom, tijd voor vervanging en liever geen Feisol meer. (Ze zullen best een stuk beter geworden zijn, maar ik vind ze echt behoorlijk aan de prijs geworden).
Vanochtend in Doesburg een prachtig statief gezien de Manfrotto 055MF3 voor 319,--. Dat zag er perfect uit, stevig, kliksysteem, waterpasje en carbon. Maar ik koop niet graag nieuwe spullen op een vaag standje op een soort van rommelmarkt. Dus vanochtend eens gekeken op internet, en dat type kan ik nergens vinden. Wel de Manfrotto 055CX3 en ik vroeg me dus af of jullie dit type kennen en aan te bevelen is. Ik heb een zwengelkop die redelijk aan het gewicht is en verder moet hij natuurlijk mijn D800 met de 70-200 en een SB900 max kunnen dragen.
Tips voor een goede kop zijn ook welkom.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- weimaraner
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Zoek een carbon statief is de Manfrotto 055CX3 wat ???
Ik heb zelf de 055CXPRO3, volgens mij is het enige verschil met de 055CX3 dat bij mijn versie de middenkolom ook horizontaal geplaatst kan worden.
Heb het statief nu een paar jaar en bevalt me uitstekend al ben ik met de kop nog niet helemaal tevreden (486RC2 balhoofd) - misschien dat ik ooit wel overstap naar een drieweg- of pistoolgreep kop.
Enige nadeel van het statief vind ik de waterpas; deze belemmert in sommige posities het vastdraaien van de statiefkop.
Belasting volgens Manfrotto maximaal 8 kilo - lijkt mij genoeg voor jouw combi.
Heb het statief nu een paar jaar en bevalt me uitstekend al ben ik met de kop nog niet helemaal tevreden (486RC2 balhoofd) - misschien dat ik ooit wel overstap naar een drieweg- of pistoolgreep kop.
Enige nadeel van het statief vind ik de waterpas; deze belemmert in sommige posities het vastdraaien van de statiefkop.
Belasting volgens Manfrotto maximaal 8 kilo - lijkt mij genoeg voor jouw combi.
- ReneG
- Clublid

- Contacteer:
Ik heb zelf de CX3 Pro. Uitzonderlijk stabiel en die 8kg. is ook écht 8 kg. (in tegenstelling tot de enigzins positief gespecificeerde gewichten van enkele andere merken). Hij is niet zwaar maar wel groot. Wil je compacter dan zou je ook nog de CX4 kunnen overwegen, 4 delen ipv 3. Er is ook nog een 190cx3 meen ik, die is nog lichter, maar of die voldoende is om je apparatuur te dragen denk ik niet.
PS: Nog een tip: Zoek je een originele manfrotto draagriem, kijk dan even op Marktplaats. Iemand bied al tijden de originele riemen aan voor 15 euro, in de winkel vaan 45 euro. Wil je ook nog een tas, pak dan een versie MET padding, zowel ter bescherming als voor het draagcomfort.
PS: Nog een tip: Zoek je een originele manfrotto draagriem, kijk dan even op Marktplaats. Iemand bied al tijden de originele riemen aan voor 15 euro, in de winkel vaan 45 euro. Wil je ook nog een tas, pak dan een versie MET padding, zowel ter bescherming als voor het draagcomfort.
Spul waarmee je foto's maakt...
-
Jaap_van_Ekris
Ik heb hem zelf, heb er regelmatig een redelijk zware tele op staan (samen met de D800E zo'n 5 kilo). Ik heb er een redelijk zwaar balhoofd op zitten (gevoelsmatig is het balhoofd zwaarder dan de pootjes). Het is een heerlijk statief, wat mij er erg aan bevalt is dat je de poten in verschillende hoeken kunt plaatsen. Hij is lekker stabiel en toch niet al te zwaar.
Jaap
Jaap
- André
- Forumlid

- Contacteer:
De CX4 heb ik ook naar gekeken, maar ik heb gelezen dat 4 delen per poot, minder stabiel zou zijn dan 3 delen per poot. Ik denk dat ik hem maar ga bestellen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
- ReneG
- Clublid

- Contacteer:
Misschien moet ik mijn opmerking nog wat toelichten: De CX3 is vrij groot en daarom stabiel, maar ook lastig om aan een tas te bevestigen als het niet de allergrootste tassen zijn. De CX4 is dan net wat compacter (De 190 versie past op de meeste rugzakken).
Spul waarmee je foto's maakt...
- hans1956
- Regiocoördinator

- Ervaringsniveau: *****
Ik heb zelf de 055CXPRO4 een geweldig ding. Compact maar ook zeer stevig op de poten!
-
Jokidoki
- Forumlid

Kan iemand vertellen of je bij dit statief de poten helemaal om het balhoofdheen kan vouwen om hem nog korter te houden? ( net als bij de feisol, zie het draadje in dit topic)
Ik zie nl dat de ingeklapte lengte 54 cm is, maar dan moet er nog een kop op van pkmbeet 12 cm, en dan wordt het wel lang om aan de tas te bevestigen.
Tks
Ik zie nl dat de ingeklapte lengte 54 cm is, maar dan moet er nog een kop op van pkmbeet 12 cm, en dan wordt het wel lang om aan de tas te bevestigen.
Tks
- hans1956
- Regiocoördinator

- Ervaringsniveau: *****
Nee dat gaat niet. De kop komt op het statief en de poten er onder.Jokidoki schreef:Kan iemand vertellen of je bij dit statief de poten helemaal om het balhoofdheen kan vouwen om hem nog korter te houden? ( net als bij de feisol, zie het draadje in dit topic)
Tks
-
Jaap_van_Ekris
Voor tijdens transport kan dat niet. Je zou de kop en middenkolom wel omgekeerd kunnen bevestigen (kan handig zijn als je de camera wilt laten hangen tussen de poten in) maar dan kan bij mij de pootjes niet meer echt compact dicht (de kop is te groot...).Jokidoki schreef:Kan iemand vertellen of je bij dit statief de poten helemaal om het balhoofdheen kan vouwen om hem nog korter te houden? ( net als bij de feisol, zie het draadje in dit topic)
Tks
Jaap
-
Jokidoki
- Forumlid

Jaap, ligt dat aan jouw grote kop (wat kinkt dat lekker foutJaap_van_Ekris schreef:Voor tijdens transport kan dat niet. Je zou de kop en middenkolom wel omgekeerd kunnen bevestigen (kan handig zijn als je de camera wilt laten hangen tussen de poten in) maar dan kan bij mij de pootjes niet meer echt compact dicht (de kop is te groot...).
Jaap
Of is er gewoon te weinig ruimte tussen de poten in ingeplate toestand? Maw, kan ik met een standaard kleine manfrotto kop wel de middenkolom omkeren om zo het geheel voor transport gereed te maken?
thks\
jn
- André
- Forumlid

- Contacteer:
Ik heb gisteren mijn CX4 ontvangen en het ding staat echt als een huis. Hij is wel wat zwaarder dan mijn vorige (overleden) feisol. Maar deze had geen middenkolom. Aangezien ik maar 1.45 ben heb ik die ook niet echt nodig. Weet iemand misschien of deze CX4 ook zonder middenkolom is te gebruiken ???
- Cor Gortzak
- Forumlid

Andre,
Ik heb misschien nog een prima en goede kop voor je, het betreft hier een "Vanguard ABH 340K" balhoofd die op internet wordt aangeboden tussen de 250 en 300 euro.
Klik op Google en geef de naam eens op, dan kom je hem vanzelf tegen .
Aangezien ikzelf een statief van Manfrotte 055XPROB bezit voorzien van een 498 RC4 kop heb ik de Vanguard eigenlijk overcompleet. Ik heb hem gewonen met een wedstrijd. Deze kop kan maximaal 40kg dragen en heeft een snelkoppeling.
Hij is absoluut nieuw en nog nooit gebruikt.
Heb je interesse, doe dan eventueel (Via een PB-tje) een bod hierop en wij komen er wel uit.
Met groet,
Cor Gortzak
Ik heb misschien nog een prima en goede kop voor je, het betreft hier een "Vanguard ABH 340K" balhoofd die op internet wordt aangeboden tussen de 250 en 300 euro.
Klik op Google en geef de naam eens op, dan kom je hem vanzelf tegen .
Aangezien ikzelf een statief van Manfrotte 055XPROB bezit voorzien van een 498 RC4 kop heb ik de Vanguard eigenlijk overcompleet. Ik heb hem gewonen met een wedstrijd. Deze kop kan maximaal 40kg dragen en heeft een snelkoppeling.
Hij is absoluut nieuw en nog nooit gebruikt.
Heb je interesse, doe dan eventueel (Via een PB-tje) een bod hierop en wij komen er wel uit.
Met groet,
Cor Gortzak
Cor
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd
Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd