Vivitar 75-205 f 3.8

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Giesen

Vivitar 75-205 f 3.8

Bericht door Giesen » zo aug 19 2012 1:46 pm

Hallo, ik heb vandaag op een tweedehandsmarkt een lens gekocht, die volgens de verkoper geschikt was voor een Nikon camera. Ik heb hem op de camera geplaatst, en nu krijg ik de melding "objectief niet geplaatst". Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? En is de lens misschien toch niet geschikt? Het is een macrolens vivitar 75-205 f 3.8, mijn camera is de nikon D5000.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vivitar 75-205 f 3.8

Bericht door Patrick » zo aug 19 2012 2:15 pm

Ik ken het objectief niet. IK weet wel zeker dat je in ieder geval Geen autofocus zult hebben.

Je moet in ieder geval het kleinste diafragma selecteren. Dat is dus de hoogste waarde. Iets van 22 waarschijnlijk.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 19 2012 2:33 pm

Als je dat objectief vanmorgen op de rommelmarkt in Voorburg hebt gekocht, dan heb ik hem ook gezien en in handen gehad...

Dat was een Non-AI objectief, waarbij je dan van geluk mag spreken als je camera niet beschadigd is.
Kijk even goed: het objectief heeft waarschijnlijk een koppelvorkje waarvan de "oortjes" dicht zijn en maar één rij diafragmacijfertjes.
Dat was de vatting die Nikon bezigde tot rond 1977, daarna werd de vatting gemoderniseerd naar wat we AI noemen.

Non-AI-objectieven kunnen niet op moderne Nikons, behoudens een aantal wel erge simpele instapcamera's als de D40, omdat die worden geleverd zonder enige mechanische koppeling die oudere objectieven in de weg kan zitten.

AI-objectieven hebben een vorkje met opengewerkte oortjes, een tweede rij kleinere diafragmacijfertjes en een diafragmaring die een koppelnok voor de AI-diafragmasimulatie en meterkoppeling omvat.
AI-objectieven kunnen zonder bezwaar op modernere Nikons gemonteerd worden, alleen mis je vaak de koppeling met de belichtingsmeter.

Zoek even rond op dit forum: er staat ongelooflijk veel informatie juist over het verschil tussen Non-AI, AI, AI-S en zo verder en zo voort.

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » zo aug 19 2012 2:59 pm

Volgens mij is het dit objectief.

Afbeelding

Dit is geen echt macro objectief maar een zoomlens met beperkte macro mogelijkheid.
Zoals al gezegd, zeer waarschijnlijk een pre-AI objectief en dus niet geschikt voor jouw Nikon.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: geschikt was voor een Nikon

Bericht door gijs sandberg » zo aug 19 2012 3:03 pm

Beste G,

Welkom op dit forum.
Je moet gewoon niet alles geloven wat een verkoper zegt (en wat je denkt te willen geloven).

In die geval is zijn/haar bewering niet eens onjuist, het past op EEN (maar niet alle) Nikon kamera(s).
In het handboek van jouw kamera staat een lijstje/tabel met wat er wel en niet past/werkt.
Dat kan je maar beter geloven, ookal is het niet geheel correct.

re: "objectief niet geplaatst"
Bedoel je Objectief niet bevestigd ( F - - ), pg 221 van het handboek?

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma aug 20 2012 6:33 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 19 2012 3:43 pm

Het objectief dat ik (wel heel toevallig, hoor...) vanmorgen zag was de tweeringsvariant, die destijds ook onder de merknamen Panagor, Sun en naar ik meen Soligor en wie weet welke nog meer werd geleverd.

Het objectief dat Ed Post laat zien zou nu juist weer wel te gebruiken zijn, dat is een AI-versie.

Inderdaad geen van beiden macro-objectieven, maar ze boden zeker geen slechte kwaliteit.

Ben benieuwd of we nog wat horen.

Nagekomen: volgens mij was het deze:

http://www.pentaxforums.com/forums/sold ... -85mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En inderdaad: dat is de 3,8 / 85-205mm...

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo aug 19 2012 3:56 pm

emdeklerk schreef:Het objectief dat ik (wel heel toevallig, hoor...) vanmorgen zag was de tweeringsvariant, die destijds ook onder de merknamen Panagor, Sun en naar ik meen Soligor en wie weet welke nog meer werd geleverd.

Het objectief dat Ed Post laat zien zou nu juist weer wel te gebruiken zijn, dat is een AI-versie.

Inderdaad geen van beiden macro-objectieven, maar ze boden zeker geen slechte kwaliteit.

Ben benieuwd of we nog wat horen.

Nagekomen: volgens mij was het deze:

http://www.pentaxforums.com/forums/sold ... -85mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En inderdaad: dat is de 3,8 / 85-205mm...
..., terwijl de TS het heeft over een 75-205 :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 19 2012 4:05 pm

Daarom ben ik zo eerlijk dat even te melden...

Maar die objectieven waren er in heel veel varianten, in een nogal gelijksoortige vormgeving.
Zoals ik al zei: helemaal niet zo slecht van kwaliteit, maar geen kwam in de buurt van de Nikkor 4,5/80-200mm.

En de legendarische Vivitar Series I: de 3,5/70-210mm. Maar dan moet je weer alleen de eerste versie hebben:

http://www.robertstech.com/vivitar.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Die werden in de loop der jaren in verschillende versies bij verschillende fabrieken gemaakt, maar alleen de eerste, die bij Kiron gemaakt werd, kon de vergelijking met de Nikkor doorstaan. Dus wie er één tegenkomt en de verleiding niet kan weerstaan: even checken.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo aug 19 2012 4:07 pm

Dat klopt wat dat plaatje betreft. Ik kon echter geen N/AI vatting vinden. :(
Maar heeft de topicstarter nu de draai of schuifzoom...

Hier nog een afbeelding van de schuifzoom, maar dan met Canonvatting.

Afbeelding

Wat die Vivitar Series 1 betreft, de beste was inderdaad het eerst model (met de oortjes) welke gemaakt werd door Kiron.

Afbeelding
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 20 2012 7:19 am

Ben benieuwd...

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » ma aug 20 2012 4:48 pm

emdeklerk schreef:Ben benieuwd...
Ik ook.
Het blijft wel stil...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 20 2012 5:06 pm

Soms duurt het even, soms hoor je niets meer na je moeite...

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » ma aug 20 2012 9:06 pm

En maar wachten tja het kan even duren.
Afbeelding
http://www.photopentax.com/compatibilit ... ml#vivitar" onclick="window.open(this.href);return false;
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
Is het deze .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 20 2012 9:30 pm

Ik denk dat de TS uitsluitend in de weekends tijd heeft... :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma aug 20 2012 9:51 pm

Beste Bert,
Mooi bij elkaar gezocht, die foto's van Vivitar-objectieven.
Vivitar heeft beslist een aantal prachtige objectieven gemaakt.
Ik herinner me ook een 1,9/28mm:

http://manualglass.com/archives/250" onclick="window.open(this.href);return false;

een "flat field" macro-zoom:

http://makingnottaking.blogspot.nl/2009 ... -flat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

de "Solid Cat":

http://www.flickr.com/photos/jmxphoto/3017756707/" onclick="window.open(this.href);return false;

en nog wat exotisch spul.

Eigenlijk wel jammer dat die variëteit in objectieven een beetje verdwenen is.
Canon, Nikon en de anderen maken bijna allemaal objectieven in dezelfde klassen, ook de onafhankelijke merken Sigma, Tokina, Tamron enz. lijken nauwelijks nog uit de boot te willen vallen. Vroeger kon je bijvoorbeeld van diverse fabrikanten een 1,8/135mm kopen.

De Series I van Vivitar waren ook nog eens mechanisch van hoog gehalte, zeker die eerste 70-200mm Series I was zeker zo goed gebouwd als de Nikkor 4,5/80-200mm. Naar mijn bescheiden mening levert nu alleen Zeiss/Cosina mechanisch hoogwaardige objectieven.

Nagekomen: de ook bij Kiron gemaakte Series I 35-85mm. Geen zoom, wel een objectief met variabele brandpuntsafstand à la Leica.

http://forums.steves-digicams.com/penta ... -lens.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”